وقتی «برمودا» رازهای کامران نجف‌زاده را هم افشا می‌کند! تمساح خونی و سال گربه زیر سایه «مست عشق» «لوران کانته» کارگردان فیلم کلاس درگذشت فیلم‌های سینمایی امروز تلویزیون (جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) برگزاری کنگره شعر توس تا نیشابور + جزئیات نگاهی به مضمون بهار در شعر معاصر «پدر قهوه» سریال جدید مهران مدیری در راه شبکه نمایش خانگی چندخطی درباره‌ی کتاب «فلسفه‌ی پیاده‌روی» نوشته‌ی فردریک گرو | بجنبید، منتظرمان هستند! بازگشت بهروز افخمی با «هفت» به تلویزیون + زمان پخش تئاتر کمدی «هشتگ، بچه‌شهرستانی‌ام» روی صحنه می‌رود + پوستر و زمان اجرا انعکاسی از مظلومیت غزه در «خاورمیانه» | گفتگو با احمدرضا عبیدی (ججو) به مناسبت انتشار موزیک ویدئو جدیدش فردوسی و «شاهنامه» در نگاه محمدعلی اسلامی ندوشن «صحبت یار» در نگارخانه فردوسی + عکس اضافه شدن شخصیت «غرغر خان» به باغ شادونه نقد کامل فیلم تلماسه ۲ (Dune 2) | زیبایی و وحشت «پهلوان هرگز نمی‌میرد» و «پهلوان واقعی» در تلویزیون + زمان پخش
سرخط خبرها

سینماگری برای تمام نسل‌ها

  • کد خبر: ۱۱۱۰۶
  • ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۰۶:۲۲
سینماگری برای تمام نسل‌ها
به مناسبت زادروز داریوش مهرجویی که سینمای دست‌نیافتنی را برای نسل‌های بعد به‌جا گذاشت
زوزنی| آن دوره‌ای که ما (علاقه‌مندان به سینما) یکی‌دوبار بیشتر «هامون» را ندیده بودیم، استادی داشتم که بیشتر از صدبار، هامونِ مهرجویی را دیده بود و هنگامی که نام هامون را به زبان می‌آورد، چنان آه از نهادش بلند می‌شد که گویی درباره عشقی ازدست‌داده حرف می‌زند.
یکی دیگر از استادان حوزه فیلم و سینما که دستی بر نقد و تحلیل هم داشت، می‌گفت «گاو» مهرجویی عاشقانه‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران است. می‌گفت رابطه مش‌حسن با گاوش، رابطه‌ای عاشقانه است که تنها میان دو انسان عاشق می‌توان آن را یافت.
درباره سینمای مهرجویی از این جملات و اتفاقات فراوان است. مهرجویی در سینمای خود برای هر نسلی یک یادگاری به‌جا گذاشته است و از آن جمله بعد از «گاو» و «هامون»، می‌توان به فیلم‌هایی نظیر «دایره مینا»، «اجاره‌نشین‌ها»، «لیلا»، «مهمان مامان» و... اشاره کرد.
با مقایسه سینما‌گران امروزی و جوان‌تر‌هایی که پا به عرصه سینما گذاشته‌اند، با هم‌نسل‌های مهرجویی، می‌توان دریافت که چرا آن‌ها هرکدامشان یک پشت برای سینمای ایران هستند و سینماگران امروزی به پشتوانه آن‌ها در سینما پیش می‌روند.
ادبیات، مهم‌ترین تکیه‌گاهی است که مهرجویی را به یکی از سینماگران نامور تاریخ سینمای ایران تبدیل کرده است. او که یکی از پیشروان سینمای موج نو ایران است، به پشتوانه ادبیات موفق شده است سیاهه‌ای از فیلم‌های مهم و تاثیرگذار را برای تاریخ سینما خلق کند. غلامحسین ساعدی، هوشنگ گلشیری، هوشنگ مرادی‌کرمانی و بزرگانی همانند این‌ها چهارچوب فیلم‌نامه‌های مهرجویی را بنا کرده و به آن‌ها قوام و دوام بخشیده‌اند. درکنار همه این بزرگان که نامشان را بردیم، مهرجویی که بزرگ سینمای ایران است، تنها به نگارش فیلم‌نامه و ساخت فیلم مشغول نبوده و چند رمان هم برای ادبیات به یادگار گذاشته و چند کتاب هم ترجمه کرده است.
داریوش مهرجویی هفدهم آذر ۱۳۱۸ متولد شده است و امروز در آستانه ورود به نهمین دهه زندگی‌اش است. او بیش از ۵۰ سال در سینمای ایران کوشیده است و با خلق آثاری که نام بردیم و نبردیم، بخش مهمی از تاریخ فرهنگی‌هنری ایران را شکل داده است. مرحوم عزت‌ا... انتظامی، مرحوم خسرو شکیبایی، علی نصیریان، علی مصفا، نیکی کریمی، ایرج راد، لیلا حاتمی و... بازیگرانی هستند که بی‌شک هر کاری که در سینما انجام داده اند یا می‌دهند، با نقش‌آفرینی‌شان در فیلم‌های مهرجویی ارزیابی می‌شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->