جزئیات برنامه‌های تلویزیون در شب‌های قدر واکنش معین به انتشار اخباری درباره رفت و آمد پنهانی‌اش به ایران قسمت آخر فصل چهارم «زیرخاکی» امشب پخش می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳) احسان علیخانی از آغاز تولید فصل دوم جوکر خبر داد دفتر واشنگتن «ایران اینترنشنال» تعطیل شد + عکس ضرغامی: ایران، ارزان‌ترین بلیط اماکن گردشگری را دارد اسکارلت جوهانسون وارد «دنیای ژوراسیک» می‌شود؟ سعید راد در بیمارستان بستری شد فروش ۷ میلیارد تومانی سینما‌های خراسان رضوی در هفته اول ۱۴۰۳ برنامه تعطیلی سینما‌های کشور در شب‌های قدر شعرخوانی شاعران در محضر رهبر انقلاب + فیلم و متن برگزاری نشست علمی و فرهنگی «حسنه ماندگار» در مشهد واکنش قاضی شهریاری به اظهارات یکتا ناصر در اینستاگرام چه بود؟ قسمت چهاردهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۶ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر انتشار اولین تصاویر از «اریک»، سریال جدید نتفلیکس | عروسک‌گردانیِ بندیکت کامبربچ یکتا ناصر و منوچهر هادی در دادسرای جنایی + عکس آمار پرفروش‌ترین فیلم‌ها در سینما‌های خراسان‌رضوی طی هفته‌ای که گذشت (۵ فروردین ۱۴۰۳) قسمت سیزدهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۵ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر فیلم های پر فروش اکران نوروز ۱۴۰۳ تا ۴ فروردین + میزان فروش | تمساح خونی در صدر
سرخط خبرها

دانلود قطعاتی که براساس تصنیف‌ها و ترانه‌های محمد قهرمان ساخته‌ شده‌اند

  • کد خبر: ۱۰۹۰۴۱
  • ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۶
دانلود قطعاتی که براساس تصنیف‌ها و ترانه‌های محمد قهرمان ساخته‌ شده‌اند
مرحوم محمد قهرمان علاوه‌بر طبع‌آزمایی و مضمون‌سازی در غزل و رباعی، تصانیفی سروده‌اند که برخی‌ از آن‌ها را خوانندگانی با موسیقی آشتی داده‌اند. در ادامه می‌توانید این قطعات را بشنوید و یا دانلود کنید.

شهرآرانیوز - مرحوم محمد قهرمان علاوه‌بر طبع‌آزمایی و مضمون‌سازی در غزل و رباعی، تصانیفی سروده‌اند که برخی‌ از آن‌ها را خوانندگانی با موسیقی آشتی داده‌اند و برخی در مجموعه‌ای با عنوان «فرشته مهر» به کوشش مرتضی امیری اسنفدقه منتشر شده است. درواقع این اثر خوانندگان و موسیقی‌شناسان را دعوت می‌کند به سروده‌های محمد قهرمان نگاهی تازه داشته باشند.

امیری اسفندقه درباره مجموعه «فرشته مهر» در یادداشتی نوشته است:

من نخست خوشحالم با تمام دل که مجموعه تصانیف استاد محمد قهرمان به نام «فرشته مهر» چاپ شد. دو دیگر اینکه حنجره آوازه‌خوانان هنرمند عصر حاضر باید به این پرسش پاسخ دهند که این تصنیف‌ها چقدر خوشخوان است و چقدر در راستای آواز قرار دارد.

خوشحالم که این مجموعه به عنوان نخستین مجموعه از یادداشت‌های استاد محمد قهرمان به همت شهرستان ادب از چاپ بیرون آمد. در این راستا هم باید عرض کنم که این تصنیف‌ها توسط خود استاد به من که در آن زمان در خانه شعر و ترانه معلم بودم، تقدیم شد و استاد فرمودند که ریش و قیچی دست خودت و هر کاری که می‌خواهی راجع به این مجموعه انجام دهی، انجام بده. بقیه یادداشت‌ها نیز به همت خانواده استاد به ویژه توسط همسر بزرگوار و فرهیخته او، سرکار خانم فرشته قهرمان، در نهایت دقت جمع آوری و به این مخلص سپرده شده است که توسط انتشارات پرنیان خیال زیر نظر شاعر و پژوهشگر ارجمند دکتر شیخ‌الاسلامی در نوبت چاپ قرار دارد.

