رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود شورای شهر مشهد تحقیق و تفحص از مساجد تخریب شده منطقه ثامن را کلید زد شهرداری مشهدمقدس به عنوان دبیرخانه کمیته خلاقیت و نوآوری کلانشهر‌ها فعالیت خواهد کرد ۱۴۵ میلیارد تومان مطالبات مراکز طرف‌قرارداد تأمین‌اجتماعی خراسان‌رضوی پرداخت شد شهروند خبرنگار | درخواست کاهش ایستگاه‌های اتوبوسرانی در محدوده میدان فردوسی تا میدان استقلال مشهد + پاسخ علت دود غلیظ در مترو مشهد چه بود؟ برنامه‌ریزی شهرداری مشهد برای حمایت از خلاقیت و نوآوری ترافیک در بزرگراه‌های مشهد | فوت عابر پیاده درتصادف با سواری در بولوار مصلی (۵ اردیبهشت ماه۱۴۰۳)  دیدار شهردار مشهد با معاونین وزارت اقتصاد و دارایی به منظور افزایش تعاملات فیمابین بیست و دومین جلسه شورای اسلامی استان خراسان رضوی برگزار شد + فیلم (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعمال تخفیف ۵۰ درصدی برای عوارض تجدید بنا‌های تجاری در مشهد ره‌باغ بهشت؛ بهشت آثار تاریخی مشهد ابلاغ دستورالعمل بهره‌برداری و نگه‌داری بوستان‌ها و سایت‌های بانوان در مشهد اراده قاطعی برای توقف فعالیت پیمانکار معدن دیزدر وجود ندارد | چوب حراج به میراثی ۴۰۰۰ ساله معضل تجمع مراکز درمانی در  احمدآباد مشهد با ابزار‌های تشویقی حل می‌شود استاندار خراسان رضوی: روح معنوی اسلام در بناها بروز می‌کند طراحی داشبورد مدیریتی جرائم و تخلفات شهری در مشهد | اولین داشبورد جرائم شهری در کشور آغاز عملیات اجرایی احداث بزرگ‌ترین دهکده مدرن ورزشی شرق کشور در مشهد افزایش تعداد عرضه کنندگان لباس‌های مستعمل در مشهد
سرخط خبرها

کانون توانمندسازی «رویش»، خبر خوش برای حاشیه شهر مشهد

  • کد خبر: ۹۸۵۹۸
  • ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۶
کانون توانمندسازی «رویش»، خبر خوش برای حاشیه شهر مشهد
کانون توانمندسازی مردم با هدف آموزش، ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی حاشیه شهر به زودی آغاز به کار می‌کند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ از حدود چهارپنج سال پیش که دفاتر توسعه محله در محلات حاشیه شهر مشهد افتتاح و مستقر شدند، جدای از پیگیری برای مسائل عمرانی، یکی از کار ویژگی‌هایی که برای این دفاتر در محلات هدف تعریف شد، شناسایی ظرفیت‌های این محلات بود که یکی از آن‌ها شمار زیاد کسب وکار‌های خرد خانگی در حاشیه شهر مشهد و توانایی مردم این محلات در تولید صنایع دستی و دیگر محصولات خانگی بود.

حالا سازمان بازآفرینی شهرداری مشهد با افتتاح اولین مرکز توانمندی جامعه محلی، هم برای آموزش و توانمندسازی این کسب وکار‌ها اقدام می‌کند و آن‌ها را به سمت فعالیت‌های سودآور سوق می‌دهد و هم اینکه افراد بااستعداد شناسایی می‌شوند و پروژه‌های سودده به آن‌ها پیشنهاد داده می‌شود.

در این زمینه مدیرعامل سازمان بازآفرینی فضا‌های شهری شهرداری مشهد با بیان اینکه یکی از نیاز‌های جامعه شهری شناسایی ساختار‌هایی است تا بتواند به عدالت اجتماعی، مشارکت همگانی، حق انتخاب برای شهروندان و ایجاد فرصت برابر برای همه دست پیدا کند، گفت: مرکز رویش یکی از این ساختارهاست که قرار است روی آموزش و توانمندسازی مردم تمرکز کند. این مرکز در توس ۶۵، نجف ۲۹ به زودی افتتاح خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان بازآفرینی فضا‌های شهری شهرداری مشهد، علی رضازاده همدانی افزود: سازمان بازآفرینی فضا‌های شهری شهرداری مشهد، توانمندسازی مناطق کم برخوردار شهر را برعهده دارد و دفاتر توسعه محلی و تسهیلگری در محلات بعد از ارتباط گرفتن با جامعه محلی ظرفیت ها، مشکلات و آسیب‌های این محلات را برآورد کردند.

