جوابیه فرودگاه مشهد در پی سرگردانی مسافران دبی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) موفقیت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها مأموریت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی چهل‌روزه بود تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد + فیلم صدور ۲ هزار اخطاریه ایمنی ساخت‌وساز در برخوردارترین منطقه مشهد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مشهد: میدان‌داری مردم در عرصه‌های مختلف کلانشهر مشهد مشهود است نگاهی به وعده‌های مسئولان شهر مشهد برای سال ۱۴۰۳ طرح جدید شهرداری مشهد برای واگذاری موتورسیکلت برقی ۲ هفته دیگر نخستین اتوبوس برقی شهری مشهد تست می‌شود شهردار مشهدمقدس در مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: ۱۵ همت مطالبات ثبت شده شهرداری مشهد از دولت است + فیلم برگزاری اولین جلسه ملاقات مردمی با شهردار مشهدمقدس در سال جدید ورود بیش از ۴۵۰ دستگاه اتوبوس در ناوگان اتوبوسرانی مشهد
سرخط خبرها

روایتی از وضعیت مصرف برق در ادارات دولتی مشهد

  • کد خبر: ۱۱۱۷۳۵
  • ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۲
روایتی از وضعیت مصرف برق در ادارات دولتی مشهد
 روایت شهرآرا از وضعیت مصرف برق در سازمان‌های دولتی مشهد که به خاموشی برخی از آن‌ها انجامید.

سعیده آل ابراهیم | شهرآرانیوز؛ تابستان پارسال بود که هر روز در جدول‌های رنگی که شرکت توزیع برق مشهد منتشر می‌کرد، به دنبال ساعت قطعی برق محل سکونتمان می‌گشتیم و بماند که گاهی هم خاموشی طبق جدول نبود. همین بی برنامگی، نبود برق و تحمل گرما را برای شهروندان دوچندان می‌کرد. اما امسال طبق گفته سخنگوی صنعت برق خراسان رضوی، «خاموشی خانگی، خط قرمز است» و قرار است ادارات دولتی با کاهش مصرف برق، جور خانه‌ها را بکشند.

شرکت برق مشهد ۱۶ خرداد در اطلاعیه‌ای هشدار داد که مصرف برق این روز از ماه، نشان دهنده بی توجهی برخی دستگاه‌های اجرایی به ضرورت کاهش مصرف است و برق اداره‌های پرمصرف از هفدهمین روز خرداد قطع می‌شود؛ هشداری که عملی هم شد و آن طور که معاون بهره برداری شرکت توزیع نیروی برق مشهد به خبرنگار ما گفته است، در روز هفدهم خرداد، برق چهل اداره دولتی و بانک در مشهد قطع شد.

با توجه به این اخطار شرکت برق، چندان دور از انتظار هم نبود که دیروز، یعنی یک روز پس از قطع برق برخی دستگاه‎های استان، زمانی که به صورت سرزده و به عنوان مراجعه کننده به چند اداره و دستگاه دولتی در شهر برای بررسی وضعیت مصرف برق مراجعه می‌کنیم، شاهد کاهش نسبی مصرف در آن‌ها باشیم.

بیشتر ادارات در بولوار خیام قرار دارند و اینجا جمع اداره‌ها جمع است. حوالی ساعت ۱۱ ظهر که هم اداره‌ها پررفت وآمدتر است و هم دمای هوا رو به افزایش، راهی بولوار خیام می‌شویم. گزارشی که می‌خوانید، روایت خبرنگار شهرآرا از پنج اداره دولتی و یک بانک است.

مهتابی‌ها یکی درمیان روشن

اداره کل ثبت اسناد و املاک استان اولین مقصدمان است. تقریبا همه مراجعان با پرونده‌ای زیربغل وارد اداره می‌شوند. از همان ابتدای ورود، کاهش نور در سالن محسوس است. برای یافتن علت این کم نوری، کافی است به سقف نگاهی بیندازید. تقریبا مهتابی‌ها یکی درمیان خاموش است. حتی مهتابی‌های روشن هم فقط با یک ردیف نور سعی می‌کنند کمی از تاریکی سالن بکاهند. سری هم به اتاق‌های این اداره می‌زنیم. خبری از سرما در اتاق‌ها نیست.

مدارک یا بادبزن؟

اداره کل ثبت احوال استان از دیگر اداره‌ها شلوغ‌تر است. در سالن ورودی آب سردکن به طور کامل با پلاستیک پوشیده شده و حتی فردی که برای راهنمایی مردم در ورودی نشسته است، مقابل درخواست مردم برای روشن کردن آب سردکن و نوشیدن آب سرد در این گرمای هوا، پاسخ منفی می‌دهد. تعداد کمی از مهتابی‌ها روشن است و بیشتر نور از دو دریچه‌ای که میان سالن اداره قرار دارد، تأمین می‌شود.

