تعریض پل دهرود؛ اولین اتفاق خوب عمرانی ۱۴۰۳ مدیریت شهری مشهد اولین مقصد سفر‌های ریلی مردم در نوروز شد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) راهپیمایی حمایت از غزه فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) در مشهد برگزار می‌شود هشتمین شب جشنواره هنر‌های نوری کوهسنگی مشهد| ترازی بین‌المللی با هنرمندانی ایرانی+ فیلم تعطیلی موقت جشنواره هنر‌های نوری مشهد به مناسبت لیالی قدر عیدانه مدیریت شهری به اهالی محدوده جاده سیمان مشهد+ فیلم سخنگوی شورای شهر مشهد مطرح کرد: لزوم تفویض اختیارات کمیسیون ماده ۵ به کلانشهرها افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود
سرخط خبرها

مشهد؛ پیش‌گام در استفاده از اتوبوس‌برقی

  • کد خبر: ۱۱۲۲۵۹
  • ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۲
مشهد؛ پیش‌گام در استفاده از اتوبوس‌برقی
شهردار مشهد بر گسترش حمل و نقل پاک با اتکا به توان داخلی برای تولید اتوبوس‌های برقی تأکید کرد.

وثوقی- کاملان | شهرآرانیوز؛ حرکت پرشتاب کلان مشهد به سمت هوشمندسازی ناوگان حمل ونقل عمومی و استفاده از فناوری‌های دانش بنیان برای توسعه اتوبوس‌های برقی با شتاب زیادی نسبت به دیگر شهر‌های بزرگ کشور پیگیری می‌شود؛ موضوعی که به گفته شهردار مشهد از اولویت‌ها و برنامه‌های اساسی مدیریت شهری برای آینده ناوگان حمل و نقل مشهدالرضا (ع) است و پیرو آن اولین اتوبوس برقی کشور در مشهد رونمایی و به صورت آزمایشی در خط یک بی آر تی فعال شد.

اتکا به توان داخلی برای ارتقا حمل ونقل پاک

اهمیت تسریع در فرایند برقی سازی ناوگان اتوبوس رانی شهر باعث شد شهردار مشهد در دیدار با مدیرعامل شرکت مپنا که تنها مجموعه دانش بنیان فعال در این حوزه است ضمن حمایت از فعالیت‌های نوآورانه و پاک در حوزه حمل و نقل عمومی و حل مشکل جدی شهر مشهد در زمینه آلودگی هوا بر سیاست و اولویت دوره ششم مدیریت شهری مبنی بر استفاده از حمل ونقل پاک به ویژه اتوبوس برقی تأکید کرد. سیدعبدا... ارجائی وجود مپنا به عنوان یک تولیدکننده داخلی را برای نظام جمهوری اسلامی یک افتخار در دنیا دانست و گفت: فعالیت این شرکت نیز ارزشمند است، اما نکته مهم برای شهرداری و شورای شهر در حوزه تأمین و خرید تجهیزات از جمله اتوبوس برقی و واگن شایان توجه است قیمت و مدت زمان تولید است که باید از سوی تولیدکننده لحاظ شود.

وی در تشریح انتظار مدیریت شهری از شرکت مپنا افزود: انتظار داریم این شرکت اتوبوس برقی را که با مشارکت شهرداری و همت مپنا ساخته شده است پلاک گذاری کرده و تحویل ناوگان اتوبوس رانی مشهد دهد تا پس از تحویل نخستین اتوبوس برقی، تعدادی دیگری از اتوبوس‌های برقی تولید مپنا را خریداری کنیم.

استقبال شهرداری از تاکسی‌های هیبریدی

شهردارمشهد بیان کرد: معتقدیم مپنا می‌تواند در برقی کردن سیستم حمل ونقل عمومی سبک مشهد و ناوگان تاکسی رانی نیز ورود پیدا کند؛ زیرا دسترسی بیشتری به فاینانس دارد. ارجائی ادامه داد: برای مثال اگر ۵ هزار دستگاه تاکسی برقی یا هیبریدی برای مشهد تولید کنید خود مردم متقاضی هستند و شهرداری مشهد نیز برای ناوگان تاکسی رانی از آن استقبال خواهد کرد.

فرصت ۲ ماهه برای تأمین واگن‌ها

شهردار مشهد با توجه به نیاز شهر مشهد برای تأمین کمبود واگن‌های خط  یک قطار  شهری مشهد گفت: پیشنهاد می‌دهم طی دو ماه مذاکرات لازم بین نمایندگان شهرداری و شرکت مپنا انجام و سؤالات و ابهامات موجود در زمینه قیمت و زمان تولید واگن‌های ال آرتی پاسخ داده شود و بعد از انجام اصلاحات برای در نظر گرفتن زمان بندی و قیمت معقول تصمیم نهایی گرفته شود.

