یکی از مدلهای فعالیت سازمان علمیوفرهنگی آستان قدس رضوی در حوزه فضای مجازی و استفاده از فناوریهای نوین برای ترویج فرهنگ رضوی، راهبردگذاری و سیاستگذاری است. در این راستا ما بهواسطه دانشگاه امام رضا (ع) و با کمک مرکز ارتباطات و رسانه، در حال پیشبردن پژوهشی با عنوان الگوی مطلوب تبلیغ بینالمللی در فضای مجازی مبتنی بر سیره رضوی هستیم که در آن پژوهشگران سعی بر این دارند تا به مدلی جامع برای ترویج سیره و فرهنگ رضوی در عرصه بینالمللی برسند.
در کنار این موضوع، جنبه دیگری از این کار پژوهشی که به کوشش مدیریت مطالعات و بررسی سازمان علمیوفرهنگی آستان قدس رضوی در حال انجام است، درباره سیاستگذاری تولید محتوا در فضای مجازی است تا بتوانیم از همه ظرفیتهای علمی و معنوی آستان قدس رضوی در راستای تولید محتوای دینی در فضای مجازی استفاده کنیم.
این بخش از پژوهش به متخصصان واگذار شده است و مرکز مدیریت مطالعات آستان قدس نظارت بر آن را بر عهده دارد. نتیجه این پژوهش رسیدن به مدل تولید ادبیات دینی در فضای مجازی است.
درمجموع ما بیشتر راهبرد کلی را مشخص میکنیم و تلاش داریم تا محتوای همه اپلیکیشنها و نرمافزارهای تولیدی فضای مجازی مرتبط با آستان قدس را فراهم کنیم؛ محتوایی مبتنی با سیره و سبک زندگی امام رضا (ع) و مطابق با نظر متخصصان و صاحبنظران علوم اسلامی که در عین حال بهروز و کارآمد و مطابق با نیاز جامعه امروز هم باشد.
در بخش تأمین محتوایی بهزودی اپلیکیشن جامع رضوی را راهاندازی میکنیم که در آن چند محور اساسی ازجمله مسئله تولید محتوا در حوزه سبک زندگی دینی برای سنین مختلف مجاوران و زائرانی را که به حرم رضوی مشرف خواهند شد، در نظر گرفتهایم.
در کنار این موضوع، در این برنامه جامع همه نیازهای زائرانی که به مشهدالرضا (ع) میآیند، پوشش داده خواهد شد. ارتباط مستمر با مخاطب نیز مأموریت ویژهای است که در تلاشیم در قالب راهاندازی این برنامه جامع، آن را عملیاتی کنیم.
سیاستگذاری سازمان بر این است که در برنامه سهساله تحول خود، از بین زائرانی که به حرم مطهر رضوی مشرف میشوند، به ۵ میلیون زائر مخاطب مستمر برسیم و با استفاده از بسترهای فناورانه مانند این اپلیکیشن، برای آنها محتوای فرهنگی مناسب فراهم کنیم.
البته در سالهای گذشته هم آستان قدس رضوی تلاش کرده است تا از ظرفیتهای فناورانه برای توسعه فرهنگ رضوی بهره بگیرد و از کارهایی که در سالهای گذشته در این زمینه انجام شده است، میتوان به سامانه زیارت مجازی اشاره کرد.
این سامانه امروز مخاطبان زیادی دارد و پیادهسازی آن هم با دانش بومی انجام شده است. دیگر مجموعههای آستان قدس مانند بهنشر هم فعالیتهای مفیدی در حوزه فضای مجازی داشتهاند و امسال هم بنا داریم تا اقدامات آنها در این بسترها را توسعه دهیم تا در طرح تحول سهساله آستان قدس رضوی، به سمت هوشمندسازی و حضور بیشتر در فضای مجازی بروند.
بهصورت کلی باید گفت که هدف آستان قدس رضوی در فضای مجازی و استفاده از فناوریهای نوین، ترویج و تبیین سیره امام رضا (ع) و گفتمان زیارت است. همچنین تمدنسازی در حوزه فرهنگی و رشد گستره نفوذ گفتمان رضوی از دیگر راهبردهای کلی فعالیت در این حوزه به شمار میرود.