استاد همانطور که خودشان ذکر کردند، بر روی آهنگ‌های (ملودی) خاصی از ساخته‌های درویش‌خان و که و که‌ها کلام گذاشتند. سال ۱۳۷۰ عباس فرامرز، استاد سنتور خراسان، نواری از نواخته‌هایشان را به استاد می‌دهد که بداهه‌نوازی در شوشتری بود. استاد آهنگ را می‌شنوند و یک شب ناگهان متوجه می‌شوند که روی برخی از قسمت‌های سر راست آن می‌توان کلام گذاشت، به همین جهت برای اخوان و امید روی آن کلام می‌گذارند. این ترانه بعد‌ها بر سر مزار اخوان هم اجرا شد. چندی بعد استاد فرامرز مشهدی چند آهنگ دیگر هم به استاد می‌دهد که استاد بر روی آن‌ها شعر بگذارد. بعد از هفت هشت ماه کار را استاد با علاقه پیگری می‌کنند و چند ترانه و آهنگ‌هایی را که اشعار نداشتند، بازسازی می‌کنند. بالاخره کار از اینجا شروع می‌شود. بعد‌ها نیز استاد قهرمان برای چند تک‌نوازی از جلیل شهناز، استاد لطفی و مرحوم خالقی شعر می‌سازند.

در این مدت، طبق گفته خودشان، دقت داشتند که کلمات عیناً منطبق بر نغمات باشد. یعنی از پیش‌درآمد‌ها و رِنگ‌های استادان جاودان‌یاد درویش‌خان و علی‌اکبر خان شهنازی غافل نبودند. شوق ترانه‌سازی اینقدر روح استاد قهرمان را تسخیر می‌کند که تقریباً در همان ایام روزی سه ترانه می‌سرودند و حتی به سراغ رِنگ‌های دلگشا و تک‌ضربی از ضربی‌های شور هم رفته‌اند. یعنی استاد در این مجموعه نگاه عمیقی به شعر و موسیقی در حوزه ترانه و تصنیف با نگاهی به آثار جهانی موسیقی ایران داشتد.

من امیدوارم که این مجموعه اول به دست هنرمندان عرصه موسیقی و آواز برسد. سرانجام نقد این آثار با هنرمندان عرصه آواز و موسیقی است، استاد آنچه را که باید انجام می‌دادند، انجام داده‌اند در آئینه کلمات و نغمات ترانه و تصنیف پارسی تا کدامین دل بیدار آن‌ها را دریابد.

یکی از تصنیف‌های «فرشته مهر»:

جدا از تو سحر ندارد شب‌ من
ز روشنی خبر ندارد شب من
کشد مرا غم جدایی
چرا شبی ز در نیایی
جهان به دیده‌ام سیه شد
که رفته‌ای چو روشنایی
ز سر پریده بی‌تو خوابم چه کنم
ز دوری تو در عذابم چه کنم...


«هوای جنون»

خواننده: علیرضا قربانی

آهنگ‌ساز و تنظیم: شهرام توکلی

شعر: محمد قهرمان  

به سر می دوم رو به خانه ی تو

که شاید بیابم نشانه ی تو  


ساز و آواز شور

خواننده: سینا سرلک

آهنگساز: یحیی علوی

شعر: محمد قهرمان  

آلبوم: موج سودا

در ملک بی نشانی راندیم کام خود را 

تا اوج طاق نسیان بردیم نام خود را


بهار من

گروه خسروان

خواننده: جاهد ملک زاد

شعر: محمد قهرمان

آهنگساز: علی فربدنیا

آلبوم: چنگ عشق

ای رویت بهار من ننشینی کنار من 

 دردم را می‌دانی تویی تویی نگار من


 گروه خسروان

خواننده: جاهد ملک زاده

آهنگساز: احسان انوریان

شعر: محمد قهرمان  


چشم مست

خواننده: مهدی تفکری

آهنگساز و تنظیم‌کننده: علی فربدنیا

شعر: محمد قهرمان

چشم مست ساقی می‌برد ز دستم


خزان زندگی

خواننده: علیرضا وكیلی منش

آهنگ‌ساز: محمد ساعد

شعر:محمد قهرمان  

همچو نسیم خوش خبر مژده یار می دهم
از چمنی گذشته ام بوی بهار می دهم

غم جدایی

خواننده: مهدی حبیبی

آهنگ‌ساز: وحید توتونی‌ كاشانی

شعر: محمد قهرمان

جدا ز تو سحر ندارد ز روشنی خبر ندارد
شب من کشد مرا غم جدایی


«دهر»

گروه «پلخ‌مون»

به یاد استاد محمد قهرمان

اعضای گروه «پلخ مون» از جلوه‌های تازه نوا‌های خراسانی در موسیقی امروز می‌گویند

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->