سخنگوی شورای شهر مشهد مطرح کرد: لزوم تفویض اختیارات کمیسیون ماده ۵ به کلانشهرها افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند فرماندار مشهد: رضایت زائران از اقدامات شهرداری مشهد در استقبال از بهار ملموس است اسکان ۸ هزار زائر نوروزی طی هشت روز در سالن‌های ورزشی شهرداری مشهد «سید ناصر نعمتی» به عنوان مدیرکل حوزه استاندار خراسان رضوی منصوب شد حاجی بگلو: واگذاری اختیار کمیسیون ماده ۵ به شهرداری‌ها باعث رونق اقتصاد و ایجاد اشتغال می‌شود + ویدئو بهای بلیت قطار شهری مشهد افزایش یافت | افزایش بلیت اتوبوس از اردیبهشت ماه (۷ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

تشکیل کارگروه زیارت و خروج‌ از‌ کما در روزهای‌ بی‌پولی

  • کد خبر: ۱۰۹۷۸
  • ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۴:۳۱
تشکیل کارگروه زیارت و خروج‌ از‌ کما در روزهای‌ بی‌پولی
کارگروه ملی زیارت در حالی پس از ۷ سال تشکیل جلسه داد که به گفته رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور، با توجه به شرایط اقتصادی، روی بودجه زیارت نمی‌شود حساب باز کرد
ملیحه فلاح - سرانجام ششمین جلسه کارگروه ملی زیارت بعد از گذشت ۷ سال از برپایی آخرین جلسه آن، روز پنجشنبه به ریاست محمود واعظی، رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور و دبیری علیرضا رزم‌حسینی، استاندار خراسان‌رضوی، و شماری از اعضای این کارگروه در مشهد برگزار شد تا فصل تازه‌ای برای تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها در حوزه زائر و زیارت با محوریت بارگاه منور و ملکوتی حضرت‌رضا (ع) آغاز شود. جلسه‌ای که البته بر خلاف خبری که چندی پیش محمدصادق براتی، معاون هماهنگی امور زائران استانداری خراسان‌رضوی، داده بود، بدون حضور شماری از اعضای کابینه همچون عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور، محمد اسلامی وزیر راه‌وشهرسازی و علی‌اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد. با این حال حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و علیرضا رشیدیان، استاندار سابق خراسان‌رضوی و رئیس فعلی سازمان حج و زیارت در کارگروه جدید زیارت در قاب عکاسان خبری نقش بست تا این ۲ مسئول عالی‌رتبه مشهدی این‌بار از دریچه‌ای دیگر ظرفیت‌های شهرشان را نظاره‌گر باشند.
حضور خبرنگاران در این کارگروه پس از ۲ ساعت بررسی مصوبات گذشته مسئولان درباره زائر و زیارت که پشت در‌های بسته شکل گرفته بود، ممکن شد.
رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور در ابتدای سخنانش از مشغله خود در هفته گذشته برای برنامه‌ریزی درباره بودجه سال ۹۹ گفت و از تغییر نکردن وضعیت آن نسبت به سال گذشته و تلاش دولت برای پرداخت حقوق کارمندان، بازنشستگان و یارانه مردم خبر داد.
سخنان واعظی پیش‌درآمدی بود بر اینکه به اعضای کارگروه بگوید برای اجرای مصوبات این جلسه به بودجه دولتی دلخوش نباشند. او با بیان اینکه اگر پولی بماند باید صرف اتمام طرح‌هایی با پیشرفت بالای ۸۵درصد شود، گفت: تا زمان افزایش فروش نفت به میزان ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تا ۳ میلیون بشکه در روز و بهبود اوضاع باید سبک خود را در بودجه‌ریزی تغییر دهیم. رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه مصوبات این جلسه باید در راستای کمک بیشتر و فراهم کردن تسهیلات لازم برای آرامش و آسایش زائران باشد، اظهار کرد: نیازمند یک راهبرد مشخص برای اتخاذ تصمیمات منسجم، کاربردی و عملیاتی درباره زائران هستیم. واعظی با تأکید بر اینکه باید تصمیماتی در این جلسات گرفته شود که اجراشدنی باشد، افزود: نباید آرزو‌های خود را به‌عنوان پیشنهاد مطرح کنیم، بلکه باید موضوعاتی گفته و مصوب شود که اجراشدنی است.
او با بیان ضرورت برگزاری منظم جلسات و اتخاذ تصمیمات اجراشدنی در جلسات کارگروه ملی زیارت، بر تلاش برای پذیرش زائران خارجی تأکید کرد و گفت: رایزن‌های فرهنگی و سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور باید برای جذب زائران بین‌المللی فعال شوند. واعظی با تأکید بر نظم جلسات و برگزاری آن در هر ۳ استان خراسان‌رضوی، قم و فارس، گفت: باید دبیرخانه فعال‌تر از گذشته عمل کند و در فاصله بین جلسات پیشنهاد‌ها را کارشناسی کند تا از هر جلسه مصوبات بهتری حاصل شود.

