شانس دوباره افغانستان برای حضور در جام جهانی فوتسال افغانستان چگونه به جام جهانی فوتسال صعود خواهد کرد؟ آمریکا عادی سازی روابط با طالبان را مشروط به تغییر رفتار آنان کرد یک هیئت بلندپایه تجاری از ترکمنستان به کابل سفر کرد سازمان ملل از آسیب بیش از حد زنان افغانستان در رویداد‌های طبیعی خبرداد معاون نخست‌وزیر قزاقستان به کابل سفر کرد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی فوتسال افغانستان و تاجیکستان (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) کاظمی‌قمی در دیدار با حکمتیار، اوضاع منطقه و افغانستان را بررسی کردند سرمربی افغانستان: فردا با تمام توان مقابل تاجیکستان بازی می‌کنیم پخش زنده بازی افغانستان و تاجیکستان در جام ملت‌های فوتسال آسیا ۲۰۲۴ (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین ویدئو | حقابه هیرمند به کجا رسید؟ تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال افغانستان و تاجیکستان در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴ ویدئو | گل‌های تیم ملی فوتسال افغانستان در مرحله مقدماتی جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴ ویدئو | گلی زیبا و عجیب در لیگ قهرمانان فوتبال افغانستان ویدئو | جشن قهرمانی بازیکنان تیم ملی فوتسال افغانستان پس از صعود به مرحله بعد حریف تیم ملی فوتسال افغانستان در مرحله حذفی جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴ چه تیمی است؟ نتیجه و ویدیو خلاصه بازی فوتسال افغانستان و بحرین (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) صعود تاریخی تیم ملی فوتسال افغانستان به مرحله حذفی جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴ سرمربی تیم ملی فوتسال افغانستان: امروز می‌خواهیم تاریخ‌سازی کنیم
سرخط خبرها

درباره رویداد بین‌المللی «ماه امت» در گلشهر مشهد

  • کد خبر: ۱۰۷۶۳۷
  • ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۱
درباره رویداد بین‌المللی «ماه امت» در گلشهر مشهد
محمدکاظم کاظمی - شاعر و پژوهشگر افغانستانی

جشنوارهٔ فرهنگی و هنری «ماه امت» در گلشهر مشهد برگزار شد، یک رویداد بی‌سابقه و کم‌نظیر بود. این جشنواره ده شب متوالی برگزار شد با برنامه‌هایی مثل اجرای موسیقی ملل، نمایشگاه آثار هنری و محصولات غذایی افغانستان، با حضور پرتعداد شرکت‌کنندگان ایرانی و افغانستانی.

گزارش برنامه‌ها را در سایت‌های خبری می‌توان دید. آنچه در این یادداشت می‌خوانید برداشت‌های شخصی من از این رویداد است که به جهات مختلفی ارزشمند بود.

یک؛ مهرورزی و همدلی میان مردم ایران و افغانستان اولین وجه پررنگ برنامه بود، چیزی که در گوشه گوشهٔ این برنامه مشهود بود. به ویژه در این ایام که رخدادها و شیطنت‌هایی را شاهد بودیم که می‌توانست بحرانی در مناسبات دو ملت ایجاد کند. درست در همین زمان این رویداد برگزار می‌شود و ایرانی و افغانستانی دست در دست هم چنین جشنوارهٔ باشکوهی را رقم می‌زنند.

دو؛ تمرکز بر گلشهر، به عنوان نمایی از افغانستان. تصویری که بسیاری از مردم مشهد از گلشهر داشته‌اند، محله‌ای حاشیه‌ای با امکانات شهری اندک و تجمع بسیار مهاجرین بوده است. ولی گلشهر قلب تپیندهٔ جامعهٔ مهاجر است با جلوه‌هایی از هنر، ادبیات، آداب و رسوم، لباس‌های محلی، غذاهای محلی و دیگر جاذبه‌های افغانستان. در این برنامه این مجری برنامه به‌درستی می‌گفت امروز دیگر کسی از این که بزرگ‌شدهٔ گلشهر است، احساس حقارت نمی‌کند، بلکه احساس سرافرازی می‌کند. این احساس مثبت چیزی است که جامعهٔ مهاجر ما سخت به آن نیاز داشته است.

سه؛ بخش نمایشگاهی برنامه و بخش قابل توجهی از محتوای ارائه شده در برنامه‌های سالن، به مهاجران افغانستان اختصاص داشت. مردمی که سال‌ها از زادبوم خود دور بودند و چه بسا کشور آبا و اجدادی خود را ندیده بودند و همین طور مردم ایران که از افغانستان جز جنگ و ویرانی ندیده بودند و نشنیده بودند، اینک با جلوه‌های دیگری از افغانستان آشنا می‌شدند.

چهار؛ موضوع مهم دیگر برگزاری این رویداد از سوی نهادهای فرهنگی ایرانی است. به خصوص دشواری کار وقتی بیشتر می‌شود که تو ناچار باشی برای بسیاری از این اجزای برنامه، رضایت نهادهای مختلف را جلب کنی، آن هم در زمانه‌ای که کسانی هنوز حضور مهاجرین را تهدید می‌شمارند و کسانی هنوز با اجرای برنامه‌های هنری به خصوص هنر موسیقی در این شهر کنار نیامده‌اند. این قضیه از عزم مسئولان امر برای برداشتن سایهٔ نگرانی‌ها و تهدیدانگاری‌ها از جامعهٔ مهاجر خبر می‌دهد و به نظر من مهم‌ترین آوردهٔ این برنامه است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->