بازدید شهردار مشهد از شهرداری‌های مناطق ۱۰ و ۱۱ + عکس حاجی‌بگلو: همراهی و همسویی شهردار و شورا اتفاقات خوبی را برای شهر رقم می‌زند اعمال قانون هزار و ۵۹۹ فقره تخلفات حادثه ساز در مشهد | توقیف ۵۹ دستگاه خودروی متخلف (۲۹ اسفند ۱۴۰۲) شهردار مشهد از فعالیت ۴۰ ساعته قطار شهری به مناسبت تحویل سال خبرداد هوای مشهد برای دومین روز پیاپی در شرایط آلوده است  گردوغبار تا ظهر سه‌شنبه میهمان آسمان مشهد است | مشهدی‌ها از ماسک استفاده کنند (۲۹ اسفند ۱۴۰۲) باران میهمان آسمان مشهد در لحظه تحویل سال | ۲۰۰۰ اسکان اضطراری برای زائران فراهم شده است دومین جشنواره هنرهای نوری در بوستان کوهسنگی مشهد برگزار می‌شود + فیلم (فروردین ۱۴۰۳) جانمایی ۷۰۰ المان‌ شهری در ۳۵۰ نقطه شهری | برگزاری برنامه قرار زیارت در ماه مبارک رمضان شهروندان مشهدی از فعالیت ورزشی بپرهیزند (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) تصویب تفریغ بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری مشهد‌مقدس تحقق ۱۰۰ درصدی بودجه شهرداری مشهد در سال جاری  برخورد جدی با تاکسیرانان متخلف در ایام نوروز | جانمایی المان‌های مشهد تا یکشنبه به اتمام برسد رژه سراسری شناور‌های بسیج دریایی سپاه در روز قدس سومین همایش باشگاه مدرسه‌ای به وسعت شهر در مشهد رقم خورد ارائه تخفیف برای تعمیر خودرو‌های دارای نقص فنی تا ۱۳ فروردین ماه ۱۴۰۳ در مشهد + جزئیات حاجی‌بگلو: تا پایان دوره ششم محکم از شهردار مشهد حمایت می‌کنیم بهارانه‌ای برای شهر رئیس کمیسیون ساماندهی حاشیه شهر: ۲۹۷ میلیارد تومان برای توسعه و بهسازی مساجد مشهد اختصاص یافت لیست اسکان و مراکز اقامتی ارزان قیمت مشهد در نوروز ۱۴۰۳
سرخط خبرها

۵۳۳ کاندیدا برای ۵ کرسی

  • کد خبر: ۱۱۰۹۹
  • ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۰۴:۲۹
۵۳۳ کاندیدا برای ۵ کرسی
با پایان مهلت ثبت‌نام نامزد‌های انتخابات یازدهمین دوره مجلس برای تصدی هر کرسی مشهد در خانه ملت در صورت تأیید صلاحیت ۱۰۶ نفر رقابت می‌کنند
اسکندریان - ظهیری - سرانجام ۷ روز مهلت ثبت‌نام داوطلبان در یازدهمین دوره انتخابات مجلس تمام شد و ۵۳۳ نفر توانستند نامشان را از مشهد در این تورنمنت سیاسی به ثبت برسانند. در‌های ستاد انتخاباتی مشهد از ساعت ۸ یکشنبه گذشته در فرمانداری گشوده و دیروز سر ساعت ۱۸ بسته شد. در ۵ روز اول این مرحله از انتخابات، سروصدای خاصی از خیابان پاسداران به گوش نرسید، اما ۲ روز آخر و حضور برخی چهره‌ها باعث شد تا حدی فضای انتخاباتی در مشهد گرم‌تر شود. اصلاح‌طلبان که در روز‌های نخست به‌جز یکی، دو نفر پای در عرصه نام‌نویسی نگذاشتند، دیروز با عده و عُده بیشتری به میدان آمدند؛ هرچند که تعداد اندکشان نسبت به رقبای سنتی خود کم‌تر بود. اصول‌گرا‌ها هم که از روز‌های ابتدایی هفته به ستاد می‌آمدند، دیروز همچنان حضور پررنگی داشتند.
