سومین جشنواره «عطر و طعم پاییز» مشهد با نمایش ۲۰۰ گونه گل داوودی برگزار می‌شود ۳۵ دستگاه اتوبوس جدید در راه مشهد | ناوگان اتوبوسرانی تقویت می‌شود افزایش آماده‌باش قطار شهری مشهد همزمان با اول مهر ۱۴۰۴ جزئیات اصلاحات جدید در خطوط ۲۹، ۸۱ و ۱۰۹۳ اتوبوسرانی مشهد تامین ۶۰ واگن جدید برای خط یک مترو مشهد وارد فاز اجرایی شد (۲۸ شهریور ۱۴۰۴) جهش بی‌سابقه شهرداری مشهد در توسعه زیرساخت‌های ورزشی بازدید فرماندار مشهد از نمایشگاه فروش پاییزه | حداقل تخفیف ۲۰ درصد، شرط حضور غرفه‌داران در نمایشگاه امسال ارائه خدمات حمل‌ونقل دانش‌آموزی به ۷۰ هزار خانواده در مشهد تصویر دنیای هزاررنگ پاییز در نمایشگاه بین‌المللی مشهد | گزارش شهرآرانیوز از بیست‌وچهارمین نمایشگاه فروش پاییزه  احداث ایستگاه دائمی استقبال از زائران مشهد در مراحل پایانی قرار دارد + فیلم اصلی‌ترین دغدغه ساکنان محله نهضت قاسم آباد مشهد تعریض کوچه ابرار ۱۰ است تکمیل یکی از مهم‌ترین ایستگاه‌های قطار شهری مشهد تا پایان ۱۴۰۴ | اعتبار ۷۰۰‌میلیارد‌تومانی ساخت ایستگاه بسیج تأمین شد تجهیز ۱۵۰ چراغ راهنمایی‌و‌رانندگی مشهد به برق اضطراری توسط مدیریت شهری پویش ملی دانش‌آموزی «ایران سرافراز» در مشهد آغاز شد  عضو شورای اسلامی شهر مشهد: باید به سمت افزایش سطح تعاملات اجتماعی در بوستان‌ها حرکت کنیم معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری مشهد: تله‌کابین بوستان خورشید با استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذار اجرا می‌شود + فیلم زنگ هشدار برای فراریان مالیات؛ از کارت به کارت فاصله بگیرید فرماندار مشهد: بوستان خورشید تا ۳۶۰ هکتار گسترش خواهد یافت شهردار مشهدمقدس: تاکنون ۱۵ پروژه از ۴۷ کلان‌پروژه هدف‌گذاری‌شده شهرداری به بهره‌برداری رسیده است + فیلم
سرخط خبرها

این آغاز یک راه است

  • کد خبر: ۱۰۸۰۱۵
  • ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۹
این آغاز یک راه است
بنیامین یوسف‌زاده - روزنامه‌نگار

مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری مبنی بر جابه‌جایی پادگان لشکر ۷۷ به خارج از مشهد تازه آغاز یک حرکت رو به جلو برای استفاده بهینه از ظرفیت‌های بی شمار این شهر است؛ ظرفیت‌هایی که تاکنون یا در سایه بی‌تفاوتی‌ها مغفول مانده یا بر سر راهشان چاله‌ها و چاه‌هایی انسانی وجود داشته است که همیشه در «بالقوه ماندن» درجا زده‌اند.

بازشدن راه مردم در یکی از منازعات پیچیده بین‌دستگاهی مانند ماجرای پادگان لشکر ۷۷، گواه این موضوع است که می‌توان با هم‌افزایی فراسازمانی، راه‌های بن‌بست دیگری را هم در این شهر گشود.

همت بلند مسئولان کشوری و محلی حالا یک خان سخت را در حوزه ترافیک شهری در مشهد با سلامت به منزل رسانده است و اگر بخواهیم زیست‌پذیری ترافیکی این شهر را در افق بیست‌ساله آینده تضمین کنیم، باید خان‌های دیگری را هم از سر بگذرانیم. شهر سه‌ونیم‌میلیون‌نفری مشهد چند نقطه کانونی و بزرگ‌مقیاس دارد که زمین ۱۹۹ هکتاری لشکر ۷۷ یکی از آن‌ها و البته تنها قطعه کلان تعیین‌تکلیف‌شده تاکنون است.

اما این نکته هم نباید فراموش شود که بازگشایی دیوار زمین‌های بزرگ مقیاسی مانند زمین لشکر ۷۷، فقط به معنای گشایش یک راه جدید برای تسهیل در تردد خودرو‌های آلاینده و کاهش چند دقیقه‌ای برخی مسافت‌ها نیست. زمین‌های بکری مانند زمین ارتش که سال‌ها در دل هسته مرکزی شهر مشهد جا خوش کرده اند، به میراثی معنوی می‌مانند که تاکنون از خطر مدرن شدن بی‌حدومرز در امان مانده اند.

پادگان لشکر ۷۷ با آن سوله‌های خاطره‌انگیز و آن راه‌های تودرتوی سبزش که در خاطره بسیاری از سربازان این کشور نقشی سبز دارد، شاید گم‌شده سال‌های نه‌چندان‌دور معماری شهری مشهد و بافتی باشد که مدت‌ها به فراموشی سپرده شده است. این میراث ناملموس را در عین توسعه ترافیکی شهر باید حفظ کرد که البته خبر ایجاد فضای سبز ۱۰۰ هکتاری در این محدوده، بارقه‌های امیدی را در دل دلسوزان این حوزه روشن می‌سازد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->