ارجائی با اشاره به اینکه در کنار احداث خط مترو مشهدگلبهار، آزادراه مشهد چناران نیز در حال احداث است و تحقق این مسائل می‌تواند موجب تراکم مسافر در انتهای خطوط قطار شود، اظهار کرد: دراین راستا در انتهای خط قطار شهری احداث پایانه اتوبوسی را در دستورکار قرار دادیم و اجرایی کردیم. این مسئله نمی‌تواند این حجم مسافر را پوشش دهد؛ بنابر این مسافران ناگزیر به ناوگان قطار شهری سرازیر می‌شوند که با این تعداد واگن خط یک دچار مشکل خواهیم شد و باید هرچه سریع‌تر برای تأمین واگن مورد نیاز اقدام کنیم؛ بنابر این زمان برای ما بسیار مهم است.

اتوبوس برقی باید هرچه سریع‌تر پلاک گذاری شود

رئیس کمیسیون عمران، حمل ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد گفت: در زمینه تولید اتوبوس برقی از دوره گذشته قراردادی با مپنا منعقد شده است و منتظریم اتوبوس برقی تولیدشده هرچه سریع‌تر پلاک گذاری شود. ایمان فرهمندی به بازدید اعضای شورای شهر مشهد از ظرفیت‌های گروه مپنا و توانمندی‌های این گروه اشاره کرد و افزود: براین اساس قرارداد‌ها و تفاهم نامه‌هایی نیز با آن‌ها در حوزه تولید اتوبوس برقی، مطالعات برقی سازی خط یک بی آرتی، مطالعات جامع برقی سازی حمل ونقل شهر مشهد و دیگر موضوعات اساسی در حوزه حمل و نقل منعقد شده است که امیدواریم هر چه سریع‌تر به نتیجه برسد.

وی تأکید کرد: پس از کسب استاندارد‌های لازم و پلاک گذاری اتوبوس برقی این اتوبوس برای اولین بار در مشهد بهره برداری می‌شود.
فرهمندی با بیان اینکه تنها شرکت داخلی که توان تأمین واگن را دارد مپناست، تصریح کرد: هر شرکتی برای ما این واگن‌ها را سریع‌تر و ارزان‌تر تولید کند آن را مدنظر خواهیم داشت؛ البته اولویت ما استفاده از تولید داخل است.

عضو شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: در مشهد چهار خط ریلی داریم که سه خط مترویی و یک خط ال آر تی (قطار سبک شهری) بوده و بیشترین نیاز خطوط ریلی کشور نیز به واگن‌های مترویی است؛ بنابر این منطق ما می‌گوید که تولید شصت واگن خط یک که سیستم ال آرتی هستند در داخل برای ما و برای مپنا به صرفه نیست. وی با اشاره به اینکه خط مترو گلبهار به زودی به مشهد متصل می‌شود و خط یک قطار شهری مشهد پاسخگوی این حجم مسافر نخواهد بود، تصریح کرد: باید برای تأمین شصت واگن جدید برای خط یک هرچه سریع‌تر اقدام کنیم. نگاه کلی ما این است که قطار‌های مترویی را از مپنا به عنوان تنها تولیدکننده داخلی و در صورت امکان شصت واگن خط یک را از منابع خارجی تأمین کنیم.

گام مشهد در برقی سازی ناوگان اتوبوس رانی

مدیرعامل شرکت مپنا نیز در این نشست با تأکید بر اینکه در صورت توافق، آمادگی تولید اتوبوس برقی و تولید واگن‌های مورد نیاز شهرداری مشهد را داریم گفت: معتقدیم برقی سازی سیستم حمل ونقل عمومی اتفاقی است که در آینده شاهد آن خواهیم بود. عباس علی آبادی افزود: مشهد دراین مسیر قدم برداشته و براین اساس تاکنون چند بار برای ارائه برنامه و ظرفیت‌های گروه مپنا در حوزه ساخت اتوبوس برقی و... به مشهد سفرکرده ایم و با مدیران شهری این شهر جلساتی برگزار شده است.

وی با بیان اینکه ظرفیت ساخت اتوبوس و خودرو برقی در کشور وجود دارد و مپنا این ظرفیت را داراست، تصریح کرد: اولین اتوبوس برقی تولید داخل توسط این گروه ساخته شده است و در حال پیگیری پلاک گذاری آن هستیم. علی آبادی ادامه داد: با شهرداری مشهد در حوزه برقی سازی اتوبوس قرارداد داریم و امیدواریم بتوانیم پس از دریافت استاندارد‌های لازم، اتوبوس برقی تولیدشده را پلاک گذاری کنیم.

هدف گذاری شهرداری برای برقی سازی خطوط بی آرتی

مدیرعامل سازمان اتوبوس رانی شهرداری مشهد در توضیح دلایل انتخاب مپنا به عنوان شرکت هدف برای برقی سازی ناوگان اتوبوس رانی مشهد، به خبرنگار ما گفت: این شرکت دانش بنیان بوده و تفاوت آن با دیگر شرکت‌های فعال در این حوزه اقدام آن برای ساخت و برقی سازی اتوبوس‌ها با توان بومی است، درحالی که تاکنون هیچ شرکتی نتوانسته است اتوبوس برقی داخلی تولید کند.

