۱۰۰ قطعه زمین در بینالود به خانواده‌های دارای ۴ فرزند اختصاص یافت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) شهردار مشهد: سیاست ما واگذاری اجرای برنامه‌های مناسبتی به مردم است به دنبال پذیرش سالانه ۴۰ هزار مددجوی زائر هستیم اصل ۴۳ قانون اساسی مورد غفلت قرار گرفته است «زائرسرای کرامت ۲» در مشهد افتتاح شد پیشرفت فیزیکی ۱۵ درصدی احداث رینگ سلامت بوستان بجمهن مشهد شهرداری مشهد ۴ نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند استقرار نیرو‌ها و تجهیزات خدمات شهری همزمان با شروع بارندگی در مشهد امسال مشهد به صورت ویژه به استقبال دهه کرامت می‌رود | خیابان امام رضایی‌ها نقطه عطف برنامه‌های دهه کرامت ۱۴۰۳ است+ فیلم باران بهاری هوای کلانشهر مشهد را پاک کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعلام برنامه‌های صدا وسیمای خراسان رضوی جهت برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی اعمال قانون ۱۷۴۹ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۵۹ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) خودرو پراید در صدر جدول خودرو‌های آلاینده مشهد قرار دارد ترافیک پر حجم مشهد در مسیر حوزه‌های امتحانی کنکور سراسری ۱۴۰۳ (۶ اردیبهشت۱۴۰۳) ساعت کار مترو مشهد در روز برگزاری کنکور تغییر کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش باران بهاری درجاده‌های خراسان رضوی | مه‌گرفتگی در محور درگز-قوچان (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود شورای شهر مشهد تحقیق و تفحص از مساجد تخریب شده منطقه ثامن را کلید زد شهرداری مشهدمقدس به عنوان دبیرخانه کمیته خلاقیت و نوآوری کلانشهر‌ها فعالیت خواهد کرد
سرخط خبرها

از استکبارستیزی در مشهدالرضا (ع) تا ساخت «موزه جهان‌شهری فلسطین»

  • کد خبر: ۱۰۶۵۵۲
  • ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۱
از استکبارستیزی در مشهدالرضا (ع) تا ساخت «موزه جهان‌شهری فلسطین»
محمدحسین جمال زاده - فعال فرهنگی

جهان اسلام در مقایسه با گذشته اش در موقعیت متفاوت تری قرار گرفته و قوت و قدرتش در برابر هیمنه استکبار خصوصا در منطقه بیش از گذشته شده است. به همین دلیل، تقویت حافظه تاریخی جهان اسلام در مقابله اش با ظلم و ظالمان و استکبار و مستکبران ضرورت دارد. چه احیا و تقویت حافظه تاریخی جهان اسلام به این مهم کمک می‌کند که امت اسلام از شکست‌های گذشته درس بگیرد و به پیروزی‌های گذشته افتخار کند و مسیر مبارزه آینده را با جدیت و انگیزه بیشتری دنبال کند.

آرمان فلسطین پیشانی مبارزه جهان اسلام با استکبار است و هیچ گاه از اهمیت و اولویتش کاسته نخواهد شد، همان گونه که رهبر معظم انقلاب بر این امر تأکید دارند که امت اسلام نباید لحظه‌ای از مسئله فلسطین غفلت کند: دنیای اسلام باید از انگیزه خود در مسئله فلسطین لحظه‌ای کوتاه نیاید و عمل غاصبانه گرگ‌های درنده صهیونیست و حامیان بین المللی آن‌ها را محکوم کند.

حافظه تاریخی امت اسلام در مبارزه با استکبار، با آرمان فلسطین گره خورده است و مبنای استکبارستیزی انقلاب اسلامی در مسئله فلسطین بروز و ظهور تام و تمامی دارد. از این رو، تقویت حافظه تاریخی آرمان فلسطین مساوی است با تقویت روحیه و رویه استکبارستیزی در جهان اسلام.

رهبر معظم انقلاب ضمن اشاره به مشروعیت نداشتن رژیم صهیونیستی از ممکن نبودن حذف فلسطین از حافظه تاریخی جغرافیایی جهان پرده برمی دارند: مشکل رژیم صهیونیستی اساس عدم مشروعیت این رژیم است.

رژیم صهیونیستی نامشروع است. تشکیل این رژیم بر یک اساس باطل انجام گرفته است. یک ملت را از درون کشور خودش به زور، با کشتار، با تهدید، با نیروی مسلح اخراج کرده اند، یک ملت تاریخی را. ملت فلسطین که ملت جعلی و تازه به دوران رسیده‌ای نبود. کشور فلسطین هم همین جور.

