نظرسنجی انتخاب چهره برتر ورزش مشهد در سال ۱۴۰۲ جوانترین بازیکن تاریخ تیم ملی ایران کیست؟ استقلال برای حل پرونده محبی راهکار پیدا کرد برد سخت خیبر در مشهد+ فیلم مالکیت بانک‌های دولتی برای پرسپولیس و استقلال دردسرساز می‌شود؟+ ویدئو شوک به فوتبال ایران| بازیکن خارجی استقلال هپاتیت دارد! شکایت ارسلان مطهری از علی خطیر گل محمدی و مجیدی مربیگری در تیم امید ایران را قبول نکردند قایدی گلش را به طارمی تقدیم کرد جوانگرایی در تیم ملی فقط در حد حرف| قلعه‌نویی ریسک نمی‌کند جانشین تن هاخ کیست؟ | شیاطین در گلهٔ گرگ‌ها نتیجه و ویدیو خلاصه بازی برزیل و اسپانیا| درگیری در بازی دوستانه نتیجه و ویدیو خلاصه بازی آلمان و هلند| ناگلزمن حریف می‌طلبد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی انگلیس و بلژیک| تساوی لحظه آخری! ویدیو گل اورونوف، بازیکن پرسپولیس با لباس ازبکستان نتیجه بازی ایران و ترکمنستان+ ویدیو گل(۷ فروردین ۱۴۰۳)| ضعیف و شکننده بردیم! ویدیو خلاصه بازی ایران و ترکمنستان(۷ فروردین ۱۴۰۳) احتمال جدایی ستاره پرسپولیس قوت گرفت فداکاری باهویی برای پرسپولیسی‌ها بارگشت احتمالی مهدوی‌کیا به ایران ایجنت سرمربی مطرح عوض شد!
سرخط خبرها

ترکیب تاریخ و ورزش در ۸۸ سال قبل

  • کد خبر: ۱۰۸۵۴۵
  • ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۸
ترکیب تاریخ و ورزش در ۸۸ سال قبل
نگاهی به برگزاری مسابقات ورزشی «هزاره فردوسی» به‌مناسبت فردا که سالروز تولد حکیم فردوسی است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ برگزاری جشن هزاره فردوسی که هم‌زمان با افتتاح آرامگاه فردوسی پس از ساخت بنای آن در سال ۱۳۱۳ خورشیدی انجام شد، از بزرگ‌ترین جشن‌های ملی در زمانه خودش بود که نه‌تنها پای ادیبان و مستشرقان بسیاری را به خاک توس باز کرد، که سبب تحولاتی نوین نیز شد. یکی از جلوه‌های این تحول را می‌توان در ورزش مشهد به‌ویژه ورزش دانش‌آموزی آن دید. باب‌شدن رشته‌های جدید ورزشی مانند ژیمناستیک، بوکس و... نیز از دیگر دستاورد‌های این رویداد تاریخی در ۸۸ سال قبل بود.

در آن زمان، شهر مشهد پایگاه خبری کل ایران شده بود و مسابقات ورزشی متعددی به این بهانه برگزار شد که برخی در زمره ورزش‌های نوین به شمار می‌آمد. مسابقاتی که به‌گواه اطلاعات و بهار، دو نشریه معروف آن روز‌ها که همه مسابقات را کامل پوشش داده‌اند، در کلوپ فردوسی، دبیرستان رضا و دبیرستان فردوسی برگزار شده است. به بهانه فردا که زادروز حکیم ابوالقاسم فردوسی است، نقبی زده‌ایم به دل تاریخ در ۸۸ سال قبل و بخشی از گزارش‌های جذاب این دو جریده قدیمی را با ادبیات نگارشی خودشان آورده‌ایم که در نوع خود جالب توجه است.

ورزش محصلان/ روزنامه بهار

ورزش محصلان نظر به توجهات مخصوصی که از چندی قبل در موضوع توسعه امور ورزشی خاصه در بین محصلان مدارس شده است، از طرف اداره ایالتی معارف نیز اقدامات لازمه برای پیشرفت امور ورزشی محصلان به‌عمل آمده و همه‌روزه عده زیادی از محصلان مدارس در میدان ورزش دبستان بدر حاضر شده و تحت تعلیمات آقای صدری معلم ورزش که اخیرا وارد شده‌اند مشغول عملیات ورزشی هستند.