علی اصغر نیشابوری افزود: تفاوت مپنا با شرکت‌های عرضه کننده اتوبوس برقی این است که خودش از پایه اتوبوس تولید کرده است و در قالب شرکتی که ۵۰ درصد از آن متعلق به مپنا و نیمی دیگر از آن به یکی از شرکت‌های اتوبوس سازی تعلق دارد، فعالیت می‌کند؛ اما برخی از شرکت‌های خودروساز اتوبوس‌های برقی را به کشور وارد کردند که در بعضی از شهر‌ها درحال آزمایش هستند.

برای استفاده از ناوگان برقی نیاز به مطالعه بود

وی با تأکید بر توان مطالعاتی بالای شرکت مپنا برای ساخت اتوبوس برقی مناسب شهر مشهد بیان کرد: توان انجام مطالعات برقی سازی خط یک بی آرتی توسط مپنا اتفاق مثبت دیگری در این حوزه است. مطالعات این شرکت برای برقی سازی اتوبوس‌های مشهد به پایان رسیده و تحویل شهرداری مشهد شده است. این کار را هیچ کدام از خودروساز‌های داخلی نمی‌توانستند برای ما انجام بدهند. ما نمی‌توانیم اتوبوس برقی خریداری کنیم و در خطوط شهری مشهد به کار بگیریم، اما مطالعه‌ای برای آن انجام نشده باشد.

مطالعات به ما می‌گوید که آیا این اتوبوس توان حمل و جابه جایی مسافر و تردد در این خط را دارد یا نه؟ آیا در بین مسیر نیاز هست که دستگاه‌های شارژ اتوبوس نصب شود و این دستگاه‌ها باید در چه نقطه و فاصله‌ای از پایانه‌های ابتدایی و انتهایی باشد؟ این‌ها مسائلی است که در مطالعات مختلف بررسی می‌شود و مپنا آن‌ها را برای ما انجام داده است تا ناوگان مناسب برای شهر مشهد از نظر طول خط، تعداد مسافر، شرایط جغرافیایی و آب و هوا تولید کند.

شماره گذاری اتوبوس برقی مشهد تا پایان شهریور

نیشابوری با اشاره به آخرین وضعیت تولید و به کارگیری اتوبوس برقی تولیدی این شرکت گفت: پیش از این قرارداد تولید یک دستگاه اتوبوس برقی با این شرکت منعقد شد و الان در مرحله‌ای هستیم که مپنا باید مجوز شماره گذاری و گواهی استاندارد آن یک اتوبوس را به شهرداری مشهد ارائه کند تا قرارداد خرید با تعداد بالاتر با آن مجموعه نهایی شود. این اتوبوس برقی باید مراحل استاندارد را طی کند و بعد مجوز شماره گذاری آن صادر می‌شود. از آنجایی که این یک دستگاه نخستین نمونه تولیدی داخل کشور است، این فرایند کمی طولانی شده است و امیدواریم که تا پایان شهریورماه شرکت مپنا بتواند مجوز این یک دستگاه را بگیرد.

خط یک بی آر تی برقی می‌شود

مدیرعامل سازمان اتوبوس رانی شهرداری مشهد افزود: اتوبوس‌های برقی قرار است جایگزین اتوبوس‌های فعال در خط یک بی آر تی شوند و در فاز یک صد دستگاه نیاز است و در یک مرحله انجام نمی‌شود و در فاز اول ۱۰ دستگاه به ما تحویل داده می‌شود و به نسبت تحویل این اتوبوس‌های برقی به شهرداری، اتوبوس‌های دیزلی از مدار خارج می‌شوند.

مشهد پیش گام استفاده از اتوبوس برقی است

وی با بیان اینکه مشهد پیشگام استفاده از اتوبوس برقی در میان دیگر شهر‌های ایران است تصریح کرد: شهر‌های دیگری تا قبل از اقدام ما قرارداد خرید اتوبوس برقی نداشتند، ولی بهره برداری آزمایشی از این اتوبوس‌ها در آن شهر‌ها انجام شد. در واقع اتوبوس برقی برای اولین بار در شهر مشهد آزمایشی بهره برداری شد و بعد از آن همین دستگاه اتوبوس که متعلق به شهرداری مشهد بود در برخی ازشهر‌ها از جمله شیراز به صورت آزمایشی تردد کرد. تعدادی دیگر از شهر‌ها هم پس از این اتفاق از تولیدات وارداتی شرکت‌های دیگر به صورت آزمایشی استفاده می‌کنند که مجوز شماره گذاری آن پیش از این صادر شده است و مشکلی ندارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->