دومین جشنواره هنرهای نوری در بوستان کوهسنگی مشهد برگزار می‌شود + فیلم (فروردین ۱۴۰۳) جانمایی ۷۰۰ المان‌ شهری در ۳۵۰ نقطه شهری | برگزاری برنامه قرار زیارت در ماه مبارک رمضان شهروندان مشهدی از فعالیت ورزشی بپرهیزند (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) تصویب تفریغ بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری مشهد‌مقدس تحقق ۱۰۰ درصدی بودجه شهرداری مشهد در سال جاری  برخورد جدی با تاکسیرانان متخلف در ایام نوروز | جانمایی المان‌های مشهد تا یکشنبه به اتمام برسد رژه سراسری شناور‌های بسیج دریایی سپاه در روز قدس سومین همایش باشگاه مدرسه‌ای به وسعت شهر در مشهد رقم خورد ارائه تخفیف برای تعمیر خودرو‌های دارای نقص فنی تا ۱۳ فروردین ماه ۱۴۰۳ در مشهد + جزئیات حاجی‌بگلو: تا پایان دوره ششم محکم از شهردار مشهد حمایت می‌کنیم بهارانه‌ای برای شهر رئیس کمیسیون ساماندهی حاشیه شهر: ۲۹۷ میلیارد تومان برای توسعه و بهسازی مساجد مشهد اختصاص یافت لیست اسکان و مراکز اقامتی ارزان قیمت مشهد در نوروز ۱۴۰۳ ترافیک در ورودی‌ها و خروجی‌های مشهد پرحجم است | کاهش ۷۵ درصدی تصادفات درون‌شهری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افتتاح و بهره‌برداری از دوربرگردان شهید میرزایی در مشهد مقدس + فیلم از سرگیری پرواز اراک به مشهد پس از توقف ۵ ساله (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) حدود ۸۲ درصد زائران با وسیله نقلیه شخصی به مشهد سفر می‌کنند اعمال قانون ۱۵۴۴ فقره تخلفات حادثه‌ساز در مشهد| توقیف ۵۹دستگاه خودرو متخلف (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) هوای کلانشهر مشهد امروز در وضعیت هشدار قرار گرفت (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) در صدویازدهمین جلسه علنی فوق‌العاده شورای اسلامی شهر مشهدمقدس چه گذشت؟ (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) ۴۰ درصد ظرفیت‌های اقامتی مشهد تکمیل شد | استانداری خراسان رضوی: تاکنون بازار سیاه بلیت در مشهد نداشته‌ایم (۲۸ اسفند ۱۴۰۲)
سرخط خبرها

کاهش ۱۱ درصدی آب سد‌های خراسان رضوی

  • کد خبر: ۱۱۰۵۷۹
  • ۰۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۲
کاهش ۱۱ درصدی آب سد‌های خراسان رضوی
با وجود بارش‌های اخیر، وضعیت آب در خراسان رضوی و مشهد رضایت بخش نیست.

محمد کاملان | شهرآرانیوز؛ امسال برخلاف یکی دو سال گذشته، مشهد در سال زراعی و به ویژه در فصل بهار روز‌های پربارشی را پشت سر گذاشت و گویا در سه ماه گذشته تقریبا دوبرابر سال ۱۴۰۰ در همین بازه زمانی باران باریده.

همین امر باعث شده است تا مردم گمان کنند که خبری از خشک سالی در ۱۴۰۱ نیست و وارد دوره ترسالی شده ایم، اما این تصور مردم کاملا اشتباه است.

اطلاعات و آمار و ارقامی که شرکت آب وفاضلاب مشهد منتشر کرده است، نشان می‌دهد که مشهد با وجود همین بارش‌های به نسبت خوب، هنوز ۲.۵ مترمکعب برثانیه آب کم دارد.

براساس آمار و اطلاعاتی که سازمان هواشناسی خراسان رضوی نیز منتشر کرده است، از اول مهر ۱۴۰۰ تا ۷ خرداد امسال بیش از ۱۸۸ میلی متر باران باریده است.

