آیت الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین است راهپیمایی مردمی حمایت از عملیات «وعده صادق» در مشهد برگزار خواهد شد ویژگی‌های رابطه ولایی با امام عصر چرا در اسلام حجاب واجب است؟ پاسخ به یک گلایه شهروندی پس از  یکسان‌سازی گلزار شهدای بهشت رضا(ع) مسلمان آمریکایی مجموعه‌ای نفیس از تمبر را به موزه حرم‌مطهر‌رضوی اهدا کرد + عکس آیت الله علم الهدی: منتخبان مجلس دوازدهم باید مکلف به پاسخگویی باشند | ضرورت نظارت سختگیرانه بر ثروت‌های ملی در استان گشتی در بخش اشیاء نفیس اهداشده توسط رهبر معظم انقلاب در موزه حرم مطهر رضوی نبینی باغبان، چون گل بکارد... اجتماع بزرگ مردمی «وعده صادق» در حرم مطهر رضوی برگزار شد | نوای "حیدر حیدر" و "الله اکبر" زائران طنین انداز شد (۲۸ فروردین ۱۴۰۳) + فیلم آیت الله علم الهدی: باید با زبان زور با دنیای مستکبر و زورگو رفتار کرد | باور به پوشالی بودن هیمنه آمریکا در مردم نهادینه شده است آرامشی که یادگار جنگ است معجزه نماز اول وقت چگونه می‌توان به توکل پایبند ماند؟ مراسم تشییع پدر شهیدان «دهنوی» در مشهد برگزار شد + فیلم اجتماع مردمی وعده صادق در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود اعلام فراخوان پذیرش امریه سربازی آستان قدس رضوی پدر شهیدان «دهنوی» درگذشت + زمان مراسم تشییع
سرخط خبرها

مشهد؛ مرکز فرهنگ و هنر مساجد کشور

  • کد خبر: ۱۰۸۵۳۸
  • ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۵
مشهد؛ مرکز فرهنگ و هنر مساجد کشور
آیین پایانی سومین رویداد ملی «فهما» با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مشهد برگزار شد.

ریحانه موسوی | شهرآرانیوز؛ آیین پایانی سومین رویداد ملی «فهما» ویژه کانون‌های مساجد کشور، صبح دیروز با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، استاندار خراسان رضوی، رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا (ع) و رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان رضوی در مجتمع فرهنگی «آفتاب ولایت» مشهد برگزار شد.

فهما، رویدادی است که از سال ۹۸ به طور رسمی در کشور آغاز شده است و به دنبال کشف استعداد‌های نوجوانان، جوانان و بچه‌های مسجد و سوق دادن آن‌ها به سوی جریان انقلابی در کشور است، در سال اول برگزاری، استان قم به عنوان پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران اسلامی انتخاب شد و امسال نیز استان خراسان رضوی به عنوان پایتخت فرهنگ و هنر مساجد کشور معرفی شده است. در این مراسم از کانون‌های دارای رتبه برتر و همچنین تعدادی از کانون‌های فرهنگی هنری فعال در سومین رویداد «فهما» تجلیل شد، همچنین کسانی که به مدت یک سال با تلاش و رقابت سالم در سراسر کشور در عرصه‌های مختلف و فعالیت‌های مسجدمحور خوش درخشیدند، توانستند بالاترین امتیاز را در این رویداد کسب کنند.

مردمی کردن فرهنگ و هنر با استفاده از ظرفیت‌های مساجد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: یکی از پنج برنامه اصلی و کلان ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای مردمی کردن فرهنگ و هنر و مسجد پایه کردن فعالیت‌های فرهنگی و هنری است.
محمد مهدی اسماعیلی افزود: فناوری‌های مدرن دارای یک فلسفه و روح هستند و حتما یک سیر تاریخی روشن دارند، وقتی بخواهیم در چنین قالب‌هایی حرف خود را بزنیم برخی‌ می‌گویند شدنی نیست، اما ما می‌توانیم از فناوری‌ها برای رسیدن به اهداف متعالی انقلاب استفاده کنیم.

اسماعیلی با بیان اینکه شبکه گسترده مساجد، شبکه اصیل فرهنگی در سازماندهی همه حرکت‌های بزرگ تاریخ معاصر ما بوده است و امام (ره) از چنین سازمانی برخوردار بود، تصریح کرد: به محض اینکه امام خمینی (ره) نکته یا بیانیه‌ای صادر می‌کردند در این شبکه گسترده توزیع می‌شد، پس باید از این شبکه فوق العاده که در اختیار داریم، استفاده کنیم.
به گفته او، متأسفانه بعد از انقلاب از این شبکه غفلت شد و تمرکز فعالیت‌های فرهنگی هنری از مسجد به دیگر بخش‌ها منتقل شد.