مهدی شریفی، مشاور رئیس شورای شهر مشهد، جزو اولین نفراتی بود که دیروز از جبهه اصلاح‌طلبان برای ثبت‌نام به ستاد انتخابات آمد. او در این‌باره گفت: دوستان و هم‌اندیشان شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان خواستند و دستور دادند که حتما در انتخابات شرکت کنم. شریفی درباره وحدت اصلاح‌طلبان اظهار کرد: هیچ خدشه‌ای به وحدت اصلاح‌طلبان وارد نیست. شاید برای برخی شرایط به نحوی بوده که هنوز به تصمیم نهایی نرسیده‌اند. من نیز اگر وظیفه اخلاقی که احساس کردم، نبود، شرکت نمی‌کردم. منتظر بودم تا افراد صاحب صلاحیت حضور پیدا کنند، اما در تعامل با سایر هم‌اندیشان و دستوری که برای ثبت‌نام دادند، انجام وظیفه کردم.
عطیه نیک‌جوانی، دبیرکل حزب مردم‌سالاری در استان، هم در ساعات نزدیک به ظهر در ستاد حاضر شد، اما حضور او فقط برای همراهی صفیه رکنی، از مدیران سابق آموزش‌وپرورش استان، بود. رکنی که همسر محمدرحیم رهنما، مدیرکل سابق میراث‌فرهنگی استان، است، درباره حضورش در لیست اصلاح‌طلبان اظهار کرد: هنوز برای حضور در لیست خاصی با من صحبت نشده و برای این گمانه‌زنی‌ها زود است. اصلاح‌طلبان قطعا در هر تصمیمی از لیدر‌های خود پیروی خواهند کرد و اگر قرار بر وحدت در ارائه لیست باشد، پیرو شورای مرکزی هستند و اگر شورای مرکزی این تصمیم را بگیرد که لیست ارائه ندهد، باز همه پیروی خواهند کرد. او این را هم گفت که اگر لیستی ارائه شود و من جزو آن نباشم و تصمیم تشکیلات این باشد، انصراف می‌دهم؛ حضور ما به‌عنوان یک اصلاح‌طلب تشکیلاتی، با تأیید دوستان است.
حضور اصلاح‌طلبان با آمدن محمدصادق جوادی‌حصار، دبیرکل حزب کانون دانشگاهیان استان و از چهره‌های نام‌آشنای این طیف، به ستاد انتخابات مشهد، رنگ و بوی دیگری به خود گرفت. جوادی‌حصار دیروز به ساختمان شیشه‌ای خیابان پاسداران رسید و با خوش‌وبش‌های خود با نمایندگان طیف‌های مختلف به‌ویژه اصول‌گرایان، قاب‌های جالبی به ثبت رساند.
او در جمع خبرنگاران با بیان اینکه یکی از نگرانی‌های ما شیوه گزینش نامزد‌ها از سوی مجریان انتخابات است، اظهار کرد: به نظارت اشکالی نداریم، بلکه اشکال اصلی ما به شیوه اعمال قانون است. نظارت استصوابی یک مقوله فراقانونی و عنصری است که قانون را به تسخیر خود درآورده است.
الهه قلی‌زاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و دبیر خانه احزاب، نیز که با همراهی گلستانی، دبیر حزب اسلامی کار، برای ثبت‌نام در انتخابات مجلس شورای اسلامی وارد ستاد انتخابات شهرستان مشهد شده بود، به دلیل نقص مدارک نتوانست ثبت‌نام کند، اما ساعتی بعد با ارائه اصل مدرک تحصیلی‌اش ثبت‌نام خود را تکمیل کرد.
مهدی سالاری، فرماندار سابق تربت‌حیدریه و فعال اصلاح طلب، و امین محمدزاده، عضو مؤسس شورای مرکزی حزب جمهوریت، هم در ساعات پایانی ثبت‌نام یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نام‌نویسی کردند.