شهرداران عضو جدید کارگروه
او پیشنهاد عضویت شهرداران ۳ شهر مشهد، قم و شیراز را برای کمک به خدمت‌رسانی بهتر به زائران پیشنهادی در کارگروه مطرح کرد که در پایان موافقت اعضا را در پی داشت. در این جلسه علیرضا رشیدیان، استاندار پیشین خراسان‌رضوی و رئیس سازمان حج و زیارت کشور، به‌صورت افتخاری حضور داشت که پیشنهاد دیگر ریاست کارگروه، حضور دائمی او در این کارگروه بود.

بیشتر مصوبات گذشته عملیاتی شد
رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور در پایان جلسه در جمع خبرنگاران حضور یافت و در تشریح جزئیات این کارگروه، گفت: در ابتدا مروری بر مصوبات گذشته داشتیم که خوشبختانه بیشتر آن‌ها به همت استانداران ۳ استان خراسان‌رضوی، فارس و قم و دیگر اعضا عملیاتی شده است. به گفته واعظی، در کارگروه ملی زیارت نحوه تسهیل حضور زائران در شهر‌های زیارتی از نظر اقامت راحت، حمل‌ونقل آسان و دیگر موضوعات بررسی شد. او با بیان اینکه قرار است این کارگروه به‌صورت منظم ۴ بار در سال تشکیل شود، اظهار کرد: دبیرخانه کارگروه موظف است علاوه بر پیگیری مصوبات، کمیته‌های کارشناسی برای بررسی مصوبات پیشنهادی جلسه بعدی را نیز تشکیل دهد. رئیس کارگروه ملی زیارت گفت: بخشی از بودجه زیارت از محل بودجه عمومی دولت و بخش دیگر آن با کمک خیران و بخش خصوصی تأمین خواهد شد و دولت در صدور مجوز‌ها و ارائه تسهیلات به بخش خصوصی و خیران کمک خواهد کرد.

تلاش برای جذب یک‌میلیارد مسلمان دوستدار اهل‌بیت (ع)
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این جلسه آستان‌های مقدس امام رضا (ع)، حضرت معصومه (س) و شاهچراغ (ع) را سرمایه مادی و معنوی ایران اسلامی دانست و افزود: باید از این ظرفیت ارزشمند به نحو شایسته‌ای استفاده کنیم.
سیدعباس صالحی با اشاره به اهمیت موضوع وقف و امور خیریه در بقاع متبرکه، افزود: سازمان اوقاف و امور خیریه می‌تواند با استفاده از ظرفیت‌های خود، خدمات و زیرساخت‌های بهتری برای زائران در حوزه زیارت تعریف
کند.
او با تأکید بر اینکه نیازمند ایجاد نهضت وقف و امور خیریه در حوزه زیارت هستیم، ابراز امیدواری کرد: این امر مهم با کمک کارگروه ملی زیارت تحقق پیدا خواهد کرد.
به گفته او، حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون شیعه و یک‌میلیارد مسلمان دوستدار اهل‌بیت (ع) در دنیا وجود دارد که می‌توانیم این تعداد زائر را با برنامه‌ریزی جذب کنیم.
صالحی درباره اقتصاد زیارت و وسعت فضای آن افزود: اقدامی همچون راه‌اندازی خیابان‌های فرهنگ و هنر به رونق اقتصاد زیارت کمک می‌کند؛ به‌طور مثال به‌تازگی گذر فرهنگ و هنر مشهد در قالب ۷۰ غرفه افتتاح شد که این مهم در حوزه سوغات زائر هم تأثیرگذار است.
او با اشاره به اینکه حوزه‌های فرهنگی، هنری و دینی محور فعالیت‌های در دست اقدام این وزارتخانه است، تأکید کرد: در حال انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی با آستان قدس رضوی هستیم که در ۳۰ محور به حوزه زیارت
کمک می‌کند.

