هشدار خود مراقبتی برای شهروندان کلانشهر مشهد صادر شد | مشهدی‌ها ماسک تنفسی بزنند (۳ دی ۱۴۰۳) «کافه بازی»، «کافه علم» و «کافه کارآفرینی» ویژه دختران مشهدی احداث می‌شود شهردار مشهد: بوستان‌های «بهشت» و «آفتاب» ویژه بانوان به زودی به بهره‌برداری می‌رسد مبدا تعیین مسافت شهر مشهد از سایر شهر‌ها کجاست؟ چهارمین کنفرانس بین‌المللی برنامه‌ریزی و مدیریت شهری در مشهد مقدس برگزار می‌شود نشان مشهدالرضا(ع) باعث رونق فعالیت‌های مردمی و جهادی می‌شود لزوم معرفی مشهد به عنوان دومین کلانشهر مذهبی دنیا روزشماری وقایع انقلاب اسلامی در مشهد، از اول تا چهارم دی‌ماه ۱۳۵۷ (بخش اول) | بیمارستان شاه‌رضا، پایگاه انقلاب مشهد آغاز هفته ملی مشهد با اجرای برنامه‌های ویژه فرهنگی، هنری و گردشگری جذب ۲۱ بانوی آتش‌نشان در مشهد ابلاغ برنامه‌های استقبال از بهار ۱۴۰۴ در مشهد از نیمه دی‌ماه هوای کلانشهر مشهد، همچنان آلوده است (۲ دی ۱۴۰۳) ناصحی: رویداد نشان مشهد الرضا(ع) باید در سطح ملی و بین المللی دیده شود نشان مشهد الرضا(ع)؛ فرصتی برای آشنایی نسل آینده با چهره‌های تاثیرگذار اقتصادی مشهد برگزاری اولین نشست کارگروه زیارت شورای عالی استان‌های کشور اختصاص ۱۳۰ تاکسی ون به تاکسیرانی مشهد (۲۸ اذر ۱۴۰۳) یادگارهای کوهسنگی مشهد در دل سازه‌های شهر حل اختلاف میان وزارت کشور و ایران‌خودرو بر سر ۹۰ تاکسی ون شهرداری مشهد بررسی مشکلات ساخت‌وساز‌های غیرمجاز در محلات حاشیه شهر مشهد | لنگرانداختن بسازوبفروش‌ها در بولوار توس آغاز اولین روز زمستان در مشهد با آلودگی هوا سرپرست شرکت بهره‌برداری قطارشهری مشهد منصوب شد (یکم دی ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

نادیدن مثلث موقعیت، فعلیت و ظرفیت بین‌المللی مشهد

  • کد خبر: ۱۱۲۱۷۳
  • ۲۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۵
نادیدن مثلث موقعیت، فعلیت و ظرفیت بین‌المللی مشهد
محمدحسین جمال‌زاده - رئیس سابق اداره ارتباطات و همکاری‌های بین‌الملل آستان قدس رضوی

مشهدالرضا ظرفیت‌های مختلفی برای جهان‌شهر بودن و قرار گرفتن در سطحی بین‌المللی داراست. از موقعیت راهبردی‌اش گرفته تا امکانات و فرصت‌هایی که فراروی آن است، همه و همه می‌تواند مشهد در سطحی بین‌المللی بازنمایی کند.

با وجود همه این‌ها، مشهد بین‌المللی دیده نمی‌شود. توضیح آنکه مشهدالرضا خود بین‌المللی است و مردمش هم در ترازی جهان‌شهری رشد مناسبی یافته‌اند، اما تصویری که از آن برساخت می‌شود و ابعادی که از آن بازنمایی می‌شود، نتوانسته است در افقی بین‌المللی قرار بگیرد به گونه‌ای که با شنیدن نام مشهد، گزاره‌های جهان‌شهری درباره آن در اذهان و رسانه‌ها شکل بگیرد.

تصویری که از مشهد در رسانه‌ها و اذهان ساخته می‌شود کمتر بین‌المللی است یا ابعاد بین‌المللی مشهد کمتر در آن نمودار است. اما اصلی‌ترین سؤال این است که علت چیست.

به نظر می‌رسد مهم‌ترین علت این مسئله اطلاعات کم متولیان و مسئولان ملی و محلی از مثلث موقعیت، فعلیت و ظرفیت مشهدالرضاست. مثلث موقعیت، فعلیت و ظرفیت مشهد نه در سطح ملی در کانون سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌هاست و نه در سطح محلی درباره توجه مسئولان و متولیان است.

بیگانگی و بی‌توجهی به اضلاع این مثلث که ماهیت جهان‌شهری و بین‌المللی مشهد را می‌سازند، موجب شده است تصویری مقلوبه از مشهد منعکس شود، تصویری که از واقعیت دور است و از حقیقت فاصله دارد.

برای نمونه، کافی است اقدامات و فعالیت‌های ملی و محلی در سال ۲۰۱۷ که در آن، مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام برگزیده شده بود، مورد ارزیابی قرار بگیرد تا میزان ادراک ابعاد بین‌المللی مشهد از سوی مسئولان و متولیان مشخص شود.

طلایی‌ترین فرصتی که می‌توانست زمینه بازنمایی تصویری جهان‌شهری و بین‌المللی از مشهد فراهم آورد، در میان بوروکراسی پرپیچ‌وخم اداری میان دستگاه‌های متولی گذشت و نه هیچ کارنامه قابل دفاعی برای مسئولان وقت به جای گذاشت نه هیچ ارزشی به ابعاد بین‌المللی مشهد افزود.

سخن درباره ارزیابی رویداد مشهد ۲۰۱۷ بسیار است و این مجال برای بررسی آن فراخ نیست، اما از میان همه شواهد برای علتی که ذکر آن رفت، یک شاهد کافی است تا عمق ادراک ناقص درباره مثلث موقعیت، فعلیت و ظرفیت بین‌المللی مشهد فهمیده شود.

با اینکه سال‌هاست شمار زیادی از زائران عرب از سراسر جهان اسلام برای زیارت حرم مطهر امام رضا (ع) در مشهد حضور می‌یابند، هنوز تابلو‌های راهنمایی و نام‌گذاری خیابان‌ها و معابر در سطح شهر فاقد زبان عربی است. این در حالی است که بیش از ۸۰ درصد زائران غیرایرانی حرم مطهر امام رضا (ع) را زائران عرب‌زبان جهان اسلام تشکیل می‌دهند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->