مشهد اولین مقصد سفر‌های ریلی مردم در نوروز شد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) راهپیمایی حمایت از غزه فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) در مشهد برگزار می‌شود هشتمین شب جشنواره هنر‌های نوری کوهسنگی مشهد| ترازی بین‌المللی با هنرمندانی ایرانی+ فیلم تعطیلی موقت جشنواره هنر‌های نوری مشهد به مناسبت لیالی قدر عیدانه مدیریت شهری به اهالی محدوده جاده سیمان مشهد+ فیلم سخنگوی شورای شهر مشهد مطرح کرد: لزوم تفویض اختیارات کمیسیون ماده ۵ به کلانشهرها افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند
سرخط خبرها

ماجرای قطعی‌های مکرر آب در بجستان چیست؟

  • کد خبر: ۱۱۳۰۷۶
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۲
ماجرای قطعی‌های مکرر آب در بجستان چیست؟
تعدادی از شهر‌ها و روستا‌های خراسان رضوی در روز‌های پایانی فصل بهار به‌دلیل گرمای هوا و افزایش مصرف آب و همچنین حوادث طبیعی از جمله سیل و فرسودگی خطوط و شبکه‌های توزیع با کمبود و گاهی قطعی آب روبه‌رو شدند.

مهدی بی‌باک|شهرآرانیوز، همان‌گونه که پیش‌بینی می‌شد، استان خراسان رضوی در سال آبی جاری (مهر ۱۴۰۰ تا مهر ۱۴۰۱) به‌دلیل کاهش نزولات آسمانی و به‌تبع آن کاهش آب‌دهی چاه‌ها به‌عنوان مهم‌ترین منابع تولید آب شرب روبه‌رو شد. این درحالی است که شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی به‌عنوان تأمین‌کننده آب ۲ هزار و ۷۹۰ روستا و ۸۲ شهر با ۳ میلیون و ۲۸۰ هزار نفر جمعیت، همه ظرفیتش را برای برخورداری مشترکان از آب شرب سالم و پایدار به کار گرفته است تا از این ناحیه مشکلی برای شهروندان و روستاییان ایجاد نشود.
بااین‌حال، بروز برخی رخداد‌های پیش‌بینی‌ناپذیر ازجمله شکستگی خطوط انتقال و شبکه‌های توزیع به‌سبب فرسودگی یا به‌دست عوامل انسانی یا تجاوز افراد سودجود به حریم شبکه و خطوط با نصب انشعابات غیرمجاز، استفاده از آب شرب برای دام و آبیاری باغات و مزارع و قطع برق، روند خدمت‌رسانی این شرکت را با چالش جدی مواجه می‌سازد که نمونه‌های عینی آن در چند روز گذشته در شهرستان‌های بجستان، خوشاب و خواف بروز کرد.
به‌گفته مدیر امور بجستان، وقوع دو اتفاق روی خط سی‌کیلومتری انتقال آب از دشت منصوری در یک روز، این شهر را بی‌آب کرد که در کنار تلاش گروه رفع اتفاقات برای ترمیم خط آمور آبفای بجستان، اقدام به توزیع آب تانکری در نقاط مختلف شهر کردند و در ۲۴ ساعت اوضاع به حالت عادی برگشت.
محمدرضا اکبرنیا افزود: برای جلوگیری از پیامد‌های ناشی از فرسودگی خط انتقال آب در آینده، اجرای پروژه احداث ایستگاه سوم پمپاژ برای تعدیل فشار در لوله‌های مسیر نیز در دستورکار قرار گرفته و پیمانکار مربوط هم مشخص شده است.
همچنین مدیر امور خوشاب نیز با اشاره به وقوع سیل گذشته که به تخریب کامل قنات روستای ابراهیم‌آباد این شهرستان منجر شد، اظهار کرد: امور شهرستان با اتخاذ تدابیر لازم، آب مورد نیاز اهالی روستا را تأمین و عملیات لای‌روبی و بهسازی قنات را آغاز کرد که همچنان درحال اجراست.
سیدهادی خادمی اذعان کرد: بی‌توجهی برخی مشترکان به مقوله رعایت الگوی مصرف و استفاده از آب برای مصارف غیرشرب به مشکلات کم‌آبی در شهرستان دامن زده است، ولی امور خوشاب برای پیشگیری از هرگونه تنش آبی در شهرستان، مبادرت به شناسایی نقاط ضعف و بحران‌آفرین، انجام مطالعات و برآورد هزینه‌ها و نیز پیگیری تخصیص اعتبار اجرای پروژه‌ها کرده است.
همچنین مدیر آبفای شهرستان خواف، تولید آب در این شهرستان را در حد نیاز مشترکان دانست، ولی یادآور شد: این امور با وجود تأمین آب براساس دستورالعمل تعریف‌شده برای هر نفر است. منتها از آنجا که پیشه بیشتر مردم شهرستان دامداری و کشاورزی است، هدایت آب شرب به این دو بخش به کمبود آب به‌ویژه در اوج مصرف منجر شده و باعث نارضایتی مشترکان شده است که خودشان مسبب آن هستند.
سید حسن رضاییان افزود: برای رفع مشکل موجود، برای تعویض و ارتقای ظرفیت ایستگاه پمپاژ مجتمع ابراهیمی و همزاره اقدام شد و کار تعویض پمپ مجتمع خلط‌آباد هم به‌زودی انجام خواهد شد.
به‌گفته وی، در مجتمع حسن‌آباد-علی‌آباد با وجود احیای ترکیبی چاه در سال قبل و برگشت تولید از چهار لیتر به حدود ۷.۵ لیتر برثانیه، متأسفانه دوباره آب‌دهی چاه کاسته شد که با تعویض پمپ هم نیاز فعلی آب روستاییان رفع نمی‌شود. بنابراین، مقرر شد برای رفع چالش، یک حلقه چاه جدید در منطقه حفر شود.

احداث مخزن جدید ذخیره شهر بجستان

مدیر آبفای خراسان رضوی نیز در سفر به بجستان اظهار کرد: خط انتقال آب به شهر بجستان ۳۳کیلومتر با فشار ۲۴اتمسفر است. خط انتقال آب این شهر قدیمی و فرسوده است که با گرمای هوا فشار اضافه سبب ترکیدگی در این خط لوله می‌شود.
سیدابراهیم علوی، درباره برنامه‌های این سازمان برای رفع مشکل آب بجستان بیان کرد: اکنون احداث مخزن جدید ذخیره شهر بجستان باید انجام شود که میزان ذخیره‌سازی و تاب‌آوری را افزایش می‌دهد. احداث یک ایستگاه پمپاژ در بین راه که میزان فشار را بتوانیم کاهش دهیم، از دیگر برنامه‌هاست.
وی با اشاره به اینکه کیفی‌سازی آب شهر بجستان از طریق آب‌شیرین‌کن از دیگر برنامه‌هاست و برای احداث منبع و آب‌شیرین‌کن پیمانکار مشخص شده است و به‌زودی اجرایی می‌شود، تصریح کرد: این دو پروژه تا انتهای سال اجرایی می‌شود که مجموع اعتبار در نظر گرفته شده برای آن ۵۰میلیارد تومان است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->