تخم‌مرغ‌های وارداتی در راه است؟

  • کد خبر: ۱۱۱۱۷
  • ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۰۶:۵۵
تخم‌مرغ‌های وارداتی در راه است؟
تولیدکنندگان مرغ تخم‌گذار استان در ۹ ماه ۱۹۴ میلیارد تومان متضرر شده‌اند
شجری| بعد از چراغ سبز ستاد تنظیم بازار برای واردات ۴۵ هزار تن گوشت مرغ که با اعتراض بی‌فرجام اتحادیه پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی استان همراه شد، این بار زمزمه‌هایی مبنی بر واردات تخم‌مرغ به گوش می‌رسد. دلیل یا شاید هم بهانه پیشنهاد واردات، افزایش قیمت این ماده پروتئینی در هفته‌های اخیر است. نمونه آن را می‌شود در صحبت‌های اخیر رئیس اتحادیه پرنده و ماهی تهران پیدا کرد. مهدی یوسف‌خانی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران با اشاره به قیمت ۱۰ هزار تومانی برای هر کیلوگرم تخم‌مرغ، خواستار واردات محدود با هدف کاهش قیمت‌ها در بازار مصرف شده است. خبر یادشده که با تیتر «واردات تخم‌مرغ در راه است» روی خروجی این رسانه قرار گرفته، واکنش تند تولیدکنندگان تخم‌مرغ را به همراه داشته است. آیا افزایش قیمت‌ها ناشی از کمبود عرضه است؟

تخم‌مرغ‌های ۱۵ هزارتومانی
«کمبودی نداریم. تعدادی آقازاده، سودجو و مافیای واردات که به فکر مصالح کشور نیستند و صرفا منافع خودشان را می‌بینند، شعار واردات سر می‌دهند.» رئیس اتحادیه مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی، به هزینه‌های واردات تخم‌مرغ برای کشور این‌طور اشاره می‌کند: واردات هر کیلو تخم‌مرغ از ترکیه ۱.۲ دلار هزینه دارد. با ارز نیمایی هرکیلو تخم‌مرغ وارداتی، دست‌کم ۱۵ هزار تومان برای دولت آب می‌خورد. چرا این پول باید به جیب مرغدار ترک برود؟ خون آن‌ها که مرغ‌هایشان درگیر آنفولوانزای پرندگان هستند، از مرغداران استان ما که ۱۹۴ میلیارد تومان ضرر کرده‌اند، رنگین‌تر است؟
سید حسین موسوی‌نژاد در مورد رقم میلیاردی یادشده می‌گوید: ستاد تنظیم بازار کشور اوایل تابستان قیمت هر کیلو تخم‌مرغ را ۷۵۰۰ تومان، تعیین کرد. آن نرخ را قبول نداریم و معتقدیم هزینه‌هایمان حداقل ۶۰۰ تومان بیش از آن چیزی است که انجمن حمایت تعیین کرده است، با وجود این نرخ تخم‌مرغ در ماه‌های ابتدایی سال به ۳۸۰۰ تومان هم رسید. آمار را به آقای استاندار هم ارائه کردم. صنعت مرغ تخم‌گذار استان در ۹ ماه گذشته، ۱۹۴ میلیارد تومان زیان دیده است و بخش شایان توجهی از مرغ‌های تخم‌گذار، راهی کشتارگاه شده‌اند. آن روز‌ها هیچ‌کس سراغمان را نگرفت، اما حالا که قیمت خرید تخم‌مرغ از مرغدار، به نرخ ستاد تنظیم بازار رسیده است، همه از ما می‌پرسند چرا تخم‌مرغ گران شده است.

گرانی، عادی است!
کشتار مرغ‌های تخم‌گذار یعنی اذعان ضمنی به کمبود تخم‌مرغ؟ موسوی‌نژاد با اشاره به پویایی چرخه تولید تخم‌مرغ و جایگزین شدن آن‌ها، به سؤا‌لمان جواب منفی می‌دهد.
رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران نیز به صنعت‌نیوز همین پاسخ را داده و با رد شائبه صادرات کنترل‌نشده به عنوان دلیل افزایش قیمت تخم‌مرغ، گفته است: روزانه ۲۸۰۰ تا ۲۹۰۰ تن تخم‌مرغ در کشور تولید می‌شود. صادرات ما در ماه‌های اخیر که روز‌های اوج خود را سپری می‌کرد، به ۳۰۰۰ تن هم نرسید.
اگر کمبودی در کشور وجود ندارد، پس دلیل پیشی گرفتن قیمت تخم‌مرغ از نرخ مصوب چیست؟ بررسی‌های میدانی در مشهد و گزارش‌ها از دیگر شهرستان‌های خراسان رضوی و سایر مناطق کشور نشان می‌دهد قیمت تخم‌مرغ عادی (غیرغنی شده و بدون بسته‌بندی) ۳۰۰ تا ۱۱۰۰ تومان بالاتر از نرخ مصوب است. رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران فرضیه نخست یعنی افزایش نرخ بنزین را رد می‌کند و می‌گوید که این موضوع تأثیری روی قیمت تخم‌مرغ نداشته است. او این را هم می‌گوید که گرانی‌های اخیر در خرده‌فروشی‌ها ارتباطی به تولیدکنندگان ندارد و علت را باید جای دیگری جست‌وجو کرد. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز به خبرگزاری فارس گفته که افزایش قیمت‌ها عادی است و روند ۱۰ سال اخیر نشان می‌دهد در ماه‌های سرد سال، به دلیل افزایش تقاضا قیمت تخم‌مرغ بالا می‌رود. عباس تابش، متولی ساماندهی تولید این محصول را وزارت کشاورزی می‌داند و در مورد راهکار‌های پیش روی وزارت صمت برای ساماندهی بازار تخم‌مرغ، دست‌کم فعلا بدون اشاره به گزینه واردات، از احتمال وضع عوارض صادراتی برای تخم‌مرغ گفته است.

لغو مجوز صادرات
آخرین خبر‌ها از بازار تخم‌مرغ استان از این قرار است: «بیش از ۲۰ روز است که مجوزی برای صادرات نداده‌ایم. در ستاد تنظیم بازار استان، برای عرضه مستقیم تخم‌مرغ با نرخ مصوب به فروشگاه‌های زنجیره‌ای مشهد اعلام آمادگی کرده‌ایم.» رئیس اتحادیه مرغ تخم‌گذار این‌ها را می‌گوید. معاونت امور بازرگانی و توسعه تجارت نیز با اشاره برگزاری جلسه ستاد تنظیم بازار استان در هفته جاری، بررسی نرخ تخم‌مرغ را از دستور کار‌های این جلسه اعلام می‌کند. علی غفوری‌مقدم به جلسه ۲ هفته پیش ستاد اشاره می‌کند و جلساتی که قرار بود جهاد کشاورزی با تشکل‌های بخش خصوصی برگزار کند و قیمت تخم‌مرغ را پایین بیاورد. کاهش نسبی و همچنان بالاتر بودن نرخ در برخی فروشگاه‌های مشهد نسبت به قیمت مصوب نکته‌ای است که با این مقام مسئول در میان می‌گذاریم. او قول پیگیری می‌دهد و اطلاع‌رسانی در مورد برنامه‌های ستاد تنظیم بازار استان را به پس از جلسه موکول می‌کند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->