سرمایه‌گذاری ۴۰ هزار میلیارد تومانی در دوره ششم شورای مشهد شناسایی ۲۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل در خراسان رضوی| ساماندهی سالمندان متکدی در دستورکار قرارگاه اجتماعی مشهد رضایت مندی زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی از خدمات نوروزی شهرداری مشهد حسامی: حل مسائل اساسی شهری باید ازجمله اهداف زیست‌بوم نوآوری باشد مدیریت شهری مشهد از برنامه‌های خلاقانه و نوآورانه حمایت می‌کند اعزام کاروان ۳۰۰ نفره راهیان نور شهرداری مشهد به مناطق عملیاتی غرب کشور نگرانی از حمله ملخ‌ها به روستا‌های مشهد، بی‌اساس است | اعلام آخرین وضعیت از مناطق درگیر رونمایی از مدل بهینه زیست‌بوم نوآوری مدیریت شهری مشهد + فیلم طراحی و اجرای مدرن‌ترین زمین بازی کودکان در مشهد | تلفیق بازی، یادگیری و خلاقیت راه‌اندازی زیپ لاین، کابل گلایدر، دوچرخه کابلی و پل ماجراجویی در چهار بوستان بزرگ مشهد قصه ناتمام دیوارهای شهرک شهید بهشتی مشهد | ماجرای دیواری که مسیر اصلی خیابان را مسدود کرده است شهردار مشهد مقدس: اگر روش‌های نوین به کمک مدیریت شهری نیاید، امکان اداره شهر را نخواهیم داشت ویدئو | آغاز مسافرگیری فاز اول خط ۳ متروی مشهد از ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۴ رئیس شورای عالی استان‌ها: دو فوریت طرح اصلاح جزء (۳) بند (ب) ماده (۱۰۶) قانون برنامه پنج‌ساله هفتم، برای برقراری فوق‌العاده خاص کارکنان و کارگران شهرداری‌ها تصویب شد شورای اسلامی شهر مشهد تصویب کرد: نام‌گذاری ۴ سالن ورزشی به نام شهدا | نوسازی ناوگان ون فرسوده و واگذاری ۱۳۰ دستگاه ون «وانا» + فیلم سرویس‌دهی رایگان خط دو متروی مشهد در سالروز شهادت امام‌جعفرصادق(ع) (۴ اردیبهشت ۱۴۰۴) کیفیت هوای کلانشهر مشهد، در مرز آلودگی (۳ اردیبهشت ۱۴۰۴) نوآوری، ضرورت و فرصت پیش‌روی مدیریت شهر نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: در دوره ششم، باید گره‌های چندده‌ساله شهر مشهد باز شود ساختمان ستاد و فرماندهی آتش‌نشانی مشهد در آستانه بهره‌برداری حاشیه هایی از ترافیک پل شهید عباسپور مشهد
سرخط خبرها

۳ طرح تفصیلی مشهد، ۶۵ هزار میلیارد تراز منفی دارد

  • کد خبر: ۱۱۴۰۴۰
  • ۰۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۹
۳ طرح تفصیلی مشهد، ۶۵ هزار میلیارد تراز منفی دارد
به گفته رئیس کمیسیون حمل ونقل، ترافیک و عمران شورای شهر مشهد، ۳ طرح تفصیلی ۶۵ هزار میلیارد تراز منفی دارد.

مرتضی محمدپور | شهرآرانیوز؛ وجود بیش از ۳۰ هزار باغ ویلای غیرقانونی در اطراف مشهد و ۵۰ هزار واحد صنفی غیرمجاز در حاشیه شهر مشهد از جمله بزرگ‌ترین چالش‌های مدیریت شهری است و شورای اسلامی شهر می‌تواند در این حوزه به عنوان یک ریل گذار، مسیر توسعه متوازن را پیش روی شهرداری هموار کند.

در ادامه سلسله نشست‎های شهرپژوهی که به همت مرکز پژوهش‌های اسلامی شورای شهر مشهد برگزار می‌شود، جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر مشهد به همراه کارشناسان و اساتید سرشناس دانشگاه‌های کشور این بار به بررسی الگو‌ها و تجارب جهانی در عرصه مدیریت موفق زمین در حاشیه و حریم شهر‌ها پرداخته اند.