احتمال انشقاق میان اصول‌گرا‌ها
فرج‌ا... شوشتری، فرزند سردار شهید نورعلی شوشتری، هم ازجمله اولین افرادی بود که دیروز صبح در ستاد انتخابات حاضر شد، اما به علت نقص در مدارکش نتوانست ثبت‌نام را تکمیل کند، با این حال حوالی ظهر دوباره به ستاد برگشت و ثبت‌نام خود را نهایی کرد. او در جمع خبرنگاران درباره حضورش در لیست اصول‌گرایان اظهار کرد: کسی با من برای قرار گرفتن در لیست خاصی رایزنی نکرده است و خودم نیز علاقه جدی ندارم، مگر اینکه به من مراجعه کنند و بررسی کنم. من گزینه مستقل هستم و علاقه‌ام این است که مستقل حضور پیدا کنم. به گفته او «وحدت اصول‌گرایی از آرزو‌های جبهه انقلاب است، اما هیچ‌گاه سازوکار مناسبی برای رسیدن به این وحدت ترتیب داده نشده است؛ به همین دلیل هر دوره شاهد انشقاقات هستیم و شاید در این دوره نیز به آنچه دوست داریم، نرسیم».
حمید استاد، رئیس شورای هماهنگی نیرو‌های حزب ا... استان، نیز برای همراهی شوشتری به ستاد آمده بود.
حمیدرضا رحیمی، مدیر روابط‌عمومی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد، هم جزو افرادی بود که در ستاد انتخابات حضور پیدا کرد، اما به علت وجود نقص در مدارکش رفت و برگشتی به این ستاد داشت و در نهایت ثبت‌نام خود را نهایی کرد. حمیدرضا کفش‌کنان هم که جمعه به علت نقص در مدارکش نتوانسته بود ثبت‌نام کند، دیروز دوباره به ستاد آمد و ثبت‌نام خود را نهایی کرد.
مصطفی شریف که اکنون یکی از مدیران شهرداری مشهد و البته از چهره‌های نزدیک به اصول‌گرایان است نیز در این تورنمنت شرکت کرد. همچنین محمدرضا داوریار، رئیس سابق دانشگاه پیام نور مشهد، هم حوالی ظهر دیروز در ستاد انتخابات مشهد حاضر شد و ثبت‌نام کرد.
عباس کاظمی، مشاور معاون عمرانی وزیر کشور، و همچنین امیرحسین نوربخش، مشاور حقوقی نهاد ریاست‌جمهوری، هم در ستاد انتخابات مشهد حاضر شدند و ثبت‌نام کردند.
حجت الاسلام نصر‌ا... پژمانفر، رئیس مجمع نمایندگان استان، هم در آخرین دقایق ثبت‌نام به ستاد انتخابات آمد و ثبت‌نام کرد. او پیش از این اعلام کرده بود که اگر در لیست اصول‌گرا‌ها نباشد، از شرکت در انتخابات انصراف می‌دهد.
او پس از اینکه ثبت‌نام خود را نهایی کرد، به جمع خبرنگاران آمد و درباره لیست واحد اصول‌گرایان گفت: من هم منتظر جمع‌بندی نهایی هستم، اما در مجموع لیست باید برای مردم اقناع‌کننده باشد تا بتواند آن‌ها را به نتیجه‌ای برساند که مد نظر دارند.
احمد علوی، قائم‌مقام سابق آستان قدس رضوی، هم در ستاد انتخابات حضور یافت، اما به علت نقص در مدارک نتوانست ثبت‌نام خود را نهایی کند و، چون در ساعات پایانی این مهلت حضور پیدا کرده بود، نتوانست دوباره بازگردد.
قهرمــــان رشــید، استاندار خراسان‌جنوبی در زمان محمود احمدی‌نژاد، هم در ساعات پایانی انتخابات به ستاد آمد و ثبت‌نام کرد.

