نخستین بیمارستان طب تسکینی کشور در مشهد آغاز به کار کرد

  • کد خبر: ۱۱۰۱۳۱
  • ۰۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۹
نخستین بیمارستان طب تسکینی کشور در مشهد آغاز به کار کرد
نخستین بیمارستان طب تسکینی کشور با نام «هاسپیس» با همت خیر مشهدی، پروفسور رضا خطیب، در شهر مشهد به بهره‌برداری رسید.

لاله‌سادات کوثری | شهرآرانیوز؛ مؤسس نخستین بیمارستان هاسپیس کشور در مشهد، در آیین بهره‌برداری از این بیمارستان گفت: ایده اولیه ساخت نخستین بیمارستان طب تسکینی در مشهد در سال ۱۳۸۰ مطرح شد.
پس از انجام مطالعات بالینی و تحقیقات اولیه در سال ۱۳۹۰، مجوز‌های لازم برای ساخت نخستین بیمارستان طب تسکینی ویژه بیماران صعب‌العلاج دریافت شد.

با مهر تأیید وزیر

پروفسور رضا خطیب افزود: به دلیل اینکه ایده ساخت «هاسپیس» اولین‌بار در کشور در شهر مشهد تعریف شده بود، پیگیری‌ها برای تأیید بهره‌برداری به زمان نیاز داشت، تا اینکه در اسفند پارسال با امضای وزیر بهداشت تأیید بهره‌برداری از این بیمارستان را دریافت کردیم. وی بیان کرد: نخستین بیمارستان طب تسکینی مشهد در بولوار دلاوران با هدف تأمین آرامش و ایجاد فضای امن روانی برای بیماران صعب‌العلاج و خانواده‌های آنان طراحی شد. در بیش از ۱۸۰ کشور دنیا این بیمارستان با همین اهداف فعال است.

خطیب ادامه داد: این بیمارستان در مشهد برای بستری حدود ۱۰ بیمار طراحی شده است. هم‌اکنون در حال ارتقای تعداد تخت‌ها به سی مورد تخت بستری هستیم. با این حال، خدمات ما در منزل برای این بیماران و خانواده‌های آنان بدون سقف و با پوشش حدود ۹۰ درصدی جامعه هدف تعریف شده است.

هاسپیس و تأمین آرامش بیماران

مدیرعامل بنیاد خطیب نیز در ادامه این نشست خبری با بیان اینکه در معماری این بیمارستان از نوع معماری اسلامی‌ایرانی استفاده شده است، افزود: هاسپیس مشهد به‌عنوان اولین مرکز ارائه خدمات مراقبتی طولانی‌مدت در ایران تعریف می‌شود. علاوه بر هاسپیس، در بخش دیگری از این پروژه درمانگاه شبانه‌روزی ویژه عموم شهروندان تعریف شده است.

احمد خطیب بیان کرد: هاسپیس مکانی برای مراقبت از بیماران در روز‌های پایانی زندگی است. زمین این بیمارستان در مساحتی بیش از ۴ هزار مترمربع تعریف شده است. بیمارستان حدود ۵۵۰۰ متر زیربنا دارد. معادل ۱۰۰ میلیارد تومان نیز برای ساخت این بیمارستان هزینه شده است. وی با بیان اینکه این بیمارستان به ۱۰ سوئیت برای همراهان بیمار تجهیز شده است، ادامه داد: از دیگر خدمات این بیمارستان چنین تعریف شده است که چنانچه فرد بیماری فوت شود، خانواده‌اش تا سیزده ماه از خدمات مشاوره‌ای و روان‌کاوی و روان‌درمانی مرکز بهره ببرند.

وی تأکید کرد: همه بیماران نیازمند و همه بیماران صعب‌العلاجی که از پزشک متخصص خود مهر تأیید امکان استقرار در این بیمارستان را دارند، می‌توانند جامعه مخاطب ما باشند.
مدیرعامل بنیاد خطیب افزود: مراقبت از بیماری که بدنش در مقابل درمان پاسخگو نیست، کنترل درد یا نشانه‌های دیگر بیماری و همچنین مراقبت و کنترل مشکلات روانی و اجتماعی سرآمد مراقبت‌ها در این نوع بیمارستان‌ها هستند.

خدمات متنوع در هاسپیس

خطیب بیان کرد: هاسپیس مرکز رهایی از درد یا خانه آسودگی از درد نام دارد. توجه ویژه به نیاز‌ها و خواسته‌های بیماران به گونه‌ای که احساس کنند همه خواسته‌ها و نیازهایشان دیده و شنیده می‌شود نیز یکی دیگر از اهداف مهم تأسیس این بیمارستان است.
وی اظهار کرد: واحد مراقبت‌های تسکینی، شامل مراقبت‌های پزشکی، پرستاری، همکاری فردی، مددکاری پزشکی، موزیک‌درمانی، هنردرمانی، همراهی و مصاحبت، مشاوره روان‌شناسی و مشاوره دوران سوگواری ازجمله خدمات در هاسپیس است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->