۶۵ میلیارد تراز منفی ۳ طرح تفصیلی

رئیس کمیسیون حمل ونقل، ترافیک و عمران شورای شهر مشهد در این نشست با تأکید بر اینکه اقتصاد شهر‌ها زمین محور است درحالی که سیاست‌ها رویکرد ملی دارند، گفت: از هفت طرح تفصیلی مشهد، تنها سه طرح به صورت تجمیعی به اندازه ۶۵ هزار میلیارد تومان تراز مالی منفی دارند و این موضوع شرایطی را ایجاد کرده است که دولت نه تنها از مشارکت در شهرسازی شانه خالی کند بلکه هزینه ساخت شهر را هم بر دوش شهرداری قرار دهد.

ایمان فرهمندی با بیان اینکه طرح تفصیلی شهرک مهرگان و شاهنامه به صورت تجمیعی بیش از ۳۶ هزار میلیارد تومان تراز مالی منفی دارد، افزود: پدیده‌ای که در موضوع شهرک مهرگان یا شاهنامه شاهد آن هستیم این است که دولت مرکزی به یک محدوده مشخص خارج از حریم شهر کاربری شهری داده است، اما همچنان پافشاری می‌کند که مجموعه آبادی‌ها و روستا‌هایی که در مسیر مواصلاتی مشهد به این محدوده مشخص قرار گرفته اند، کاربری شهری ندارند و این باعث شده است شهرداری مشهد ناچار به ارائه خدمات شهری به شهرک مهرگان یا انتهای شاهنامه باشد.

وی با ابراز امیدواری از امکان ایجاد هم افزایی در نهاد‌های مختلف فعال در عرصه اراضی شهری در مشهد تصریح کرد: در مشهدالرضا (ع) این ظرفیت وجود دارد که رویکرد برخی نهاد‌های فعال در حوزه اراضی شهری همسو شود، زیرا برای مثال آستان قدس رضوی اگرچه یکی از بزرگ مالکان اراضی شهری در مشهد است، اما سیستم حفاظتی دقیق آن در بسیاری از عرصه‌ها از بروز زمین خواری جلوگیری کرده و در خدمت مدیریت شهری قرار داشته است.

مدیریت اراضی شهری، درگیر تعارضات

اراضی شهری اساسی‌ترین موضوعی است که دولت‌ها در شیوه مدیریت آن اختلاف نظر دارند. ابوالفضل مشکینی، رئیس انجمن جغرافیا و برنامه ریزی شهری ایران، در این نشست با اشاره به اهمیت مدیریت پهنه‌های شهری تصریح کرد: در کشور ما دولت مرکزی نه تنها به صورت مستقیم در حوزه کاربری اراضی دخالت دارد بلکه فراتر از این، در مصادیق متعدد با شهرداری‌ها دچار تعارض منافع است.

وی بیان کرد: از دهه شصت که سیاست‌های کلی نظام در حوزه مدیریت شهری بر محور خودگردانی شهرداری‌ها قرار گرفت، با اینکه زیرساخت این طرح بر مبنای رویکرد‌های سازنده و پیشرو تعریف شد، اما به دلیل نواقص فراوان در اجرا، کار به جایی رسید که شهرداری‌ها به عنوان پایگاه دولت محلی، از نظر ماهوی در تعارض منافع با دولت ملی قرار گرفتند.

اراضی مشهد، سوژه جذاب زمین خواران

حسین حاتمی نژاد، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، در این نشست نبود چشم انداز مشترک در دولت‌ها برای حاشیه و حریم شهر را چالشی بنیادین در مسیر توسعه کلان شهر‌ها در ایران یاد کرد. وی گفت: چشم انداز به معنای برنامه‌های دقیق مدیریتی است که همه تلاش‌ها در راستای آن سازمان دهی می‌شود و نبود برنامه دقیق در عرصه مدیریت شهری، زمینه ساز بروز بسیاری از مشکلات فعلی است.

حاتمی نژاد با بیان اینکه بهترین قوانین اگر از ظرفیت نهادی در حوزه اجرا برخوردار نباشند، زمینه ساز ایجاد بزرگ‌ترین بحران‌ها می‌شوند، تصریح کرد: صد‌ها هزار پرونده زمین خواری در کشور همچنان مفتوح است و قانون به درستی برای آن‌ها اجرا نمی‌شود.

برای مثال، در حالی که طبق ماده ۱۰ قانون زمین شهری، همه اراضی ملی و حریم شهر باید در اختیار سازمان ملی زمین و مسکن باشد، اما تعداد اندک کارکنان اداره حفاظت از اراضی استان خراسان رضوی باعث شده است مسئولیت عظیم حفاظت از ۸۸ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی شهری در مشهدالرضا (ع) برعهده این افراد باشد؛ بنابر این با وجود تلاش‌های شبانه روزی بدیهی است که اراضی شهری در مشهد، سوژه جذابی برای زمین خواران باشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->