مشهد اولین مقصد سفر‌های ریلی مردم در نوروز شد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) راهپیمایی حمایت از غزه فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) در مشهد برگزار می‌شود هشتمین شب جشنواره هنر‌های نوری کوهسنگی مشهد| ترازی بین‌المللی با هنرمندانی ایرانی+ فیلم تعطیلی موقت جشنواره هنر‌های نوری مشهد به مناسبت لیالی قدر عیدانه مدیریت شهری به اهالی محدوده جاده سیمان مشهد+ فیلم سخنگوی شورای شهر مشهد مطرح کرد: لزوم تفویض اختیارات کمیسیون ماده ۵ به کلانشهرها افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند
سرخط خبرها

حمایت مدیریت شهری مشهد از تشکل های مردمی برای جشن های دهه کرامت

  • کد خبر: ۱۱۱۴۴۰
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۹
حمایت مدیریت شهری مشهد از تشکل های مردمی برای جشن های دهه کرامت
معاون اجتماعی و مشارکت‌های سازمان اجتماعی وفرهنگی شهرداری مشهد گفت: مدیریت شهری از برپایی جشن‌های مردمی دهه کرامت به همت مساجد و تشکل‌های مردمی در فضا‌های شهری ازجمله میادین و خیابان‌ها حمایت می‌کند.

فاطمه رافع | شهرآرانیوز؛ حال مشهدالرضا (ع) این روز‌ها خوش است به جشن‌های میلاد شمس الشموس و خسرو اقلیم توس. هر طرف شهر سر بچرخانی، سرود جان می‌شنوی به یمن نزدیک شدن به سالروز ولادت، ولی نعمت مردم ایران زمین، قرة عین المؤمنین و چشمت به جمال جشن‌های دهه کرامت روشن می‌شود که با فروکش کردن روز‌های کرونایی و حضور پرشمار زائران، پرشورتر از پیش در حال برگزاری است.

مدیریت شهری مشهد هم که مناسبت‌های ملی و مذهبی را فرصتی برای زمینه سازی انسجام اجتماعی، شادابی و نشاط مؤمنانه و همچنین پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی می‌داند، پای ثابت برنامه‌های فرهنگی شهر است و برای این روز‌ها تدارک ویژه‌ای دیده و به گفته معاون اجتماعی و مشارکت‌های سازمان اجتماعی وفرهنگی شهرداری، مدیریت شهری از برپایی جشن‌های مردمی دهه کرامت به همت مساجد و تشکل‌های مردمی در فضا‌های شهری ازجمله میادین و خیابان‌ها حمایت می‌کند.

مهدی ابراهیمی با بیان اینکه وجود تعداد زیادی مسجد و تشکل‌های مسجدمحور در مشهد، ظرفیت بسیارخوبی برای شهر است، ادامه می‌دهد: با برنامه ریزی دقیق می‌توان بدنه فعال محلی مردمی را در اجرای فراگیر رویدادها، ارائه خدمات، کاهش هزینه‌ها و افزایش تعداد مخاطب در رویداد‌ها به میدان آورد.

جشن‌های خیابانی

او از برنامه ریزی مدیریت شهری برای برپایی جشن‌های خیابانی در دهه کرامت با مشارکت مساجد و تشکل‌های مسجدمحور خبر می‌دهد و هدف از برپایی این جشن‌ها را افزایش شادابی و نشاط مؤمنانه، آشنایی با سیره امام‌رضا (ع) و اهل بیت (ع) و تقویت مشارکت در برگزاری جشن‌های ساده وکم هزینه در معابر عمومی و خیابان‌ها برمی شمارد.

ابراهیمی این را هم می‌گوید که مساجد و تشکل‌های مردمی می‌توانند با مراجعه به سامانه مشارکت‌های اجتماعی به نشانی mosharekat.etefaq.org/mosharekat نام نویسی و برنامه پیشنهادی خود را ارائه یا درخواست برگزاری جشن در فضای عمومی را ثبت کنند.

به گفته ابراهیمی، معاونت فرهنگی مناطق درخواست مشارکت تشکل‌ها را بررسی می‌کند و در قالب ارائه خدمات غیرنقدی، مشارکت در برگزاری برنامه‌های دهه کرامت انجام می‌شود.

مشارکت ویژه

او بیان می‌کند: درصورتی که تشکلی در نظر داشته باشد تا برای گروه‌های خاص مانند توان یابان، نابینایان، آسیب دیدگان اجتماعی، کودکان کار و معلولان مراسمی برگزار کند، این معاونت مشارکت ویژه‌ای خواهد داشت.