درمقابل و در سال پیش از آن، درست در همین بازه زمانی فقط ۹۳ میلی متر بارش برای این شهر ثبت شده است. این اعداد و ارقام می‌گوید که در سال زراعی ۱۴۰۱ نزدیک به دوبرابر پارسال در مشهد شاهد بارش باران و نزولات جوی بوده ایم.

اوضاع، اما در مقایسه با دوره آماری ۴۳ ساله چندان مناسب نیست و با وجود اینکه ماه‌های پربارشی داشته ایم، هنوز نسبت به دوره آماری حدود ۲۲ درصد کمتر باران باریده است.

۷۰ درصد از ظرفیت سد‌های استان خالی است

با وجود اینکه بارش نزولات جوی در استان نسبت به پارسال ۳۱ درصد افزایش داشته، شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی اعلام کرده است که در سال آبی جاری ۱۵۱ میلیون مترمکعب و از ابتدای سال جدید هم ۴۲ میلیون مترمکعب آب وارد مخزن سد‌ها شده و با این اوصاف فقط ۲۹ درصد از ظرفیت سد‌ها پر شده است؛ درحالی که پارسال ۴۰ درصد ظرفیت سد‌های تأمین کننده آب استان پر بوده است. اکنون هم فقط ۴۵۴ میلیون مترمکعب آب برای استفاده آشامیدنی و کشاورزی در سد‌های خراسان رضوی ذخیره شده است.

مشهد کمبود آب جدی دارد

مدیرعامل شرکت آبفای خراسان رضوی با اشاره به افزایش ۸ درصدی مصرف آب در شهر مشهد، گفت: نیاز آبی شهر بیش از ۱۳ هزار لیتربرثانیه و ظرفیت تأمین ما حدود ۱۰ هزار لیتربرثانیه که در جمع ۲.۵ مترمکعب برثانیه کسری آب داریم و در حال اجرای طرح‌هایی برای جبران آن هستیم و همه تلاش ما این است که کار به جیره بندی آب نرسد. به همین دلیل در قالب چهار طرح می‌خواهیم این کمبود را جبران کنیم.

حسین اسماعیلیان با بیان اینکه ۵۰ درصد آب آشامیدنی کلان شهر مشهد از چهار سد و ۵۰ درصد دیگر از پانصد حلقه چاه تأمین می‌شود، تصریح کرد: ۲۰ درصد آب شهر مشهد از سد دوستی تأمین می‌شود و از آب این سد برای کشاورزی استفاده نخواهد شد. توافق میان ایران و ترکمنستان برای برداشت از این سد کاملا رعایت می‌شود و نیمی از آب پشت این سد سهم ایران و نیمی دیگر سهم ترکمنستان است.

نقره داغ چاه‌های غیرمجاز

مدیر حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی هم با اشاره به جزئیات برخورد با چاه‌های غیرمجاز و نصب کنتور هوشمند برای چاه‌ها با هدف کنترل و مدیریت مصرف آب گفت: با بهره برداران غیرمجاز که از چاه‌های بدون پروانه آب برداشت می‌کردند، برخورد قانونی صورت گرفته است که این اقدام به انسداد ۱۵۰۸ حلقه چاه غیرمجاز با حجم ۳۲ میلیون مترمکعب در سال ۱۴۰۰ منجر شده است.

غلامرضا ممدوحی ادامه داد: این شرکت به منظور مدیریت مصرف در جامعه به نصب کنتور هوشمند روی چاه‌های کشاورزی اقدام می‌کند تا با این ابزار مهم بهره برداران در برداشت از منابع آب مدیریت داشته باشند. با نصب کنتور هوشمند، ضمن مدیریت مصرف چاه ها، از برداشت‌های بی رویه آب جلوگیری می‌شود و همچنین با نصب مودم روی کنتور‌ها امکان مانیتورینگ چاه‌ها از راه دور میسر خواهد بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->