راهپیمایی حمایت از غزه فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) در مشهد برگزار می‌شود هشتمین شب جشنواره هنر‌های نوری کوهسنگی مشهد| ترازی بین‌المللی با هنرمندانی ایرانی+ فیلم تعطیلی موقت جشنواره هنر‌های نوری مشهد به مناسبت لیالی قدر عیدانه مدیریت شهری به اهالی محدوده جاده سیمان مشهد+ فیلم سخنگوی شورای شهر مشهد مطرح کرد: لزوم تفویض اختیارات کمیسیون ماده ۵ به کلانشهرها افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند فرماندار مشهد: رضایت زائران از اقدامات شهرداری مشهد در استقبال از بهار ملموس است
سرخط خبرها

بازگشت ۸۱ باغ‌ویلا و زمین محصور در بولوار شاهنامه مشهد به وضعیت پیشین

  • کد خبر: ۸۷۵۱۷
  • ۲۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۷
بازگشت ۸۱ باغ‌ویلا و زمین محصور در بولوار شاهنامه مشهد به وضعیت پیشین
در این عملیات دو پهنه ۲۰ و ۷۰ هکتاری که به صورت غیرقانونی تغییر کاربری داده و محصور شده بود آزادسازی شد و حدود ۸۱ مورد باغ ویلا و اراضی محصور تخریب و به وضع سابق بازگشت.

محمد کاملان | شهرآرانیوز؛ آمار‌ها و شواهد نشان می‌دهد که ویلاسازی‌ها و تغییرکاربری غیرقانونی اراضی کشاورزی در پهنه شمال غربی حریم شهر، به ویژه در بولوار شاهنامه و بعد از افزایش قیمت ویلا‌ها و باغ ویلا‌های طرقبه و شاندیز و سایر ییلاقات معروف مشهد رشد عجیب و غریبی داشته است و با تخلفات گسترده برخی از بنگاه‌های معاملات املاک و حتی دهیاری ها، روز به روز بر تعداد ویلا‌های غیرمجازی که در اراضی ارزشمند کشاورزی این منطقه ساخته می‌شود، افزوده می‌شود.

اما با امضای تفاهم نامه مشترک میان دادستانی، جهاد کشاورزی، شهرداری مشهد و کمیته صیانت از اراضی حریم مشهد برخورد قانونی با این تغییر کاربری غیرقانونی اراضی کشاورزی در حریم مشهد سرعت بیشتری گرفته و وارد فاز تازه‌ای شده است. بر این اساس روز گذشته ۸۱ مورد از تغییرکاربری‌های غیرقانونی تخریب و به وضع سابق برگردانده شد.

دبیر کمیته صیانت از اراضی حریم مشهد در گفتگو با خبرنگار ما، با اشاره به آزادسازی بخش زیادی از اراضی کشاورزی در روستای دهشک و زمین‌های موسوم به شقایق گفت: در این عملیات دو پهنه ۲۰ و ۷۰ هکتاری که به صورت غیرقانونی تغییر کاربری داده و محصور شده بود آزادسازی شد و حدود ۸۱ مورد باغ ویلا و اراضی محصور تخریب و به وضع سابق بازگشت.

بیش از ۲۰۰ هکتار آزادسازی در یک ماه

جلیل یاوری در ادامه از آزادسازی حدود ۲۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی بولوار شاهنامه در یک ماه اخیر خبر داد و گفت: در عملیات‌های جداگانه‌ای به ترتیب ۸۰، ۲۵ و ۹۰ هکتار از زمین‌هایی را که به صورت غیرقانونی تغییر کاربری داده بودند و در آن‌ها ویلاسازی انجام شده بود آزادسازی کردیم و در این عملیات‌ها چیزی نزدیک به ۲۴۱ مورد از ویلا‌ها و دیوار‌هایی که غیرقانونی این اراضی را محصور کرده بود، تخریب و قلع و قمع شد.

حجم زیاد تخلفات در بولوار شاهنامه

وی با بیان اینکه حجم تخلفات در بولوار شاهنامه بسیار گسترده و زیاد است افزود: کمیته صیانت از اراضی حریم مشهد به زودی سراغ آزادسازی اراضی دیگر مناطق حریم شهر هم خواهد رفت، اما گسترش ساخت و ساز‌ها در بولوار شاهنامه و پهنه شمال غربی مشهد در ماه‌های اخیر زیاد شده و واقعا نیاز بود که یک پیشگیری جدی در این منطقه انجام شود و مردم و برخی از بنگاه‌های معاملات املاک مطلع شوند که با هرگونه تغییرکاربری و ساخت وساز غیرقانونی به شدت برخورد می‌شود.

تفاهم نامه مشترکی که به برخورد قانونی سرعت داد

یاوری ادامه داد: از یکی دو ماه گذشته تفاهم نامه مشترکی که میان جهادکشاورزی، کمیته صیانت از اراضی حریم مشهد و شهرداری نوشته شد باعث شد بتوانیم از ظرفیت قانونی موجود برای برخورد با متخلفان بهتر استفاده کنیم و به همین دلیل است که در یک ماه اخیر حجم تخریب‌ها و آزادسازی اراضی بیشتر شده است و قطعا بیش ازاین هم افزایش خواهد یافت.

رد پای بعضی از دهیار‌ها در تخلفات

دبیر کمیته صیانت از اراضی حریم مشهد با انتقاد از تخلف برخی از دهیاران در حوزه تغییر کاربری‌های غیرمجاز نیز بیان کرد: بعضی از دهیاری‌ها گاهی اوقات بیش از اختیارات قانونی خودشان در روستا‌ها کار‌هایی انجام می‌دهند که یکی از آن‌ها همین ماجرای تغییرکاربری اراضی و ویلاسازی‌های غیرمجاز است.

طبق قانون، دهیاری محدود به طرح هادی روستاست و خارج از این طرح حریم شهر مشهد محسوب می‌شود، اما در کمال تعجب بعضی از دهیار‌ها و شورا‌های روستا کار غیرقانونی می‌کنند و با ترغیب مردم به خرید و ساخت وساز در اراضی حریم شهر، به آن‌ها وعده می‌دهند که این زمین‌ها را از حریم شهر خارج و به روستا الحاق می‌کنند.

وی افزود: این کار اصلا در حوزه مسئولیت آن‌ها نیست و نمی‌توانند چنین کاری انجام دهند. این وظیفه بنیاد مسکن است و دهیار هم حق ندارد قبل از هیچ اقدام قانونی‌ای مردم را تشویق به خرید این زمین‌ها بکند. مثلا در روستای شعبانی مال باختگان اعلام کردند که به گفته و وعده دهیاری در این اراضی ساخت و ساز کرده اند و در روستای سهل الدین هم دهیاری بر سردر یکی از باغ ویلا‌های غیرمجاز ساخته شده تابلوی شورای روستا و دهیاری را نصب کرده بود.

یاوری تصریح کرد: این اقدامات قطعا پیگرد قانونی دارد و درصورتی که تخلف دهیار و دهیاری ثابت شود، هم به مراجع ذی صلاح و هم به دادگستری برای برخورد قانونی معرفی خواهند شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->