تصویرسازی دیجیتال حسن روح‌الامین برای شعر رهبر معظم انقلاب + عکس مجموعه ویدئوکتاب‌های سلامت اجتماعی منتشر شد دبیر بیست‌و‌دومین جشنواره ملی رسانه‌های ایران منصوب شد لیلا حاتمی با «مسیر باد» به ونیز می‌رسد؟ «پرویز خان» سینما آنلاین + زمان اکران آنلاین سریال «رخنه» کلید خورد تولید فیلمی با موضوع رضوی برای جشنواره فجر اکران فیلم سینمایی «مست عشق» در ۶ سینمای مشهد از فردا (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تیزر ماجرای تیراندازی به «کنجی ژیراک» ستاره موسیقی پاپ فرانسه محل برگزاری نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ مشخص شد ماجرای تغییر در قوانین فصل آینده جوایز اسکار فصل دوم «آقای قاضی» در شبکه دو + زمان پخش خاطره‌ای از جنس صدا | یادی از شهلا ناظریان، دوبلور پیشکسوت که ۲ سال پیش در چنین روزی درگذشت فیلم سازی در مشهد جاده یک طرفه است | گفتگو با سعید ولی زاده، فیلمساز مشهدی آشنایی با برخی شخصیت‌های ماندگار ویلیام شکسپیر + عکس داستان‌هایی از ذهن آشفته انسان امروزی | گپی با نویسنده «گالری یک ذهن درهم» درباره این مجموعه داستان و حال و هوای آن صفحه نخست روزنامه‌های کشور - سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ لغو جایزه انجمن قلم آمریکا در اعتراض به انفعال درقبال مردم غزه
سرخط خبرها

مدیر کل دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی: غیبت مردم در شورای فرهنگ عمومی ملموس است

  • کد خبر: ۱۱۳۸۷۰
  • ۰۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۱
مدیر کل دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی: غیبت مردم در شورای فرهنگ عمومی ملموس است
مدیر کل دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی گفت: موضوع همگانی کردن فعالیت‌ها، فعال کردن و بهره‌مندی از تشکل‌های مردم‌نهاد و غیردولتی از مباحث جدی این دوره از شورای فرهنگ عمومی و محور اصلی فعالیت‌های امروز ماست.

به گزارش شهرآرانیوز، اسماعیل شفاعی در مراسم افتتاحیه نشست تخصصی کارشناسان شورای فرهنگ عمومی و کارگروه ساماندهی مد و لباس ایرانی و اسلامی استان‌ها که امروز، اول تیر ماه، در تالار ابن سینای مشهد برگزار شد، اظهار کرد: ما دولتی‌ها در کنار هم می‌نشینیم و تبادل نظر می‌کنیم، در حالی که بخش بسیاری از خلاقیت‌ها، ایده‌ها، اتفاقات خوب و منابع پایدار مستمر در اختیار مردم است. بنابراین موضوع همگانی کردن فعالیت‌ها، فعال کردن و بهره‌مندی از تشکل‌های مردم‌نهاد و غیردولتی از مباحث جدی این دوره از شورای فرهنگ عمومی و محور اصلی فعالیت‌های امروز ماست.

وی ادامه داد: برگزاری نشست  کارشناسان فرهنگ عمومی را در ایام زیارتی مخصوص امام رضا(ع) به فال نیک گرفته و این تقارن را مقدمه‌ای برای اتفاقات بهتر و رو به پیشرفتی را که می‌تواند در شورای فرهنگ عمومی کشور رخ دهد، قلمداد می‌کنم.  

شفاعی با بیان اینکه اگر بگوییم که گوهر اصلی انقلاب اسلامی حوزه فرهنگ بوده، این یک ادعای واضحی است که نیاز به اثبات ندارد، افزود: در حوزه فرهنگ، ادبیات و واژگانی که به وفور در بیانات امام راحل(ره) دیده می‌شد، از این قبیل بود که ایشان می‌فرمود آنچه که ملت‌ها را می‌سازد، فرهنگ صحیح است. فرهنگ مبدا همه خوشبختی‌ها و بدبختی‌هاست؛ راس همه اصلاحات اصلاح فرهنگ است و فرهنگ اساس هویت یک ملت به حساب می‌آید.

