اجرای عملیات رفع خطر محل فرونشت بولوار کلاهدوز مشهد + فیلم و تصاویر بارش باران و لغزندگی معابر در جاده‌های خراسان‌رضوی (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاون وزیر کار: مشهد الگوی موفق توسعه حمل‌و‌نقل ریلی در سایر کلانشهر‌هاست ۱۰۰ قطعه زمین در بینالود به خانواده‌های دارای ۴ فرزند اختصاص یافت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) شهردار مشهد: سیاست ما واگذاری اجرای برنامه‌های مناسبتی به مردم است به دنبال پذیرش سالانه ۴۰ هزار مددجوی زائر هستیم اصل ۴۳ قانون اساسی مورد غفلت قرار گرفته است «زائرسرای کرامت ۲» در مشهد افتتاح شد پیشرفت فیزیکی ۱۵ درصدی احداث رینگ سلامت بوستان بجمهن مشهد شهرداری مشهد ۴ نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند استقرار نیرو‌ها و تجهیزات خدمات شهری همزمان با شروع بارندگی در مشهد امسال مشهد به صورت ویژه به استقبال دهه کرامت می‌رود | خیابان امام رضایی‌ها نقطه عطف برنامه‌های دهه کرامت ۱۴۰۳ است+ فیلم باران بهاری هوای کلانشهر مشهد را پاک کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعلام برنامه‌های صدا وسیمای خراسان رضوی جهت برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی اعمال قانون ۱۷۴۹ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۵۹ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) خودرو پراید در صدر جدول خودرو‌های آلاینده مشهد قرار دارد ترافیک پر حجم مشهد در مسیر حوزه‌های امتحانی کنکور سراسری ۱۴۰۳ (۶ اردیبهشت۱۴۰۳) ساعت کار مترو مشهد در روز برگزاری کنکور تغییر کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش باران بهاری درجاده‌های خراسان رضوی | مه‌گرفتگی در محور درگز-قوچان (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت
سرخط خبرها

جایگاه ویژه شورا‌ها در نظام دینی

  • کد خبر: ۱۰۶۷۴۰
  • ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۷
جایگاه ویژه شورا‌ها در نظام دینی
حسن موحدیان - رئیس شورای اسلامی شهر مشهد

در دین مبین اسلام «و امرهم شورا بینهم» را داریم که مسئله بسیار مهمی است. مفهومش آن است که در چهارچوب دین، آنچه مردم می‌خواهند باید اتفاق بیفتد. در نامه حضرت امیرالمؤمنین علی‌بن‌ابی‌طالب (ع) به مالک اشتر نخعی به‌روشنی آمده که «مالک! در آنچه مردم می‌خواهند، عادتشان است و خلاف اسلام هم نیست، تغییری نده.» این تأکید حضرت امیر (ع) بر اهمیت نقش دیدگاه مردم است.

نظام شورا‌ها در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. حضرت امام خمینی (ره) هم به این مسئله باور داشت و پیروزی انقلاب اسلامی نیز در چهارچوب دین به رأی و نظر مردم گذاشته شد. یعنی مردم همه کاره هستند، اما در چهارچوب دین. به عبارتی دیگر، مردم درباره آنچه خلاف دین نیست، می‌توانند تصمیم بگیرند و انجام بدهند. این مسئله پس از پیروزی انقلاب اسلامی به شورا‌ها هم سرایت کرد.

حضرت امام خمینی (ره) در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی، وقتی از یک شهر دیگر نماینده‌ای برای یک شهر انتخاب شد، نهیب زدند و گفتند این کار درست نیست. نماینده‌ای که در یک شهر انتخاب می‌کنید، باید از مردم همان شهر باشد. یعنی ما ببینیم مردم در مناطق مختلف کشور چه می‌خواهند. مردم باید در امور مشارکت کنند. شورا‌ها نیز بر پایه تصمیم مردم شکل می‌گیرد. اینکه به چه کسانی با چه شعار‌هایی رأی بدهند و هرکس هم انتخاب شود، بیاید و به مردم خدمت کند.

شورا‌ها در نظام دینی ما جایگاه خاصی دارند و این مسئله حاکی از اهمیت رأی قاطبه مردم است. البته این بدان معنی نیست که حقوق اقلیت فراموش شود. بلکه باید حقوق آن‌ها هم به‌صورت جدی پیگیری شود. بعد از انقلاب اسلامی انتخابات مختلف برگزار شده است و مردم همیشه در تصمیم گیری‌ها نقش داشته اند.

رویکرد شورای اسلامی شهر مشهد نیز در دوره جدید توجه به محرومان و در یک کلمه «حاشیه شهر» است؛ افرادی که مستضعف هستند و باید به آن‌ها بیشتر توجه شود. به‌عبارتی شورای ششم به دنبال توسعه متوازن در شهر است.

در حمل و نقل، شورا در موضوع قطارشهری و وسایل حمل و نقل عمومی حساسیت ویژه‌ای دارد و شهردار هم مصوبه‌ای آورد و اعلام کرد که شهر و به ویژه حاشیه شهر مشهد به اتوبوس‌های جدید نیاز دارد.

در شهرسازی نیز به معماری ایرانی و اسلامی توجه جدی داریم و البته در آن رعایت چهارچوب‌های قانونی مهم است و نباید برای مردم مزاحمت ایجاد شود. در این شورا مصوبات زیادی درباره ایثارگران داشته ایم که امیدواریم انجام شود. کمیسیون ورزش و جوانان و کمیسیون بانوان و خانواده از جمله کمیسیون‌هایی است که در این شورا تشکیل دادیم و برایمان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بودند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->