علیرضا ظهیری | شهرآرانیوز؛ با ورود موجهای متعدد گرما به شهر در هفته گذشته مجهز نبودن تعداد کمی از اتوبوسهای شهری به سیستم سرمایی مناسب برخی از شهروندان را حسابی کلافه کرده است؛ موضوعی که با آغاز فصل تابستان به چالشی جدی برای ارائه خدمات مناسب به مردم در سیستم حمل و نقل عمومی شهر تبدیل شده است.
در همین راستا برخی از این گلایههای مردمی را به مدیرعامل سازمان اتوبوس رانی مشهد منتقل کردیم تا علاوه بر پیگیری این موضوع برنامه مدیریت شهری برای تجهیز ناوگان اتوبوسی شهر را جویا شویم.
به گفته علی اصغر نیشابوری شهرداری مشهد درصدد است تعداد باقی مانده اتوبوسهای بدون کولر شهر مشهد را که تعدادشان اندک است با جایگزین کردن اتوبوسهای جدید از رده خارج کند و در صورت اضافه شدن ناوگان نو تا پایان امسال مشهد با اتوبوسهای بدون کولر خداحافظی خواهد کرد.
مدیرعامل سازمان اتوبوس رانی شهرداری مشهد در گفتگو با شهرآرا با بیان اینکه از مجموع تعداد چهارصد دستگاه مینی بوس و هزارو ۳۷۰ دستگاه اتوبوس فعال در خطوط اتوبوس رانی شهر مشهد فقط ۷.۵ درصد از این وسایل نقلیه فاقد کولر هستند، اظهار کرد: در مجموع ۹۲.۵ درصد از ناوگان اتوبوس رانی مشهد مجهز به سیستم سرمایشی است.
وی با بیان اینکه شهرداری مشهد در تجهیز اتوبوسهای کولر دار در رتبه اول کشور قرار دارد، افزود: البته وجود همین ۷.۵ درصد اتوبوس فاقد کولر هم مشکلاتی برای مسافران و شهروندان در روزهای گرم ایجاد میکند. بنابر این حذف این اتوبوسها و جاگزین کردن اتوبوسهای نو در دستور کار جدی اتوبوس رانی مشهد است.
نیشابوری با اشاره به اینکه قرار است امسال از طرح دولتی ۱۳۹ دستگاه اتوبوس نو به مشهد تحویل داده شود، گفت: از سوی دیگر براساس قراردادهای شهرداری نیز در صورت تأمین منابع مالی از محل اوراق مشارکت این عدد به فعال شدن ۲۰۰ دستگاه اتوبوس نو تا پایان سال خواهد رسید و در صورت محقق شدن این اتفاق اتوبوسهای نو جایگزین اتوبوسهای فرسوده و فاقد کولر فعلی میشوند و میتوان در پایان سال ۱۴۰۱ با همه اتوبوسهای فاقد کولر خداحافظی کرد.
وی در ادامه با اشاره به اجرایی شدن فرایند مطالعات اصلاح خطوط اتوبوس رانی شهر مشهد اظهار کرد: مطالعات اصلاح خطوط از سوی مشاور در دست انجام است و اکنون مراحل نهایی این مطالعات در حال سپری شدن است. امیدواریم تا پایان تابستان این مطالعات به دست ما برسد تا بتوان بر اساس آن اصلاح خطوط را اجرایی کرد.
مدیرعامل سازمان اتوبوس رانی شهرداری مشهد با بیان اینکه مطالعات و اصلاح خطوط مربوط به یک زمان و مکان خاص نیست، زیرا شهر پویاست و این پویایی سبب میشود موضوع اصلاح یا اضافه شدن خطوط اتوبوس رانی موضوعی مداوم و مستمر باشد، گفت: گاهی اوقات توسعهای در شهر صورت میپذیرد یا معابری مسدود یا معابر جدیدی باز میشود، مانند همین معابری که در اراضی پادگان باز شده است؛ ازاین رو باید این توسعههای شهری و معابر جدید را هم سیستم اتوبوس رانی پوشش دهد.
نیشابوری افزود: همچنین براساس مصوبه شورای اسلامی شهر باید ۱۶ خط تغذیه بین خطوط اصلی در شهر ایجاد شود که اکنون پنج خط تغذیهای در مسیرهای کوتاه برای اتصال به خطوط اصلی شهر راه اندازی شده است و پس از انجام مطالعات و تأمین ناوگان ادامه این خطوط نیز تا یک ماه دیگر راه اندازی خواهد شد.
وی تأکید کرد: ویژگی خطوط تغذیه دادن تخفیف نوددرصدی به مسافران است؛ بدین صورت که مسافرانی که از این مدل خطوط برای رسیدن به خطوط اصلی شهر استفاده میکنند فقط صد تومان از طریق من کارت به عنوان بهای اتوبوس پرداخت میکنند.