هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد در شرایط پاک قرار گرفت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) محدودیت ترافیکی بولوار ابوطالب به سمت چهارراه احمدآباد به دلیل نشست زمین در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) اجرای عملیات رفع خطر محل فرونشت بولوار کلاهدوز مشهد + فیلم و تصاویر بارش باران و لغزندگی معابر در جاده‌های خراسان‌رضوی (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاون وزیر کار: مشهد الگوی موفق توسعه حمل‌و‌نقل ریلی در سایر کلانشهر‌هاست ۱۰۰ قطعه زمین در بینالود به خانواده‌های دارای ۴ فرزند اختصاص یافت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) شهردار مشهد: سیاست ما واگذاری اجرای برنامه‌های مناسبتی به مردم است به دنبال پذیرش سالانه ۴۰ هزار مددجوی زائر هستیم اصل ۴۳ قانون اساسی مورد غفلت قرار گرفته است «زائرسرای کرامت ۲» در مشهد افتتاح شد پیشرفت فیزیکی ۱۵ درصدی احداث رینگ سلامت بوستان بجمهن مشهد شهرداری مشهد ۴ نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند استقرار نیرو‌ها و تجهیزات خدمات شهری همزمان با شروع بارندگی در مشهد امسال مشهد به صورت ویژه به استقبال دهه کرامت می‌رود | خیابان امام رضایی‌ها نقطه عطف برنامه‌های دهه کرامت ۱۴۰۳ است+ فیلم باران بهاری هوای کلانشهر مشهد را پاک کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعلام برنامه‌های صدا وسیمای خراسان رضوی جهت برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی اعمال قانون ۱۷۴۹ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۵۹ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) خودرو پراید در صدر جدول خودرو‌های آلاینده مشهد قرار دارد ترافیک پر حجم مشهد در مسیر حوزه‌های امتحانی کنکور سراسری ۱۴۰۳ (۶ اردیبهشت۱۴۰۳)
سرخط خبرها

پشت‌پرده ویلاسازی‌های غیرمجاز

  • کد خبر: ۱۱۲۷۸۳
  • ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۲
پشت‌پرده ویلاسازی‌های غیرمجاز
بررسی مشکلات طرح‌های هادی روستایی، تعطیلی فعالیت‌های عمرانی روستا‌ها و مشکلات مربوط به مسکن روستایی دستورکار نشست دیروز شورای اسلامی شهرستان مشهد بود.

علیرضا ظهیری | شهرآرانیوز؛ بررسی مشکلات طرح‌های هادی روستایی، تعطیلی فعالیت‌های عمرانی روستا‌ها و مشکلات مربوط به مسکن روستایی دستورکار نشست دیروز شورای اسلامی شهرستان مشهد بود که با حضور رئیس و اعضای این شورا و همچنین با حضور رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان مشهد برگزار شد.

رئیس شورای اسلامی شهرستان مشهد در این نشست بیان کرد: اکنون ویلاسازی‌های غیرمجازی در روستا‌ها انجام شده است که دستگاه‌های دولتی و برخی افراد بانفوذ در این امر دخیل بوده اند، بنابراین کسی جرئت برخورد با آن‌ها را ندارد. در صورت هرگونه ساخت وساز غیرمجاز، مراتب به شورای اسلامی شهرستان مشهد اعلام شود تا از طریق مراجع قضایی و با استفاده از رسانه با آن‌ها برخورد جدی صورت گیرد.

موسی الرضا حاجی بگلو درباره جلوگیری از ساخت وساز‌های غیر مجاز در روستا‌ها بیان کرد: سهم بهای خدمات باید پرداخت شود و ضوابط و مقررات برای همه افراد باید به صورت یکسان اجرا شود و از استفاده روابط به جای ضوابط و ویلاسازی‌های غیرمجاز نیز جلوگیری شود. زیرا در غیر این صورت سبب ایجاد بلاتکلیفی، هرج ومرج و بی نظمی و کاهش سرانه آموزشی و فرهنگی می‌شود.