ابراهیمی با بیان اینکه مساجد و تشکل‌های مردمی که در حاشیه شهر فعالیت می‌کنند، از مشارکت بیشتری در زمینه برپایی جشن‌های دهه کرامت برخوردار خواهند بود، می‌گوید: تشکل‌ها می‌توانند تصاویری از جشن هایشان در این ایام را تهیه کنند تا با نام آن مسجد یا تشکل در فضای مجازی منتشر شود.

زیر سایه خورشید...

کاروان‌های زیر سایه خورشید امسال هم راهی مناطق مختلف کشور شده‌اند تا امت را بیش از پیش با امام رضا (ع) پیوند دهند و امکان زیارت از راه دور را برای همه دلدادگان حضرت، فراهم آورند؛ در همین باره مدیرعامل مؤسسه جوانان بنیاد کرامت رضوی می‌گوید: در دهه کرامت امسال ۶۵ کاروان با ۴۰ نوع برنامه در ۱۱ روز به حدود ۲ هزار نقطه کشور سفر می‌کنند و در این ایام حدود ۱۱ هزار برنامه توسط خادمان اجرا می‌شود.

مجتبی مختاری ادامه می‌دهد: سعی ما این است به نقاطی برویم که اهالی آنجا، امکان حضور در مشهد را ندارند یا کمتر این توفیق را دارند.

بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی در جشن‌های دهه کرامت

به گفته معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی قرار است امسال جشن‌های دهه کرامت با بهره گیری هرچه بیشتر از ظرفیت‌های مردمی برگزار شود و به مشهد هم محدود نباشد.

حجت الاسلام حجت گنابادی نژاد در گفتگو با خبرنگار شهرآرا با بیان اینکه آمار و ارقام از ورود روزانه بیش از ۱۰۰ هزار زائر به مشهد در دهه کرامت حکایت دارد، این را هم می‌گوید که با نزدیک شدن به روز میلاد حضرت رضا (ع) این رقم بیشتر هم می‌شود و بنابراین مجموعه دستگاه‌ها و نهاد‌های مربوط در استان امکان برگزاری هرچه باشکوه‎تر جشن‌های دهه کرامت را فراهم کرده اند.

از هیئت‌های مذهبی تا مساجد

او بر استفاده از ظرفیت‌های مردمی تأکید و به هماهنگی‌های انجام شده با مرکز رسیدگی به امور مساجد اشاره می‌کند و می‌افزاید: در پی این هماهنگی ها، از مساجد به عنوان ظرفیتی محوری برای برگزاری جشن‌ها و نیز خدمت کریمانه و میزبانی از زائران استفاده می‌شود.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری ادامه می‌دهد: کانون‌های فرهنگی هنری مساجد از ظرفیت‌های دیگری است که امیدواریم شاهد مشارکت بیشترشان باشیم. پایگاه‎های مقاومت بسیج نیز در این زمینه فعالیت و همراهی می‌کنند. مجموعه هیئت‌های مذهبی بسیار باانگیزه و باعلاقه، بیش از گذشته در این عرصه نقش آفرینی خواهند کرد.

حسینیه ها، خیران و مجموعه‌های مردم نهاد نیز به عنوان دیگر ظرفیت‌های مردمی در جشن‌های دهه کرامت و میزبانی از زائران فعال شده اند. علاوه بر استفاده از ظرفیت‌های مردمی، موضوع مهم دیگر، برگزاری این جشن‌ها در جغرافیایی فراتر از مرز‌های مشهد است؛ موضوعی که گنابادی نژاد از آن با عنوان برنامه ریزی برای پراکنش مناسب جشن‌های دهه کرامت در شهر‌ها و روستا‌های مختلف استان نام می‌برد و بیان می‌کند که مقدمات بهره گیری از توان و مشارکت اقشار مختلف مردم فراهم شده است.

به گفته معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی، با همکاری هیئت‌های مذهبی در محلات مختلف شهر مشهد نیز جشن‌ها به صورت ویژه تری برگزار می‌شود. حضور پرشمار زائران در شهر تدابیر ویژه‌ای را نیز برای اسکان آن‌ها می‌طلبد که به گفته گنابادی نژاد در این زمینه نیز برنامه ریزی‌های لازم انجام و تاکنون ۹۰ درصد ظرفیت‌های اقامتی شهر تکمیل شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->