اسماعیلی در ادامه اظهار کرد: من به رئیس سازمان سینمایی کشور گفتم که پروژه اصلی ما این باشد که سینمای سیار تهیه کنیم و فیلم‌های فاخر را در مناطق محروم به نمایش در بیاوریم. مساجد مهم‌ترین پایگاه شکل گیری انقلاب اسلامی و رسیدن به تمدن نوین اسلامی و جامعه مهدوی هستند. امام خمینی (ره) نیز در سخنان خود گفته بودند: مسجد سنگر است، در دولت مردمی نیز دستور امام (ره) را بر پیشانی فعالیت‌های فرهنگی هنری قرار می‌دهیم و با استفاده از این ظرفیت بزرگ همه مطالبات انقلاب را اجرایی خواهیم کرد.
او بیان کرد: جهاد تبیین یک فریضه است و ما با یک جبهه استکباری روبه رو هستیم، که می‌خواهند القا کنند دولت دینی توان مدیریت جامعه را ندارد و بر همین اساس در حال برهم زدن آرامش کشور هستند، اما اعتماد مردم به دولت و پشتیبانی رهبر انقلاب اسلامی، دست به دست هم داده است و ما پروژه‌های دشمن را شکست داده ایم.

او بیان کرد: کانون‌های مساجد در ۲۶ هزار مسجد فعال هستند و ۲۰ هزار کانون در این دوره «فهما» مشارکت داشته اند، بنابراین این شبکه گسترده باید در خدمت جهاد تبیین باشد. منتخبان کانون‌های مساجد باید در حوزه جهاد تبیین وارد شوند، امروز وقتی یک دولت مردمی می‌خواهد یارانه‌ها را به دست مردم برساند شبکه‌های مردمی نیز باید کمک کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در ادامه گفت: مهم‌ترین پرونده‌های قضایی در مورد فساد ارز ۴ هزارو ۲۰۰ تومانی بود و امروز به جای اینکه یارانه را به دلال بدهیم به صورت مستقیم به مردم می‌دهیم. دولت این کار شجاعانه را انجام داد و این مسیر را تا تحقق کامل این برنامه ادامه خواهد داد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: کانون‌های فرهنگی مساجد باید پرچم جهاد تبیین را در دست بگیرند، ما در کانون‌های مساجد در کنار گسترش آموزش‌ها به تکالیف بزرگ نیز می‌اندیشیم.

استفاده از ظرفیت‌های جدید و سنتی در کنار یکدیگر

همچنین استاندار خراسان رضوی در این مراسم اظهار کرد: در عین حالی که لازم است از ظرفیت‌های جدید و مدرن به صورت جدی، دقیق و گسترده استفاده کنیم، باید از ظرفیت‌های منحصر به فرد خود یعنی ظرفیت‌های سنتی مانند هیئت‌های مذهبی و جلسات قرآنی نیز بهره ببریم.

سردار یعقوبعلی نظری افزود: دیگران در صورت هدف گذاری نیز نمی‌توانند این اقدامات را به ثمر برسانند، زیرا امکان ندارد مردمی مانند مردم ما داشته باشند، برای آن‌ها بسیار سخت است که بتوانند امام داشته باشند، زیرا جامعه آن‌ها امام خیز نیست. در کشور ما ظرفیت‌های اعتقادی و سنتی بسیار قوی است و اگر با استفاده از ابزار‌های مدرن مبتنی بر این ظرفیت‌های اختصاصی و ویژه که داریم پیش برویم، جهشی بزرگ و رو به جلو خواهیم داشت.

سردار نظری، مساجد را کنترل کننده و جهت دهنده دانست و بیان کرد: تأکید بر مسجد در ارتباط با همه عرصه‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بسیار حائز اهمیت است. مردم در همه بخش‌ها قاعده اصلی ما هستند و ما تشکل‌های زیادی داریم که تعدد آن‌ها لازم است. اگر گاهی نمی‌شود از این ظرفیت به درستی استفاده کرد، باید ارتباط بین تشکل‌ها با یکدیگر مدیریت شود.
استاندار خراسان رضوی گفت: اگر بتوانیم با اتکا به شاخصه‌های اساسی، عناصر تأثیرگذار و در عین حال جهت دهنده و فوق العاده، زمینه هم پوشانی و هم افزایی را فراهم کنیم، راه‌هایی فراهم خواهد شد تا به سمت اهداف مورد نظر پیش برویم.

رویداد ملی «فهما» شبکه عظیم مردمی در کشور

حجت الاسلام حبیب ارزانی، رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور نیز اظهار کرد: رویداد ملی «فهما» یک شبکه عظیم مردمی در کشور ایجاد کرده است. ما به نام بچه‌های مسجد که با آن فعالیت می‌کنیم و آن را نیز ثبت کرده ایم افتخار می‌کنیم.