مگر می‌توانند نقشه‌ی فلسطین را از حافظه تاریخی جغرافیای جهان حذف کنند؟ مگر این کار ممکن است؟ حالا بیایند چهار تا کشور سست عنصر در منطقه را هم وادار کنند که ارتباط دیپلماسی برقرار کنند با رژیم صهیونیستی، مشکلشان را حل نمی‌کند.

مشکل آن‌ها عبارت است از عدم مشروعیت. مشهدالرضا به عنوان جهان شهر معنویت، عدالت و مبارزه با استکبار در شرق جهان اسلام، چه از نظر ظرفیت‌های جغرافیایی، چه از منظر روند‌های تاریخی و چه از حیث توانمندی‌های فرهنگی، می‌تواند نقطه‌ای کانونی برای تقویت حافظه تاریخی شرق جهان اسلام در مسئله فلسطین باشد.

خراسان بزرگ از نظر فرهنگ و هنر و ادب و مشهد امروز از بابت موقعیت و معنویت و محوریت، باید به جهان شهری برای تقویت حافظه تاریخی شرق جهان اسلام نسبت به آرمان فلسطین باشد. تا پیش از همه گیری کرونا، حضور بیش از ۱۰ میلیون زائر غیرایرانی از شرق جهان اسلام (افغانستان، پاکستان، هند، بنگلادش و ...)

در مشهد، این ظرفیت را برای مشهد پدید آورده بود که این جهان شهر به زیست بومی برای تقویت حافظه تاریخی نسبت به آرمان فلسطین تبدیل شود و با فروکش کردن همه گیری و رونق سفر به مشهدالرضا ضروری است این ظرفیت مورد توجه قرار بگیرد و لوازم تبدیل شدن مشهد به کانون حافظه تاریخی شرق جهان اسلام نسبت به آرمان فلسطین فراهم شود.

مشهدالرضا یک جهان شهر است و با تبدیل شدنش به حافظه تاریخی شرق جهان اسلام در خصوص آرمان فلسطین، این وصف بیش از گذشته درخور مشهد خواهد بود.

چه مسئله فلسطین همواره مسئله اصلی جهان اسلام است و مشهد نیز همیشه درباره مهم‌ترین مسائل جهان اسلام حساس و فعال بوده است. مهم‌ترین لوازم تبدیل مشهدالرضا به کانون تقویت حافظه تاریخی شرق جهان اسلام نسبت به مسئله فلسطین را می‌توان چنین شمرد: برجسته سازی حرم مطهر رضوی به عنوان کانون دفاع از آرمان فلسطین: سیره امام رضا (ع) از حیث جامعیت و شمولیت اقتضای این را دارد که متولیان امر، حرم مطهر رضوی را به کانون دفاع همه جانبه از آرمان فلسطین در جهان اسلام تبدیل کنند.

تقویت رویکرد وحدتی و امتی در مشهد: بدون نگاه امتی و نگاه وحدت آفرین نمی‌توان مشهد را به کانون حافظه تاریخی شرق جهان اسلام نسبت به مسئله فلسطین تبدیل کرد. چه نمی‌توان بر حضور چشمگیر جمعیت مسلمانان در شرق جهان اسلام چشم پوشید. ایجاد زیرساخت‌های لازم برای کنشگری بین المللی در مشهد: تراز جهانشهری مشهد زمانی بالاتر می‌رود که کنشگری بین المللی در آن رشد داشته باشد.

کنشگری بین المللی از سوی فعالان ایرانی و غیرایرانی نیازمند زیرساخت‌هایی فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است که ضرورت دارد نهاد‌های متولی در این عرصه وظیفه خود را انجام بدهند. پیشنهاد مشخص برای تبدیل مشهد به حافظه تاریخی شرق جهان اسلام نسبت به آرمان فلسطین «ساخت موزه جهان شهری فلسطین» در مشهد است.

جای جای مشهد می‌تواند به عنوان موزه‌ای زنده و زیستی نسبت به مسئله فلسطین ایفای نقش کند، از حرم مطهر علی بن موسی الرضا (ع) به عنوان کانون زیارت و پیوند معنوی با قدس شریف گرفته تا محله‌هایی همچون گلشهر و ظرفیت زیست فرهنگی افغانستانی‌ها و حضور مبارزان عراقی و بحرینی و یمنی و رفت وآمد سالانه زائران پاکستانی و هندوستانی به مشهد، همه و همه، با طرحی جامع، می‌تواند مشهد را به موزه جهان شهری فلسطین تبدیل کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->