به گزارش شهرآرانیوز؛ دوازدهم خردادماه سال۱۴۰۰ بود که از نخستین اتوبوس برقی ساخت داخل با مشارکت گروه مپنا، شرکت عقابافشان و شهرداری مشهد در شهرمان رونمایی شد. این اتوبوس که توسط شرکت شتاب ساخته شده بود، چند روزی هم در خیابانهای شهرمان بهصورت آزمایشی تردد کرد و پس از آن برای اخذ استانداردهای موردنیاز و انجام فرایند پلاکگذاری از مشهد خارج شد.
فرایند اخذ استانداردهای این اتوبوس چندسالی طول کشید و حالا براساس اعلام مدیران شهری مشهد، شرکت سازنده این اتوبوس وعده داده است که تا حدود ۴۵روز دیگر فرایند پلاکگذاری این اتوبوس به اتمام برسد و نخستین اتوبوس برقی شهرمان وارد مشهد شود.
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد درهمینزمینه در گفتگو با شهرآرا با اشاره به بازدید اخیر مدیران شهری مشهد از گروه مپنا، شرکت سازنده اتوبوس برقی و همچنین ناوگان برقی شهر کرج گفت: شرکت مپنا با شرکت خودروسازی عقابافشان، یک شرکت مشترک به نام شرکت شتاب ایجاد کرده است که در این شرکت اتوبوس برقی درونشهری تولید میشود.
محسن شریعتی افزود: چندسال پیش، شهرداری مشهد با این شرکت قراردادی را برای خرید اتوبوس برقی به امضا رساند که براساس آن قرارداد یک دستگاه اتوبوس برقی در مشهد رونمایی و در یک مرحله از این اتوبوس در خیابانهای شهر استفاده شد و نقاط مثبت و منفی آن را به شرکت سازنده اعلام کردیم. خوشبختانه تا حدودی مشکلات این خودرو حل شده و در آینده نزدیک پلاکگذاری آن انجام و به مرحله بهرهبرداری خواهد رسید.
وی ادامه داد: بنا بر اعلام مسئولان شرکت سازنده این اتوبوس برقی، تا ۴۵روز دیگر پلاکگذاری اتوبوس انجام میشود و این خودرو تحویل مدیریت شهری مشهد میشود. براساس قرارداد قبلی، پس از تحویل یک دستگاه خودرو، برای تعدادی دیگر از این مدل خودرو قرارداد خواهیم بست؛ درهمینراستا پیشنهاد خرید ۱۰دستگاه دیگر پس از تحویل نخستین خودرو در دست بررسی خواهد بود.
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد درباره بازدید مدیران حوزه حملونقل شهر مشهد از وضعیت ناوگان برقی شهر کرج نیز گفت: شهر کرج اخیرا چهل دستگاه اتوبوس برقی از یکی از شرکتهای داخلی خریداری و همچنین محل شارژ، توفقگاه و پایانه برقی را هم ایجاد کرده است؛ بههمینمنظور از وضعیت ناوگان برقی این شهر نیز بازدیدی داشتیم.
وی افزود: خرید ناوگان برقی بخشی از برقیسازی ناوگان است. در این زمینه ایجاد زیرساختهای موردنیاز نیز حائز اهمیت است. در سنوات گذشته چهار محل شارژ برقی در پایانه امامرضا (ع) درست شده بود ولی ایجاد این فضا همه اقدامات زیرساختی نیست، بلکه محل توفقگاه اتوبوس برقی باتوجهبه اینکه انجام عملیات شارژ حدود سه ساعت زمان میبرد و شارژ خودرو باید در زمان توقف خودرو انجام شود، مهم است.
شریعتی ادامه داد: یکی دیگر از مسائلی که در موضوع برقیسازی ناوگان باید بررسی شود، خطوطی است که شرایط این برقیسازی را دارند؛ ازاینرو یک قرارداد مطالعاتی داریم تا خطوطی که امکان برق سازی را دارند، بررسی شوند تا براساس این مطالعه ایستگاهها و خطوطی که امکان خدمات ناوگان برقی در آنها وجود دارد، مشخص شوند. همه مراحل مربوط به خرید ناوگان، ایجاد زیرساختها و همچنین مطالعات خطوط بهصورت همزمان در حال پیگیری است.
وی درباره قیمت اتوبوس برقی نیز گفت: موضوع قیمت این اتوبوسها براساس شاخصهای مختلفی نظیر ظرفیت باتری اتوبوس متغیر است و رقم نهایی اتوبوس پس از انعقاد قرارداد مشخص میشود؛ همچنین نحوه پرداخت همچون نقدی یا تهاتری بودن خرید نیز یکی دیگر از مشخصات قیمتی به شمار میرود، اما حدودا قیمت اتوبوس برقی ۱۶میلیارد تومان است.
هزینه شارژ اتوبوسها و بهنوعی قیمت برق نیز مسئله دیگری است که مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد به آن اشاره کرد. شریعتی دراینزمینه گفت: اگر هزینه شارژ این خودروها زیاد باشد و دولت نیز حمایتی از آن نداشته باشد، شاید نتوانیم بهصورت فراگیر از سامانه اتوبوس برقی در شهر استفاده کنیم. اکنون مسئلهای که در این زمینه مطرح شده این است که قیمت برقی بهصورت تجاری حساب میشود؛ اما در حال پیگیری هستیم تا به یک قیمت منطقی برای این موضوع برسیم.
برای تبدیل خودروهای دیزلی به برقی مشوقهایی در قانون هوای پاک گذاشته شده که این مشوقها نه در حوزه زیرساختی، بلکه در بخش بهرهبرداری است. درمجموع موضوع برقیسازی ناوگان اتوبوسرانی موضوع تازهای است و باید بهصورت عملیاتی کار شود تا دولت نیز پای کار آن بیاید و بتوانیم موضوع هزینه شارژ و مسائل دیگر را تعیین تکلیف کنیم.