تسهیلات برای زائرسرا‌های ارزان‌قیمت
استاندار خراسان‌رضوی و دبیر کارگروه ملی زیارت نیز در حاشیه این مراسم ارائه تسهیلات به زائرسرا‌های ارزان‌قیمت را یکی از مصوبات این جلسه برشمرد و افزود: این موضوع در گذشته از سوی بنیاد خیریه برای همه استان‌ها پایه‌گذاری شده بود و در این جلسه مصوب شد که برای تکمیل و ساخت این زائرسرا‌ها از محل تسهیلات بانکی امکاناتی داده شود. به گفته علیرضا رزم‌حسینی، استانداران نیز می‌توانند از مجوز‌های در اختیار خود به شهرداران برای به پایان رساندن این پروژه‌ها کمک کنند.
او با بیان اینکه امروز کارگروه ملی زیارت شامل همه متولیان امر زیارت است، گفت: از این پس کارگروه ملی زیارت دبیرخانه فعالی خواهد داشت و بحث‌هایی مربوط به زیارت، اقامت، اقدامات فرهنگی و ارائه مشوق‌های لازم در هر کارگروه مشخص و در جلسات بعدی مصوب خواهد شد.
دبیر کارگروه ملی زیارت با بیان اینکه قرار است جلسات این کارگروه به‌صورت فصلی برگزار شود، افزود: در این جلسه مصوبات بسیار خوبی داشته‌ایم که باید به تصویب هیئت دولت برسد و بعد از آن ابلاغ شود.

ردیف بودجه‌ای روی هوا
محمدصادق براتی، معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانـــــداری خراسان‌رضوی نیز که وظیفه قرائت موضوعات پیشنهادی در این کارگروه را بر عهده داشت، در این جلسه ارائه آمار دقیق ۳ استان زیارتی از سوی مرکز آمار کشور و درخواست تخصیص اعتبار برای این موضوع را اولین مصوبه‌های پیشنهادی در این زمینه اعلام کرد. با این حال واعظی، رئیس کارگروه ملی زیارت، در واکنش به این پیشنهاد گفت: کار مرکز آمار همین است و ما از آن‌ها این موضوع را درخواست خواهیم کرد؛ بر این اساس قسمت بودجه این مصوبه باید حذف شود. درخواست ردیف بودجه ۲۵۰ میلیارد تومانی و تخصیص آن هم دومین محور پیشنهادی در این جلسه بود که واعظی در واکنش به آن گفت: من به دلیل داشتن مسئولیت در این کارگروه با این موضوع موافقم، اما با توجه به شرایط کشور فعلا روی آن حساب نکنید و بدون در نظر گرفتن این ردیف‌ها برای انجام اهداف این کارگروه تلاش کنید.
برطرف کردن منع قانونی در استفاده از بودجه دولتی در زائرسرا‌های ارزان‌قیمت و تخفیف در تعرفه‌های آب، برق و گاز در این زائرسراها، پرداخت کمک‌های فنی و اعتباری برای تشویق بخش خصوصی، افزایش سرانه بهداشت و درمان در خراسان‌رضوی به دلیل بالا بودن حجم زائران، کمک برای اتمام زائرسرا‌های بین راهی که درصد پیشرفت بالایی دارند، تهیه طرح سامان‌دهی گردشگران خارجی، سراسری کردن سیگنال رادیو زیارت و راه‌اندازی شبکه تلویزیونی داخلی زیارت به پیشنهاد صدا‌وسیما، بررسی پیشنهاد میراث‌فرهنگی برای تبدیل مشهد به‌عنوان پایتخت نمونه گردشگری و زیارتی در عرصه بین‌المللی تا سال ۲۰۲۰، تبدیل شدن مشهد به‌عنوان شهر گردشگری سلامت که در مصوبات سال ۹۱ نیز آمده است و ارتقای فرهنگ زیارت گردشگری و مذهبی، دیگر موضوعات پیشنهادی این کارگروه بود که از سوی معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان‌رضوی قرائت شد. صادقی طرح حرم به حرم را به‌عنوان یکی دیگر از موضوعات پیشنهادی این جلسه بیان کرد که استاندار خراسان‌رضوی در واکنش به آن گفت: این طرح ردیف بودجه اختصاصی دارد که بهتر از تعریف ردیف بودجه در این کارگروه است و نیاز نیست در این کارگروه مطرح شود.

