اطلاعرسانی و تبلیغات، دو کارکرد اصلی رسانهها هستند که در همه دنیا برای معرفی ظرفیتهای مختلف از آنها استفاده میشود. مشهد مقدس بهدلیل وجود مضجع شریف امامرضا (ع)، امامی که ایشان را با ویژگیهای «گفتگو» و «مهربانی» و «علمودانش» میشناسند، ظرفیتهای کمنظیر و شاید بتوان گفت بینظیری در میان دیگر کلانشهرهای مذهبی جهان دارد. رسانه یکی از ابزارهای مهم جهاد تبیین، معرفی و فراگیرکردن سیره رضوی بهعنوان روش عالمانه سبک زندگی دینی است.
در این راستا، چشمانداز تحقق تمدن نوین اسلامی، مطالبات رهبر معظم انقلاب بهویژه در بیانیه گام دوم انقلاباسلامی و همچنین بسته سیاستی ششمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد شامل مدیریت عالمانه و جهادی با رویکردهای مردمی و تعاملی و ظرفیتمحور است و شعار مشهد مقدس نیز «جهانشهر برکت و کرامت» تعیین و معرفی شده است که رسانه باید آن را فراگیر کند.
رسانههای جمعی بنا بهکارکردی که برایشان تعریف شده است، این قابلیت را دارند که پیام خود را بهگستره وسیعی از مخاطبان برسانند و حتی با گسترش فناوریهای دیجیتال، تفاوتی در اصل کارکرد رسانهها ایجاد نشده است، بلکه رسانهها با استفاده از این ظرفیت و مؤلفههایی مانند سرعت و وسعت دامنه انتشار، بسترهای ارتباطی آسانتر و گستردهتر، تنوع بیشتر محتوا، جذابیت و تعاملیبودن، گسترش مرزهای ارتباط با هزینههای کمتر و دربرگیری طیف وسیعی از مخاطبان، میتوانند با کمیت و کیفیت بهتری بهکارکردهای اصلی خود بپردازند.
«شهرآرا» که حدود سیسال است بهعنوان «رسانه مردم مشهد» با گروهی از نیروهای جوان و متخصص در شهر مقدس مشهد فعالیت دارد، در طول این سالها با گسترش همیشگی امکانات رسانهای خود کوشیده است تا علاوه بر اینکه بازوی رسانهای مدیریتشهری مشهد باشد، رسالت اصلی خود را انجام دهد که همانا تولید محتوا و پیامهای خبریتبلیغی از مشهدالرضا (ع) و ارسال به مخاطبان اصلی خود یعنی مجاوران و زائران امامرضا (ع) است.
اینگونه بود که در ۳ خرداد ۱۳۸۸ هفتهنامه شهرآرا به روزنامه تبدیل شد و امروز سالگرد این اتفاق فرخنده است. از آن زمان تا کنون نیز شهرآرا با گسترش رسانههای نوین توانسته است «صدای مردم مشهد» را نهفقط به مجاوران و زائران حرم امامهشتم (ع) بلکه به مردم سراسر دنیا برساند و اینگونه در راستای تحقق شعار «جهانشهر برکت و کرامت» گامهای مثبت و مؤثری بردارد.
بیشک شهرآرای امروز نتیجه تلاشها و اقدامات درخور ستایش دستاندرکاران تولید این روزنامه وزین در ادوار مختلف است و جا دارد از تلاشهای همکاران جوان و باانگیزه امروز شهرآرا نیز قدردانی کنیم؛ هرچند تا رسیدن به جایگاه مطلوب راه بسیاری را باید پیمود و امیدواریم این حرکت رسانهای همچنان با توفیق روزافزون برای مردم مشهد ادامه داشته باشد.