مدیر کل دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی تصریح کرد: بر اساس این بیانات اگر بخواهیم به توسعه پایدار، متوازن، انسانی و یک رشد و تکامل همه‌جانبه برسیم، مبدا و منتهی آن فرهنگ است. ما نیز به عنوان شورای فرهنگ عمومی وظیفه سنگینی را در این حوزه عهده‌دار هستیم و آن این است که ابتدا احساس مسئولیت را حس کرده و سپس به سمت راهکار، روش و اقدام حرکت کنیم.  

شفاعی ادامه داد: در چهار دهه از انقلاب اسلامی در حوزه فرهنگ و به طور خاص در فرهنگ عمومی پیشرفت‌های خوبی داشتیم اما ضعف‌هایی نیز وجود دارد که خطرزا و تهدیدآفرین است. در آغاز گام دوم انقلاب‌ اسلامی فعالیت‌های بیشتری باید انجام دهیم و مسئولیت ما نیز در این خصوص سنگین‌تر شده است؛ ضمن اینکه باید تلاش کنیم و موانع موجود در این مسیر را نیز کاهش دهیم.  

 مدیر کل دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور اضافه کرد: اوایل دولت سیزدهم سند تحول در حوزه‌های مختلف تدوین شد که در حوزه فرهنگ و هنر موضوع سبک زندگی مطرح شده که ورود به این حوزه تاثیرات بسیار مهمی در رشد و ارتقای فرهنگ عمومی را به همراه دارد.

در نوع بیان و آموزش در تبیین معارف نقص داریم

محمد حسین‌زاده، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی نیز در ادامه این مراسم بیان کرد: امید است آنچه در این ۲ روز گفته می‌شود، سبب‌ساز اعتلای حوزه فرهنگ ایرانی و اسلامی باشد؛ لذا اولین نکته قابل توجه در این راستا آن است که ما در حوزه فرهنگ چه وظایفی داریم و چه اتفاقاتی را باید رقم بزنیم. حداقل سرمایه کاری خود را این سخن از امام رضا(ع) قرار داده‌ام که حضرت فرمود «خدا رحمت کند کسانی را که امر ما را احیا می‌کنند و در پاسخ به سوال درباره منظورشان از احیای امر فرمود علوم ما را یاد بگیرند و به دیگران یاد بدهند، چرا که اگر مردم محاسن کلام ما را بدانند، از آن تبعیت می‌کنند».

وی افزود: آنچه که ما شاید در آن نقص داشته باشیم، مربوط به مبانی و معارف نیست چرا که در معارف و مبانی ما این نقایص وجود ندارد بلکه نقص ما در نوع بیان و آموزش در تبیین معارف بوده که نتوانسته‌ایم این زیبایی‌ها را به جامعه مخاطبان خود منتقل کرده و آن را به فرهنگ عمومی برای جامعه تبدیل کنیم.

دبیر شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی بیان کرد: نکته دوم در خصوص سرود ملی کشور است و آن اینکه ما در جلسات مختلفی شرکت می‌کنیم و همه جلسات با سرود جمهوری اسلامی ایران آغاز می‌شود. همان‌گونه که مشاهده شد، در مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری وقتی سرود ملی در محضر رهبری پخش شد، ایشان با خود آن را زمزمه کردند؛ در صورتی که ما معمولا در این هنگام به نشانه احترام فقط می‌ایستیم اما کمتر سرود را زمزمه می‌کنیم؛ لذا باید به این نکته نیز باید توجه داشته باشیم. سرود ملی کشور پیوند دهنده دل‌های ایرانیان است و باید بیشتر به آن توجه کرد. لازم است در جلساتی که این سرود پخش می‌شود، همه با هم با صدای بلند آن را زمزمه کنیم و پیوند دل‌ها و قلب‌ها را رقم بزنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->