پیشنهاد‌های شهرداری مشهد
تضمین اوراق مالی اسلامی و پیش‌بینی انتشار اوراق در بودجه سال ۹۹ برای بازآفرینی بافت‌های فرسوده اطراف حرم، توسعه ناوگان حمل‌ونقل شهری شهرداری مشهد و در راستای آن تهیه ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس از محل اسناد خزانه اسلامی، جزو پیشنهاد‌های شهرداری مشهد بود که استاندار خراسان‌رضوی تصویب آن را مشروط به مذاکره با دکتر نوبخت دانست. رزم‌حسینی در واکنش به پیشنهاد شهرداری درباره تکمیل خط ۲ قطارشهری مشهد، گفت: در این‌باره نامه‌ای به دکتر نوبخت و رئیس‌جمهور ارسال شده است. درخواست ۱۰۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای شهرداری مشهد و همچنین اجازه واردات ۵۰۰۰ دستگاه تاکسی ون گردشگری با تعرفه بازرگانی، دیگر پیشنهاد مدیریت‌شهری بود.
در پایان این جلسه با پیشنهاد استاندار خراسان‌رضوی، قرار شد کارگروه ملی زیارت در فصل زمستان در شهر قم و در فصل بهار در شهر شیراز برگزار شود.

فردا بودجه ۹۹ به مجلس می‌رود
«کلیات بودجه سال۹۹ روز چهارشنبه در هیئت وزیران به تصویب رسید و فردا از سوی رئیس‌جمهور تقدیم مجلس خواهد شد.» رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور با بیان این موضوع، در حاشیه کارگروه ملی زیارت در جمع خبرنگاران اولویت‌های بودجه سال۹۹ را خودکفایی، تولید، رسیدگی به طبقات متوسط و کم‌برخوردار، افزایش حقوق کارمندان و افزایش حقوق بازنشستگان قدیمی به‌منظور همسان‌سازی حقوق این قشر دانست و از تلاش دولت برای تهیه ارزاق عمومی، دارو و دیگر نیاز‌های جامعه با ارز ۴۲۰۰تومانی خبر داد. به گفته واعظی، ستاد اقتصادی دولت در دبیرخانه درباره موضوع پدیده بحث کرده و قرار است در آینده‌ای نزدیک جمع‌بندی کلی جلسات شامل حکم دادگاه، جلسه با بانک صادرات و جلسات دیگر، در این ستاد مطرح شود. وی ادامه داد: ۱۰۰۰ میلیارد تومان کمک دولت به پدیده، درخواستی از سمت مجموعه پدیده بود، اما هنوز مراحل آن طی نشده است. رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور درباره نظر رئیس‌جمهور در رابطه با لایحه آزادی راهپیمایی گفت: لایحه «تضمین آزادی اجتماعات و راهپیمایی ها» در دولت تصویب شد، اما متأسفانه دیوان عدالت اداری آن را متوقف کرد؛ با این حال، معاونت حقوقی رئیس‌جمهور با جدیت تمام در حال پیگیری این موضوع است.
واعظی همچنین در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران درباره شهید برشمردن قربانیان اغتشاشات اخیر، گفت: تحقیقات در این زمینه از سوی قوه‌قضائیه و دستگاه‌های امنیتی و انتظامی در حال انجام است.
او همچنین درباره تعداد قربانیان درگیری‌های اخیر گفت: هنوز نمی‌شود آمار دقیقی ارائه کرد؛ زیرا برخی از قربانیان رهگذران و برخی نیز نیرو‌های انتظامی بودند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->