او افزود: خداوند در قرآن می‌فرماید: اگر‌ می‌خواهید کسی را به سوی من دعوت کنید با حمکت، موعظه نیکو، هنرمندی، لطافت، دقت و عقل باشد. حسن،  جمال و زیبایی که یعنی هنر.
حجت الاسلام ارزانی در ادامه به سفر تبلیغی خود به سریلانکا اشاره کرد و گفت: حدود بیست سال قبل و در سال‌های ۲۰۰۰ یا ۲۰۰۲ بود که به عنوان مبلغ به سریلانکا دعوت شدم، در جلسه‌ای که در ماه مبارک رمضان با حضور خبرنگاران مسلمان برگزار شد، یکی از خبرنگاران پشت تریبون ایستاد و گفت: اگر می‌خواهیم موفق شویم باید از جمهوری اسلامی ایران تقلید کنیم.

او در ادامه گفت: پس از پایان سخنرانی این خبرنگار، از او پرسیدم در جمهوری اسلامی ایران چه چیزی برای شما مهم است که این چنین گفتید؟ پاسخ داد: رهبری و مردم. دوباره پرسیدم چرا شما این کار و راه را انجام نمی‌دهید؟ پاسخ داد: ما رهبر و مردمی مثل شما نداریم.
به بیان او، امروز شعار دولت سیزدهم مردمی بودن است. یعنی مردم به میدان آمده اند و کار کردن برای مردم یعنی بازگشت به همان اقتدار بنابراین گام‌های استواری را در پیش رو داریم.

به گفته رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، اساس انقلاب اسلامی از مسجد است و ما نمی‌توانیم انقلاب را پایدار کنیم، اما مسجد را نبینیم، زیرا قطعا مسجد در رأس امور است.
حجت الاسلام ارزانی، اظهار کرد: رویداد ملی «فهما» فقط یک اسم نیست بلکه یک زیست بوم است که ۲۶ هزار کانون، اخبار خود را در این سامانه بارگذاری می‌کنند.
او با اشاره به اینکه در این دوره از رویداد ملی «فهما» ۳۸ هزار اثر در سامانه بارگذاری شد، افزود: رویداد ملی «فهما» یک شبکه عظیم مردمی ایجاد کرده که از میان ۲۶ هزار کانون کشور ۲۰ هزار کانون در سومین رویداد ملی شرکت کردند. کانون‌های مساجد ظرفیت عظیمی برای جمهوری اسلامی داشته و دارای قابلیت کپی برداری برای همه کشور‌های اسلامی است.

حجت الاسلام ارزانی در ادامه بیان کرد: اعضای کانون‌ها فعالیت‌های خود را در رواق‌های فیلم، نمایش، ترنج، کتاب، دانش، کارآفرینی و دیگر رواق ها، ثبت می‌کنند و ما موظفیم برای آن‌ها تسهیلگری کنیم. امروز با نگاه ویژه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، فضای بسیار خوبی درباره کانون‌های مساجد داریم، خراسان رضوی به عنوان پایتخت «فهما» انتخاب شده و کانون‌های این استان بر اساس شاخصه‌های موجود توانسته اند این عنوان را کسب کنند. به گفته او، ۴ هزار گروه سرود و ۳ هزار گروه نمایش داریم که سرمایه عظیم کشور در مساجد است و باید در راستای مهارت افزایی آن‌ها تلاش کرد، همچنین باید از ظرفیت پایتخت «فهما» استفاده مطلوب کنیم.

ظرفیتی برای معرفی توانمندی‌ها

همچنین مرتضی طاهریان، دبیر سومین رویداد ملی «فهما» در این مراسم بیان کرد: اگر بخواهیم این رویداد ملی را در یک کلام تعریف کنیم، ظرفیتی است برای معرفی توانمندی‌های بچه‌های مسجد. در سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۳۸هزار اثر در حوزه‌های مختلف فرهنگی، هنری، اجتماعی و دینی به دست ما رسید که این اتفاق مرهون تلاش‌های خادمان مساجد است.
او افزود: امروز فرصتی فراهم شد تا از این عزیزان به نمایندگی از ۲۶ هزار کانون فرهنگی تجلیل شود و امیدواریم تا در آینده نزدیک، در خدمت دیگر گروه‌ها و منتخبان این رویداد باشیم.

در این مراسم مشهد مقدس به طور رسمی به عنوان پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران اسلامی (فهما) معرفی شده و در ادامه در قالب سه بخش از ۲۴ کانون شایسته تقدیر ویژه، ۱۰ کانون رابط برتر، ۷ کانون امتیاز برتر، ۸ کانون برتر رویداد ملی ایران قوی، ۱۳ کانون برتر و یک کانون برگزیده کشوری در رواق همدلی تجلیل و در ادامه از خانواده شهدای رمضان حرم رضوی و جانباز این واقعه جان گداز با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تجلیل شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->