مردم جلو در اتاق‌ها و بعضی باجه‌ها به صف ایستاده اند. صورت برخی از عرق خیس شده است و برق می‌زند. فرم و مدارکی که به دست دارند، برایشان حکم بادبزن را پیدا کرده است. پنجره باز اتاق مربوط به اسناد هویتی و حاضران کم شمارتر آن، این اتاق را کمی خنک‌تر از سالن کرده است.

میز خدمتی که سرد بود

از دل روشنایی روز و نور مستقیم آفتاب وارد سالنی به نسبت تاریک می‌شویم. در سازمان جهاد کشاورزی استان هم نور کم است، اما نه آن قدر که چشم، چشم را نبیند. یک طرف سالن از ابتدا تا انتها ریسه‌های رنگی نور یادآور روز‌های جشن و سرور دهه کرامت و البته روشن است. وارد اتاق میز خدمت می‌شویم که حدود هفت هشت نفر آنجا مشغول کار هستند. برخلاف سالن سازمان، کولر‌ها روشن و هوای داخل این اتاق خنک است. هرچه به طبقات بالاتر‌ می‌رویم، میزان خاموشی سالن بیشتر می‌شود.

زیرا به ندرت مراجعه کننده در سالن‌های اداره حضور دارند. چند قدم از درب ورودی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌گذریم که نگهبان علت حضورمان را جویا می‌شود. پرسش فرضی ما را درباره مدارک لازم برای شکایت کارگری که اخراج شده است، برای حضور در طبقات بالای اداره قانع کننده نمی‌داند و به اتاق میز خدمت ارجاعمان می‌دهد. همه صندلی‌های اتاق از حضور مراجعان خالی است و نور هم کم.

از نیم دایره‌ای که در میان شیشه‌ای که برای پاسخگویی به مراجعان تعبیه شده، باد خنکی بیرون می‌زند و گویا سامانه سرمایشی آن طرف فعال است. مقصد بعدی سازمان تأمین اجتماعی استان است. هوای خنک آن نسبت به هوای بیرون محسوس است، اما خبری از سرمای بیش از حد در اتاق‌ها نیست. حتی در یکی از اتاق‌ها پنکه کوچکی برای اندکی نسیم خنک روشن است.

صرفه جویی روی مدار خاموشی

به یکی از بانک‌های مستقر در بولوار خیام هم سری می‌زنیم، اما اینجا خبری از صرفه جویی برق نیست. مراجعان چندانی در بانک به چشم نمی‌خورند، اما همه چراغ‌ها و سامانه سرمایشی روشن است.

قطع برق ۴۰ اداره در یک روز!

سراغ معاون بهره برداری شرکت توزیع نیروی برق مشهد هم می‌رویم و حسن حشمتی در گفتگو با شهرآرا با اشاره به مصوبه هیئت دولت در زمینه کاهش مصرف برق، می‌گوید: ۵۳۰ اداره و بانک در مشهد وجود دارد که شانزدهم خرداد هشدار و اخطار لازم به آن‌ها داده شده و از این تعداد، برق چهل اداره و بانک در روز هفدهم همین ماه قطع شده است.

او با بیان اینکه بیشتر این ادارات سیستم کنترل هوشمند دارند، اظهار می‌کند: درصورتی که این ادارات برق بیشتری مصرف کنند، از طریق همان سیستم هوشمند آگاه و برق آن‌ها قطع می‌شود؛ بنابراین نیازی به نظارت حضوری نیست.

خاموشی تصاعدی

مدیر روابط‌عمومی شرکت توزیع برق مشهد هم درباره چگونگی عملکرد این کنتور‌های هوشمند به شهرآرا می‌گوید: میزان مصرف مجاز برای دستگاه‌ها، براساس مصوبه هیئت‌دولت مبنی بر کاهش ۳۰ درصدی میزان مصرف و معادل ۷۰ درصد از بیشترین میزان مصرف در روز‌های گرم پارسال در نظر گرفته شده است. علیرضا کاشی ادامه می‌دهد: اگر مصرف برق یک دستگاه بیش از مقدار تعریف‌شده باشد، کنتور به‌صورت خودکار برق را به مدت یک‌ساعت قطع می‌کند.

دستگاه پس از آن پانزده دقیقه برای کاهش مصرف فرصت دارد و اگر رعایت نکند، این بار خاموشی دوساعته خواهد بود. در مرتبه سوم برق آن دستگاه چهار ساعت قطع می‌شود و با این روش، دستگاه‌ها چاره‌ای جز کاهش مصرف ندارند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->