کاهش مشارکت زنان در انتخابات امسال
شهناز رمارم، عضو هیئت‌رئیسه شورای شهر مشهد، که در ساعات میانی روز برای بازدید از نحوه ثبت‌نام‌ها به ستاد انتخابات آمد، درباره علت حضور کم‌رنگ اصلاح‌طلبان برای ثبت‌نام، گفت: اصلاح‌طلبان واقع‌نگر هستند و تصورشان بر اساس شرایط جامعه است. آن‌ها نظرات خود را بر اساس اطلاعیه‌هایی صادر و از طریق دعوت‌ها و بیانیه‌ها اعلام می‌کنند.
وی افزود: آنچه در فضای اطلاع‌رسانی می‌بینیم، این است که احزاب مختلف دعوت همگانی کردند تا ثبت‌نام کنند؛ اگر مردم استقبال نکردند، بحث دیگری است. باید مجموع ثبت‌نام‌های این دوره را با دوره قبل مقایسه کرد. اگر مشارکت جامعه در سطح کلان افت کرده است، اصلاح‌طلبان نیز بخشی از جامعه هستند.
رمارم این را هم گفت که دوره قبل انتخابات مجلس، ۱۰۸نفر از زنان شرکت کردند، اما امسال مشارکت زنان در مشهد پایین‌تر بوده است.

آغاز فعالیت ۷۵هیئت اجرایی
مدیرکل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری خراسان‌رضوی در حاشیه بازدید از ستاد انتخابات شهرستان مشهد گفت: فعالیت ۷۵هیئت اجرایی یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در این استان شامل ۱۲هیئت اصلی و ۶۳هیئت فرعی با ۸۲۵عضو آغاز شد.
محمدعلی نبی‌پور افزود: ۱۲هیئت اجرایی اصلی شامل فرمانداری‌های مرکز ۱۲حوزه انتخابیه استان و هیئت‌های فرعی نیز شامل ۱۹فرمانداری و ۴۴بخش مستقل و غیرمرکزی، هیئت‌های اجرایی انتخابات مجلس شورای اسلامی در این استان را تشکیل می‌دهند.
وی ادامه داد: هر هیئت اجرایی شامل ۸ عضو معتمد محلی و ۳ عضو اداری شامل فرماندار، رئیس دادگستری و رئیس اداره ثبت احوال منطقه است که در تمام هیئت‌های اصلی و فرعی استان این اعضا مشخص شده‌اند و مشغول کارند.
نبی‌پور به مشترک بودن حوزه انتخابیه قوچان بین ۲شهرستان قوچان و فاروج در خراسان‌شمالی اشاره کرد و گفت: هیئت اجرایی فاروج و یک بخش از این شهرستان در خراسان‌شمالی به‌عنوان ۲هیئت اجرایی فرعی خراسان‌رضوی فعالیت می‌کنند. وی درباره برگزاری انتخابات میان دوره‌ایمجلس خبرگان رهبری نیز افزود: طبق قانون، هیئت‌های اجرایی ۲ انتخابات مجلس شورای اسلامی و میان‌دوره‌ای خبرگان رهبری در خراسان‌رضوی مشترک هستند.
نبی‌پور ادامه داد: با حذف شهرستان فاروج، هیئت‌های اجرایی انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری متشکل از یک هیئت اجرایی اصلی در فرمانداری مشهد و ۷۳هیئت فرعی در ۲۸فرمانداری و ۴۴بخشداری استان تشکیل شده است.

ثبت‌نام ۳۵نماینده فعلی و ادوار مجلس
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی اســــــــتاندار خراسان‌رضوی هم که روز گذشته راهی ستاد انتخابات مشهد شده بود، به آمار و ارقامی از حضور نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی در این دوره اشاره کرد و گفت: ۲۴نفر از نمایندگان ادوار و ۱۱نفر از نمایندگان فعلی مردم استان در مجلس ظرف ۶ روز به‌عنوان داوطلب نامزدی انتخابات مجلس یازدهم ثبت‌نام کردند.
