اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳) ویدئو| جزئیات پرونده زمین خواری به ارزش ۳ هزار میلیارد تومان در آستارا واژگونی پراید در جاده نیشابور به سبزوار ۴ کشته و مصدوم برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ممنوعیت ترافیکی شب‌های قدر سال ۱۴۰۳ در مشهد اعلام شد ظرفیت قطار‌های منتهی به مشهد در شب‌های قدر افزایش می‌یابد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

شرط صدور حکم استخدام اعضای هیات علمی جدید

  • کد خبر: ۱۰۸۱۰۴
  • ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۳
شرط صدور حکم استخدام اعضای هیات علمی جدید
وزیر علوم گفت: برنامه داریم افرادی که می‌خواهند استخدام شوند در بدو ورود یک دوره شبانه‌روزی حداقل سه ماهه آموزش ببینند و این شرط صدور حکم آن‌ها باشد.

به گزارش شهرآرانیوز، محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، در مراسم بزرگداشت مقام معلم در دانشگاه امام صادق (ع) به سخنرانی پرداخت.

متن سخنرانی وزیر علوم به این شرح است:

معلمی و استاد دانشگاه بودن افتخار بسیار بزرگی است چراکه همیشه و مخصوصاً در دانشگاه‌ها با نسل جوانی سر و کار داریم که هم می‌توانیم به آن‌ها بیاموزیم و هم یاد بگیریم، چراکه همیشه قرار نیست استاد به دانشجو یاد بدهد بلکه خودم بار‌ها و بار‌ها سر کلاس درس یا درحین راهنمایی پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و دکترا، از دانشجویانم یاد گرفته‌ام و این نعمت بزرگی است که ما در جایگاهی قرار بگیرییم که هم بتوانیم ارتزاق کنیم و هم اینکه دائماً یاد بگیریم. از این باب باید همیشه بگوئیم خدایا شکر که این افتخار را نصیب ما کردی.

یکی از مشکلاتی که جامعه علمی ما در حال حاضر با آن رو به روست این است که ما استادی دانشگاه و معلمی را یک تخصص نمی‌دانیم و این ضربه بزرگی به جامعه علمی ما زده است. سال ۱۳۶۳ در مرکز تربیت معلم مدنی در قم توفیق داشتم درس بخوانم. آن موقع اساتیدی داشتیم که صفحه به صفحه کتاب را به ما یاد می‌دادند تا ما به خوبی بتوانیم در مدرسه به تدریس بپردازیم. این نشان می‌دهد که معلمی و استادی دانشگاه یک تخصص است و باید شیوه‌های آن و تعامل با دانشجو و دانش‌آموز را به خوبی بدانیم.

اگر الان به یک استاد دانشگاه بگوئیم که باید آموزش معلمی ببینید چنین حرفی را توهین به خودش می‌داند، اما ما برنامه داریم تا افرادی که می‌خواهند استخدام شوند در بدو ورود باید یک دوره شبانه‌روزی حداقل سه ماهه آموزش ببینند و این شرط صدور حکم آن‌ها باشد؛ لذا اگر قرار است به عنوان یک استاد دانشگاه، نسلی پاسخگو به جامعه تحویل دهیم خودمان هم باید پاسخگو باشیم. اینکه دانشگاه امام صادق (ع) موفق بوده و حدود یک سوم فارغ‌التحصیلان آن هیئت علمی دانشگاه‌ها شده‌اند به این دلیل است که به خوبی تلاش کرده‌اند نسلی توانمند تحویل دهند و آموزش‌های بسیار خوبی ببینند.

به نظرم دانشگاه امام صادق (ع) جایی است که نظام و حاکمیت به آن اعتماد دارد و اساتید آن مورد وثوق نظام هستند لذا اگر این دانشگاه در خصوص تقویت علوم انسانی دیدگاه و راهکاری بیان کند بازدهی بالایی خواهد داشت از این‌رو انتظار ما از اساتید دانشگاه امام صادق (ع) این است که به ما راهکار بدهند.