با هدف توانمندسازی اقتصادی

وی ادامه داد: در بررسی‌ها به این نتیجه رسیدیم که در بیشتر خانه‌های این محلات کارگاه‌های کوچک خانگی برقرار هستند. کسانی که کسب وکار‌های خرد خانگی دارند، به دلیل نداشتن شناخت از بازار و نداشتن مهارت کافی، زمان و هزینه و تولیداتشان به هدر می‌رود و در این میان کسی نیست که با آموزش، بررسی نیاز بازار و راه‌های بازاریابی و راهنمایی در مسیر ثبت محصول، برندسازی و راه اندازی صفحات فضای مجازی سودآوری کسب وکارشان را افزایش دهد.

مدیرعامل سازمان بازآفرینی فضا‌های شهری شهرداری مشهد ادامه داد: دلیل راه اندازی مرکز رویش توانمندسازی مردم این مناطق، تولید صنایع دستی و تولیدات خرد خانگی است و این مرکز با هدف ارتقا و توانمندی جامعه محلی راه اندازی شد.

حاشیه مشهد در مسیر توسعه اقتصادی

رضازاده با اشاره به دیگر اهداف مرکز رویش، بیان کرد: در مرحله بعدی با توجه به کمبود‌ها و آسیب‌های این محلات به مسائل رفاهی و فرهنگی هم می‌پردازیم، اما هدف اصلی شناسایی افراد مستعد و پیشنهاد پروژه‌های اقتصادی سودده به این افراد است.

همچنین مشورت دادن به افراد برای راه اندازی یک کسب وکار، سوق دادن مردم به فعالیت‌های سودآور، حمایت مالی از افراد، برگزاری نمایشگاه و بازارچه و تشکیل کارگروه‌های مردمی در دستورکار این مرکز است.

رضازاده از اداره مشارکتی مراکز رویش خبر داد و گفت: این مراکز قرار است محلی باشند و به جامعه شان خدمات دهند، اما، چون این مرکز اولین مرکز است، فرامحله‌ای فعالیت خواهد کرد. با این همه، مرکز رویش کاملا به صورت مشارکتی اداره خواهد شد و این اولین مرکز توانمندی جامعه محلی است که توسط مردم و گروه‌های مردمی اداره خواهد شد.

البته اکنون در حال تجهیز مرکز و رایزنی با گروه‌های کارآفرینی، مشاوران کسب وکار و فعالان حوزه اقتصادی هستیم که در مرکز مستقر شوند و به حل مشکلات مردم بپردازند.

وی در ادامه افزود: در این مرکز کارگروه‌های مردمی تشکیل شده است و اهالی محله نیازشان را به گروه‌های مردمی مستقر در مرکز اطلاع می‌دهند. اولویت مرکز رویش توانمندسازی مردم با برگزاری دوره‌های مختلف کارآفرینی، مهارتی، شغلی و توسعه کسب وکار است.

رویداد‌های فرهنگی و اجتماعی، برنامه‌های مذهبی، جلسات مهارت‌های زندگی و مشاوره‌های فردی و گروهی در ادامه فعالیت این مرکز خواهد بود.

رضازاده با تأکید بر لزوم همراهی سازمان‌های اجرایی با مرکز رویش سازمان بازآفرینی اظهار کرد: اقداماتی که قرار است در این مرکز انجام شود، به هماهنگی و هم سویی دستگاه ‎های اجرایی بستگی دارد و نیاز داریم که این سازمان‌ها در کنار ما باشند تا به سرعت کار‌ها افزوده و آسیب‌ها برطرف شود، تا اقداماتی که انجام شده است، اثرگذاری شان را حفظ کنند.

ضمن اینکه این سازمان‌ها با حضور در مرکز رویش و تجمیع امکانات در یک نقطه کمک کنند تا خدمات به محلات حاشیه شهر در یک جا متمرکز و مشکلات مردم راحت‌تر حل و فصل شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->