البته آماری که حسن جعفری در اختیار خبرنگاران قرار داده است، تا ظهر روز گذشته بوده و این آمار به دلیل ضعف در اطلاع‌رسانی ستاد انتخابات تا لحظه نگارش این مطلب در ساعت ۲۳ دیشب به‌روز نشد.

رشد ۱۹ درصدی داوطلبان مجلس از حوزه انتخابیه مشهد
ثبت‌نام نامزد‌های انتخابات برای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، شامگاه گذشته به پایان رسید تا داوطلبانی که برای حضور در این انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند، منتظر باشند تا پس از تأیید صلاحیت به‌صورت رسمی وارد عرصه انتخابات دوم اسفند شوند. آمار‌ها نشان می‌دهد که استقبال داوطلبان در این دوره انتخابات نسبت به دوره دهم بیشتر بوده و بر اساس همین آمار، حضور داوطلبان در حوزه انتخابیه مشهد و کلات ۱۹ درصد بیشتر از دوره قبل برآورد شده است. پس از فرایند ثبت‌نام نامزد‌های انتخابات مجلس در شب گذشته، محمدرضا هاشمی، معاون استاندار و فرماندار مشهد، به‌عنوان مجری برگزاری انتخابات در این شهرستان به جمع خبرنگاران آمد و گفت: برای انتخابات دوم اسفند مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه مشهد و کلات طی ۷ روز، ۵۳۳ نفر ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد ۴۵۲ نفر مرد و ۸۱ نفر زن هستند. وی با اشاره به رشد ۱۹ درصدی استقبال نامزد‌های یازدهمین دوره انتخابات مجلس نسبت به دوره قبل در حوزه انتخابیه مشهد و کلات، ادامه داد: از میان داوطلبانی که ثبت‌نام کرده‌اند، ۳۳ نفر دارای مدرک کارشناسی بوده‌اند که با توجه به داشتن سهمیه توانسته‌اند ثبت‌نام کنند و همچنین ۴۰۰ نفر کارشناسی‌ارشد، ۶۳ نفر با مدرک دکترا و ۳۴ نفر با مدرک حوزوی ثبت‌نامشان کامل شده است. هاشمی افزود: از این تعداد، شغل ۸۷ نفر آزاد، ۱۵۰ نفر کارمند دولت، ۸۹ نفر فرهنگی، ۱۵ نفر پزشک، ۶۴ نفر استاد دانشگاه، ۱۰ نفر روحانی، ۴ نفر نماینده مجلس، ۳۲ نفر بازنشسته، ۶ نفر نظامی و دیگر افراد از سایر مشاغل بوده‌اند. وی افزود: بر اساس آمار به دست آمده، برای هر کرسی شهرستان مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی، ۱۰۶ داوطلب ثبت‌نام کرده‌اند. فرماندار مشهد درباره ثبت‌نام انتخابات میان‌دوره پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری از حوزه انتخابیه خراسان‌رضوی گفت: تاکنون ۵ نفر برای این انتخابات در فرمانداری مشهد ثبت‌نام کرده‌اند و مهلت ثبت‌نام این انتخابات نیز تا ۲۱ آذرماه ادامه خواهد داشت.

گریزی به انتخابات سال‌۹۴
در سال ۹۴، ۸۵۵ نفر برای حضور در انتخابات ثبت‌نام کردند که از این تعداد ۴۴۴ نفر از حوزه انتخابیه مشهد نام‌نویسی کرده بودند. تعداد شرکت‌کنندگان زن در استان ۱۳ درصد و در مشهد ۱۸ درصد بود. در دهمین دور از انتخابات مجلس، ۱۶۰ نفر انصراف دادند، ۵۰۰نفر از سوی هیئت‌های نظارت بر انتخابات تأیید شدند، ۲۰۰ نفر ردصلاحیت و تعدادی هم عدم احراز صلاحیت شدند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->