در این مدت قلیل، پیشرفت‌های جالب توجهی در قسمت‌های ورزشی محصلان حاصل شده است و، چون علاوه بر تعلیمات ورزشی، لازم است سرود‌های ملی نیز به محصلان تعلیم داده شود، عده‌ای از محصلان هم در ساعات معینه در محل دبیرستان رضا حاضر شده و تحت تعلیمات آقای زرین‌فر به آموختن سرود‌های ملی اشتغال می‌ورزند.

مسابقات در دبیرستان رضا/ روزنامه بهار

عده‌ای از شاگردان مدارس با لباس ورزش در میدان وسیع مدرسه حاضر شده بودند و قبل از همه، علی خان زندی، شاگرد کوچک، قسمتی از اشعار شاهنامه را با آهنگ شیوا و صدای رسا و لحنی غرا خواند که توجه حضار را جلب کرد و از طرف ذات محتشم آقای جم، وزیر داخله، یک کتاب شاهنامه طبع جدید به او مرحمت شد. سپس شروع به عملیات ورزشی شد و به‌قدری شاهکار‌های ورزشی از طرف شاگردان اعمال شد که موجب تحیر حاضران از مستشرقان و سایر مدعوین شد. عملیات بوکس سواره و ژیمناستیک از جمله این مسابقات بود که آقایان مدیران محترم جراید مرکزی از آنان در هر قسمت عکس‌هایی برای گراور برداشتند.

بوکس سواره در میدان مدرسه/ روزنامه اطلاعات

عده‌ای از ورزشکاران بوکس درحالی‌که روی دوش ورزشکاران دیگر سوار شده بودند، به‌حالت نظام وارد میدان شدند و سپس در وسط میدان ورزش دو قسمت شدند و در همین حال سواره بوکس بازی جالب و مضحکی کردند. یکی از ورزشکاران مشغول انجام مهم‌ترین عملیات ورزشی بود. ورزشکار مزبور درحالی‌که یک دست روی میله آهنی گذارده، پای خود را سمت بالا راست نگاه داشته است.

یکی از بازی‌های مهم ورزشکاران دبیرستان رضا مسابقه دو بامانع بود، به‌این‌ترتیب که عده‌ای از ورزشکاران درحالی‌که پا‌های خود را تا کمر در کیسه‌گونی حبس کرده بودند، به‌حال دو وارد محوطه میدان ورزش شدند. در وسط میدان به عده ورزشکاران مزبور صندلی گذارده شده بود و روی هر صندلی یک شیشه لیموناد گذارده بودند. مسابقه دوی مزبور به این ترتیب انجام می‌گرفت که هرکس زودتر به صندلی‌ها رسید و شیشه لیموناد خود را زودتر نوشید و حرکت کرد، گوی سبقت را ربوده است. این بازی بسیار مشغول‌کننده (سرگرم‌کننده) بود.

قهرمانان ورزش مشهد/ روزنامه اطلاعات

در نتیجه مسابقه‌های ورزشی خراسان، عده‌ای از شاگردان دبیرستان شاه‌رضا در بیشتر ورزش‌ها مقام اول را احراز کرده‌اند. در مسابقه‌های بسکتبال و والیبال، تیم اول دبیرستان شاه‌رضا اول شده است. کاظم‌خان فریدونی قهرمان پرش عرضی و دو ۱۰۰ متر و ۱۰۰ متر، محمودزاده قهرمان پرش ارتفاع، صادق‌پور قهرمان دو ۴۰۰ متر و انور افندی‌زاده قهرمان تیراندازی. در عکس فوق قهرمانان دبیرستان شاه‌رضا و آقا دبیری کفیل دبیرستان و آقای شهاب فردوس دبیر ورزش دیده می‌شوند.

همچنین در مسابقه دوچرخه‌سواری که در این ایام میان دبیرستان‌های مشهد برگزار شده، حجت کاشانی محصل کلاس چهارم دبیرستان فردوسی موفق می‌شود در مسابقه دوچرخه‌سواری که مسافت آن دور کاملی بر دایره مشهد بوده در ۲۱ دقیقه مسافت دور شهر را بپیماید و مقام اول را کسب کند. حسن سوزی با ۲۱ ونیم دقیقه دوم و نوایی با پیمودن این مسیر در ۲۲ دقیقه سوم می‌شود. در این مسابقات همچنین منوچهر مهران، دبیر ورزش دبیرستان‌های مشهد، عملیات اکروباتیک ورزشی انجام می‌دهد. از جمله ورزش‌های بدنی که در میان جوانان و ورزشکاران مورد استقبال واقع شده، عملیات اکروباتیک است که ورزشکاران کلوب فردوسی آن را برگزار کردند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->