وی با بیان اینکه شورای اسلامی شهرستان مشکلی برای ارائه طرح‌ها و ابنیه فنی ندارد و شورا‌ها و دهیاران نیز پای کار هستند و دهیاران اعتبارات برای آسفالت روستا‌ها دارند، گفت: مشکل زیرساخت، نبود پیمانکار و ناهماهنگی مدیریتی دفتر روستایی استانداری و غفلت و استفاده نکردن از ظرفیت سازمان همیاری شهرداری‌های خراسان رضوی که توانمندی مالی دارد، از مشکلات عمده روستا‌های شهرستان مشهد است.

حاجی بگلو افزود: شورای اسلامی شهرستان مشهد آمادگی دارد برای حل مشکلات مسکن روستاها، تفاهم نامه‌ای برای واگذاری همه امور اجرایی و فنی این امر به سازمان همیاری شهرداری‌های خراسان رضوی منعقد شود تا این سازمان پیمانکار اصلی شود.

رئیس شورای اسلامی شهرستان مشهد درباره بازنگری طرح هادی روستا‌ها نیز گفت: از بنیاد مسکن خواستاریم تا بازنگری ۱۳۷ طرح هادی روستا‌های شهرستان مشهد را پیگیری کند و در این بازنگری‌ها ملاحظاتی در نظر گرفته شود تا مهاجرت معکوس شکل بگیرد.

وی درباره ساخت مسکن نیز گفت: وزارت راه وشهرسازی باید در زمینه ساخت مسکن به ویژه مسکن روستایی عملکرد بهتری داشته باشد و به بنیاد مسکن که در حوزه شهری و روستایی مستقل عمل می‌کند، اعتبارات دهد تا در این حوزه پای کار بیاید.

بازنگری طرح‌های هادی روستایی

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان مشهد نیز که میهمان این نشست بود، به بیان برخی مشکلات اجرایی برای آبادانی روستا‌ها پرداخت و گفت: امسال از محل مصوبات سفر ریاست جمهور بازنگری طرح هادی هشتاد روستای شهرستان در دستورکار است و همچنین عملیات بازنگری طرح هادی ۵۶ روستا را در دست اقدام داریم.

مهدی ترکمنی افزود: از سال ۱۳۹۴ تاکنون ۱۷ هزارو ۵۰۰ تن و به عبارتی دیگر ۲ میلیون مترمربع در روستا‌های شهرستان مشهد عملیات آسفالت اجرا شده است.

وی تأکید کرد: به علت برخی مشکلات ازجمله اینکه دهیاران نمی‌توانند پیمانکار فراهم کنند و مسائل و مشکلات مربوط به سامانه ستاد، چندین ماه است که فعالیت‌ها در روستا‌ها تعطیل شده است و اگر فکری برای این موضوع نشود، این حجم عظیم برای گرفتن قیر برگشت خواهد خورد.

ترکمنی یکی از معضلات محدوده و حریم شهر مشهد را ساخت وساز‌های غیرمجاز اعلام کرد و گفت: موضوعی به عنوان نظارت بر ساخت وساز غیرمجاز نداریم. زیرا براساس قانون اهرم بازدارنده ساخت وساز در خارج حریم روستا از دست فرمانداری خارج شده و این وظیفه به جهاد و شهرداری واگذار شده است، اما شاهدیم که با این اتفاق ساخت وساز غیرمجاز به ویژه ساخت ویلا در محدوده و حریم شهر شکل گرفته است.

وی افزود: در روستا‌ها نیز پلیس ساختمان دیگر برای جلوگیری از ساخت وساز وجود ندارد و دهیاران و مسئولان فنی مسئول جلوگیری از این ساخت وساز‌ها هستند، اما آن‌ها نیز هیچ نیروی اجرایی برای این کار ندارند.

اعضای شورای اسلامی شهرستان مشهد هم در این جلسه به بیان مشکلات بخش‌ها و روستا‌های شهرستان مشهد پرداختند. موضوع افزایش هزینه برای ساخت مسکن روستاییان، تکمیل نشدن طرح‌های هادی روستایی و تعطیلی ۹ ماهه پروژه‌های مربوط به طرح‌های هادی روستایی برخی مشکلات بیان شده بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->