تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال افغانستان و کویت در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴ ویدئو | گل زیبای افغانستان به تیم ملی فوتسال ایران توسط مهران غلامی چشم روشنی تلویزیون برای افغانستان آخرین اخبار تیم ملی فوتسال افغانستان در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴ سلاجقه: امسال رهاسازی حقابه توسط طالبان در یک دوره زمانی کوتاه انجام شد مربی ایرانی تیم ملی فوتسال افغانستان: در آسیا قدرت‌نمایی می‌کنیم جان‌باختگان سیل در افغانستان به بیش از ۷۰ نفر رسید (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) ادامه گشت‌زنی هواپیمای بدون‌سرنشین در آسمان افغانستان روسیه و تاجیکستان در امتداد مرز افغانستان رزمایش مشترک برگزار کردند افزایش شمار جانباختگان سیل در افغانستان به ۶۶ نفر (۲۸ فروردین ۱۴۰۳) تحلیلی بر نقشه راه سازمان ملل برای افغانستان لیست نهایی تیم ملی فوتسال افغانستان برای جام ملت‌های آسیا اعلام شد سرمربی تیم ملی فوتسال ژاپن: فوتسال افغانستان پیشرفت باورنکردنی داشته است گزارش دیرهنگام فرماندهی مرکزی آمریکا از حمله مرگبار انتحاری در فرودگاه کابل معاون سفیر ایران در کابل: به دنبال ایجاد تعاملات منطقه‌ای با افغانستان هستیم پاکستان مرحله دوم اخراج اجباری پناهجویان افغانستانی را آغاز کرد کرزی، عبدالله و جبهه مقاومت: حمله ایران به اسرائیل دفاع مشروع بود نصیراحمد فایق: افغانستان به کانون افراط‌گرایی تبدیل شده است ۱۲ هزار تبعه خارجی تحت پوشش بیمه پایه سلامت
سرخط خبرها

سازمان فرهنگی اکو میزبان مجسمه‌های «علیخان عبدالهی» هنرمند افغانستانی

  • کد خبر: ۱۱۱۹۷۶
  • ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۴
سازمان فرهنگی اکو میزبان مجسمه‌های «علیخان عبدالهی» هنرمند افغانستانی
نمایشگاهی از آثار «علیخان عبدالهی» هنرمند مجسمه‌ساز افغانستانی در سازمان فرهنگی اکو در تهران افتتاح شد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ عصر روز گذشته در مراسمی با حضور نمایندگان کشورهای عضو سازمان اکو؛ اساتید و چهره‌های فرهنگی ایران و افغانستان نمایشگاه مجسمه‌های «علیخان عبدالهی» در گالری سازمان فرهنگی اکو در تهران افتتاح شد.

«علیخان عبدالهی» هنرمند خود آموخته افغانستانی ساکن تهران است که با استفاده از شانه‌های تخم مرغ مجسمه‌هایی منحصر بفرد خلق می‌کند.

این مجسمه‌ها چون زاده تخیل او هستند به دنیای اعجاب انگیز می‌مانند که بازدیدکنندگان با دیدن این آثار می‌توانند تخیل کنند و برای خودشان داستان‌های متفاوتی را خلق کنند.

علیخان عبدالهی که سال‌ها است به عنوان نگهبان در یک مجتمع مسکونی در تهران مشغول به کار است، این مجسمه‌ها را تنهایی خود در پشت بام محل کارش خلق کرده است.

این هنرمند مهاجر افغانستانی درباره نمایشگاه خود می‌گوید: «در این نمایشگاه 40 اثر مجسمه به نمایش گذاشته شده است. مدل مجسمه‌های من طوری است که مخاطب باید خودش با آن آن ارتباط برقرارکند.»

وی ادامه داد: برخی بازدید کنندگان ازمن سئوال می‌کنند که اسم این مجسمه‌ها چیست؟ من از آنها می‌خواهم که خودشان بر روی این مجسمه‌ها اسم بگذارند.

گزارش شبکه جهانی سحر از این نمایشگاه را اینجا ببینید:

فرهنگ و هنر حامل پیام دوستی برای ملت‌ها است

«مهتاب ساحل» مسئول بخش افغانستان در موسسه فرهنگی اکو در حاشیه افتتاح این نمایشگاه گفت: ما روی اشتراکات فرهنگی کار می‌کنیم و می‌خواهیم اینها را برجسته‌ کنیم.

او در ادامه با تاکید بر اهمیت پرداختن به فرهنگ تصریح کرد: کشورها باید با زبان هنر و فرهنگ باهم حرف بزنند، حوزه فرهنگ تنها حوزه‌ای است که ما با هم در آن اختلاف نداریم و پر از پیام دوستی برای ما است.

درباره علیخان عبدالهی

علیخان هنرمند مجسمه‌ساز افغانستانی و ساکن تهران است، او سال ٦٨ به ایران مهاجرت کرده و چند سالی به واسطه مجسمه‌هایش شناخته می‌شود. او ۵۷ سال دارد و در روستای «قاسوم» ولایت ارزگان و در همسایگی ولایت بامیان مرکز پیکره‌های بودایی افغانستان به دنیا آمده است. در کودکی عادت داشت که رد و نقش سنگ‌های کنار کوه را با چشم‌هایش دنبال کند. فکر می‌کرد تا سه، چهار روز باید مسیر را طی کند و پایان نقش‌برجسته‌ها را ببیند، اما افغانستان و همه ولایت به ولایت آن همیشه پر از ناآرامی بود و جایی برای پرورش آن همه استعداد و تخیل کودکانه نداشت. آشنایی او با «حسن حاضرمشار»، پیرمرد خوش فکر مجتمعی مسکونی در تهران که علیخان در آنجا کار می‌کرد باعث شد که او به صورت خودآموخته و با مواد دورریختنی مجسمه‌سازی را تجربه کردند. بعد‌ها «کامبیز درم‌بخش» هنرمند صاحب نام ایرانی این هنرمندان و مجسمه‌هایشان را کشف و معرفی کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->