الان بسیاری از نهاد‌ها برای خودشان دانشگاه ایجاد کرده و از همان‌ها هم نیرو استخدام می‌کنند پس تکلیف فرزندان مردم که در دانشگاه‌های دیگر تحصیل کرده‌اند چه می‌شود؟ لذا باید برای حل چنین مشکلاتی راهکار ارائه شود؛ بنابراین از شما درخواست داریم به ما یاد دهید که چگونه مشکلاتی که وجود دارد را برطرف کنیم؟ الان گفته می‌شود فارغ‌التحصیلان دانشگاهی فقط آموزش نظری دیده‌اند و کار بلد نیستند و خود بنده هم در برنامه‌هایی که به مجلس ارائه دادم اعلام کردم که آموزش‌های ما باید مهارت‌محور و هدفمند باشد.

اما الان که در وزارت هستم به این نتیجه رسیده‌ام که افزایش مهارت یک دانشجو و مثلاً فرستادن یک دختر دانشجو به یک وزارتخانه همانند وزارت مسکن یا وزارت نفت یا یک شرکت خصوصیِ دارویی برای آموزش دیدن و کارورزی، نیازمند مقدمات و لوازمی همانند وسیله ایاب و ذهاب است که باید فراهم شود، اما اگر هیچ امکاناتی در دست ما نباشد و خیالمان از بابت امنیت آن شخص راحت نباشد بنابراین مهارت‌محور کردن هم کار راحتی نیست.

اگر وزارت بهداشت موفق است به این دلیل است که بیمارستان‌ها در دست خودش است و دانشجویان را برای آموزش به آنجا می‌فرستد بنابراین اگر بنده هم از این بابت خیالم راحت باشد و در وزارت علوم هم چنین امکاناتی وجود داشته باشد عملکرد موفق‌تری خواهیم داشت، اما در شرایط کنونی خیال ما راحت نیست که دانشجو را به جا‌های مختلف بفرستیم. خواهش بنده این است که شما اساتید به این دغدغه‌ها توجه کنید و در قالب مقالات و برگزاری همایش‌ها، راهکار‌های لازم ارائه دهید؛ چراکه گفته شده فکر از حکیمان و اجرا از حاکمان.

مقام معظم رهبری، تمام قد از وضعیت علمی کشور و دانشگاه‌ها دفاع کرده‌اند و بار‌ها فرموده‌اند توفیقات علمی بسیاری در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله در زمینه نانو، فناوری، قدرت پهپادی، سلول‌های بنیادی، پزشکی و … داشته‌ایم و این نشانه هوشمندی ایشان است چراکه دشمنان تلاش زیادی دارند که مردم را در مقابل نظام قرار دهند و نظام سلطه تلاش دارد به گونه‌ای در دانشگاه‌ها رخنه کرده و دانشگاه نیز در مقابل نظام قرار گیرد، اما ایشان چند دغدغه داشته‌اند و گوشزد کرده‌اند و این دغدغه ماست که آن‌ها را مرتفع کنیم.

ایشان فرمودند باید برای هویت‌مداری دانشجویان و تقویت حس خودباوری آن‌ها تلاش کنید. وقتی شما کتاب یا مقاله‌ای بنویسید به این دلیل که مورد اعتماد نظام هستید، هم آن‌هایی که می‌خواهند از نظرات شما استفاده کنند این نظرات را می‌پذیرند و هم حاکمیت آن‌ها را قبول دارد. ان‌شاءالله در این شرایط سختی که در کشور وجود دارد و تمام دنیای استکبار تلاش می‌کند با تحریم‌های ظالمانه، مردم را در مقابل نظام قرار دهد بتوانیم تصمیمات لازم را بگیریم. ما در جا‌هایی نیازمند جراحی‌هایی هستیم و این جراحی در عرصه علمی باید به دست من و شما انجام شود لذا از فکر و راهکار نابی که وجود داشته باشد استقبال می‌کنیم تا اتفاقات مبارکی در نظام علمی و فناوری کشور رخ دهد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->