وزیر اقتصاد: بدهی‌های ایران به بانک توسعه اسلامی تا سال ۱۴۰۲ صفر شد اعمال قانون ۱۶۰۱ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۷۴ دستگاه خودروی متخلف توقیف شدند ( ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) ویدئو | بازتاب تنبیه موشکیِ صهیونیست‌ها در سفر رئیس‌جمهور به پاکستان دیدار رهبر معظم انقلاب اسلامی با کارگران آغاز شد وزارت خارجه آمریکا مذاکره مستقیم با ایران با موضوع برجام را رد کرد رئیس جمهور وارد سریلانکا شد درباره سرخک و واکسیناسیون آن، چه می‌دانید؟ معاون بایدن بار دیگر حمایت واشنگتن از صهیونیست‌ها را تکرار کرد تعطیلی کلاس‌های دانشگاه کلمبیا برای تظاهرات‌های ضداسرائیلی گزارش روزنامه عبری از رسوایی‌های نتانیاهو و کابینه‌اش آمریکا، مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام را رد کرد واکنش عربستان به گورهای دسته جمعی بیمارستان ناصر غزه رسانه‌های صهیونیستی: ارتش اسرائیل در حال آماده شدن برای حمله به رفح است هشدار مصر درباره حمله زمینی اسرائیل به رفح آمریکا دو شرکت و چهار فرد را به اتهام فعالیت‌های سایبری از سوی سپاه تحریم کرد ادامه تظاهرات علیه نتانیاهو در دویستمین روز جنگ علیه غزه (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمله موشکی از لبنان به شمال سرزمین‌های اشغالی (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) ارتش رژیم صهیونیستی دستور تخلیه جدید در شمال غزه را صادر کرد حمله موشکی ایران معادلات آمریکا و غرب را تغییر داد دستیار نماینده پارلمان اروپا به اتهام جاسوسی برای چین تعلیق شد
سرخط خبرها

جزئیات جدید مکالمه تلفنی روحانی و اوباما

  • کد خبر: ۱۰۸۵۱
  • ۱۴ آذر ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۱
جزئیات جدید مکالمه تلفنی روحانی و اوباما
رئیس جمهور اعلام کرد هر زمان آمریکا، تحریم را کنار بگذارد، سران ۱+۵ می‌توانند با یکدیگر ملاقات کند
حجت‌الاسلام حسن روحانی در بیست وششمین همایش ملی بیمه‌وتوسعه که روز گذشته برگزار شد، جزئیاتی جدید از تماس تلفنی باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، با وی در سال ۹۲ را مطرح و اظهار کرد: مشاوران و همراهان من در سفر نیویورک، مرا قانع کردند که برای پیشرفت در مذاکرات، خوب است که جواب تلفن رئیس‌جمهور آمریکا را بدهم. این موضوع مورد تردید من بود، اما وقتی همه مشاوران و همراهان من به‌اتفاق این نظر را مطرح کردند، من پذیرفتم و در آخرین لحظاتی که درحال ترک نیویورک بودم، رئیس‌جمهور آمریکا در هتلی که در آن حضور داشتم، به من تلفن زد.
وی با تأکید بر اینکه این صحبت کوتاه یک ربع، بیست دقیقه‌ای لوکوموتیوی بسیار قوی برای حرکت قطار مذاکره بود، خاطرنشان کرد: در این تماس تلفنی در ابتدا چهارچوب را با ایشان مشخص کردیم و ایشان سه موضوع را برای مذاکره مشخص کرد و من گفتم که درباره این سه موضوع آمادگی مذاکره نداریم، اما اگر موضوع اول که هسته‌ای است، به‌زودی تمام شود و شما درست آن را اجرا کردید، موضوع دوم و سپس موضوع سوم در دستورکار مذاکره قرار خواهد گرفت.
رئیس‌جمهور گفت: این حرکت باعث شد ما در کمتر از ۱۰۰روز به توافق موقت ژنو برسیم و در این توافق به‌طور موقت تحریم‌ها در بسیاری از زمینه‌ها برداشته شد. روحانی در بخش دیگری از اظهارات خود به درخواست‌های آمریکا برای مذاکره با ایران، اشاره و اعلام کرد: امروز دوستانی هستند که درحال واسطه‌گری‌اند، اما من به همه ملت ایران می‌گویم هر زمان آمریکا حاضر شود تحریم‌های غلط، نادرست، ظالمانه و تروریستی خود را کنار بگذارد، بلافاصله سران کشورهای۱+۵ می‌توانند با یکدیگر ملاقات کنند و ما در این زمینه هیچ مشکلی نداریم.
وی تصریح کرد: جمهوری‌اسلامی ایران در مسئله تحریم نه آغازگر است، نه مقصر است و نه امروز لج‌بازی می‌کند. روحانی با اشاره به حوادث اخیر نیز گفت: با آن‌هایی که مجرم هستند، باید طبق قانون برخورد شود. با کسی که با سلاح گرم و سرد به خیابان آمده یا با قمه حمله کرده و کسانی که فروشگاه‌ها را تاراج کرده‌اند، باید برخورد شود. با آن‌هایی که جرم کوچکی انجام دادند، با رأفت اسلامی برخورد شود.
وی با بیان اینکه دو سال بوده که آن‌ها برای آخر دی و اوایل بهمن برنامه‌ریزی می‌کرده‌اند، تصریح کرد:. اگر در محلی یک نفر کشته شده است، فوری نگوییم این آشوبگر بوده و حقش بوده است. مردم ما در این حوادث، بزرگواری و عظمت خودشان را نشان دادند. رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به در پیش بودن روز دانشجو گفت: امروز ۱۶آذر وظیفه دانشگاه‌های ما این است که بگویند و اعلام کنند راه برای ایستادگی دربرابر اقدامات تروریستی آمریکا چیست. در تمام دانشگاه‌ها همه دانشجویان و استادان باید یک سوال را مطرح کنند و آن شعار علیه ترور و تروریسم‌های اقتصادی و آمادگی ما برای ایستادگی و مقابله دربرابر تحریم‌های ظالمانه است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->