رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود شورای شهر مشهد تحقیق و تفحص از مساجد تخریب شده منطقه ثامن را کلید زد شهرداری مشهدمقدس به عنوان دبیرخانه کمیته خلاقیت و نوآوری کلانشهر‌ها فعالیت خواهد کرد ۱۴۵ میلیارد تومان مطالبات مراکز طرف‌قرارداد تأمین‌اجتماعی خراسان‌رضوی پرداخت شد شهروند خبرنگار | درخواست کاهش ایستگاه‌های اتوبوسرانی در محدوده میدان فردوسی تا میدان استقلال مشهد + پاسخ علت دود غلیظ در مترو مشهد چه بود؟ برنامه‌ریزی شهرداری مشهد برای حمایت از خلاقیت و نوآوری ترافیک در بزرگراه‌های مشهد | فوت عابر پیاده درتصادف با سواری در بولوار مصلی (۵ اردیبهشت ماه۱۴۰۳)  دیدار شهردار مشهد با معاونین وزارت اقتصاد و دارایی به منظور افزایش تعاملات فیمابین بیست و دومین جلسه شورای اسلامی استان خراسان رضوی برگزار شد + فیلم (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعمال تخفیف ۵۰ درصدی برای عوارض تجدید بنا‌های تجاری در مشهد ره‌باغ بهشت؛ بهشت آثار تاریخی مشهد ابلاغ دستورالعمل بهره‌برداری و نگه‌داری بوستان‌ها و سایت‌های بانوان در مشهد اراده قاطعی برای توقف فعالیت پیمانکار معدن دیزدر وجود ندارد | چوب حراج به میراثی ۴۰۰۰ ساله معضل تجمع مراکز درمانی در  احمدآباد مشهد با ابزار‌های تشویقی حل می‌شود استاندار خراسان رضوی: روح معنوی اسلام در بناها بروز می‌کند طراحی داشبورد مدیریتی جرائم و تخلفات شهری در مشهد | اولین داشبورد جرائم شهری در کشور آغاز عملیات اجرایی احداث بزرگ‌ترین دهکده مدرن ورزشی شرق کشور در مشهد افزایش تعداد عرضه کنندگان لباس‌های مستعمل در مشهد
سرخط خبرها

مدیریت شهری مشهد میزبان مردم برای بازدید از پادگان است

  • کد خبر: ۱۱۴۲۴۷
  • ۰۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۰
مدیریت شهری مشهد میزبان مردم برای بازدید از پادگان است
چند روزی از بازگشایی بخش‌هایی از پادگان می‌گذرد. شهرداری مشهد به دنبال درخواست‌های مردمی، شروع به برگزاری تور‌های گردشگری و هویتی برای بازدید از پادگان لشکر ۷۷ کرده است. علاقه‌مندان به شرکت در این تور‌ها می‌توانند با شماره ۱۳۷ تماس بگیرند و با هماهنگی، از این مجموعه بازدید کنند.

زینبی | شهرآرانیوز؛ سرپرست معاونت گردشگری و زیارت سازمان فرهنگی و اجتماعی درباره تور‌های هویتی پادگان لشکر ۷۷ می‌گوید: سال‌ها امکان حضور مردم در پادگان فراهم نبود و افراد عادی نمی‌توانستند به آن راه پیدا کنند.

پس از بازگشایی مسیر پادگان، تماس‌های مردمی زیادی داشتیم که متقاضی بازدید از این مجموعه بودند. برمبنای همین درخواست، گشت شهری پادگان را راه اندازی کردیم تا علاقه‌مندان بتوانند از مجموعه تاریخی و هویتی پادگان بازدید کنند، سپس از مردم در فرهنگ سرا‌ها و معاونت‌های فرهنگی مناطق ثبت نام کردیم.
سید جلیل بامشکی درباره نحوه برگزاری این تور‌ها توضیح می‌دهد: هر روز از ساعت ۱۷:۳۰ تا ۱۹:۳۰ که هوا رو به خنکی می‌رود، تور‌هایی در قالب گروه‌های ۱۵ تا ۲۰ نفری با ون به پادگان می‌روند و از بخش‌هایی از پادگان بازدید می‌کنند. میانگین ۲۰ دستگاه ون و مینی بوس برای این برنامه پیش بینی شده است.

سرپرست معاونت گردشگری و زیارت شهرداری مشهد درباره محل‌هایی که برای بازدید مردم آماده شده است، می‌گوید: مکان‌های هویتی پادگان که در این گردش دو ساعته از آن بازدید می‌کنند، شامل شبکه معابری است که بازگشایی آن، دسترسی مردم را آسان کرده و مکان‌های تاریخی، هویتی پادگان لشکر ۷۷ و ساختمان‌های قدیمی مربوط به دوره قاجار با سقف‌های شیروانی که جذابیت تاریخی دارد. همچنین از حدود ۵۰ هکتار فضای سبزی که در آینده به فضای سبز شهری اضافه می‌شود و در اختیار مردم قرار می‌گیرد، بازدید می‌شود. میدان مشق نیز بخشی از برنامه گشت شهری پادگان است که فضایی گسترده دارد. سربازان در این میدان، مراسم صبحگاه و شامگاه برگزار می‌کرده اند و حتی در یک مقطع زمانی اعزام به جبهه از آنجا صورت می‌گرفته است.

وی می‌افزاید: اعزام نیرو برای وقایع تلخ و تاریخی ۹ و ۱۰ دی نیز از این میدان آغاز شده بود که راوی آن را برای بازدید کنندگان روایت می‌کند. چند زاغه مهمات خالی وجود دارد که از آن‌ها بازدید می‌شود. بازداشتگاه قدیمی که رهبر معظم انقلاب، مدتی در آن بازداشت بوده اند و حمام قدیمی که تقریبا مخروبه شده است، از دیگر هدف‌های هویتی است که مردم تماشا می‌کنند.

بامشکی درباره واکنش مردم پس از بازدید از این مجموعه تاریخی هویتی، بیان می‌کند: برای مردم بازدید از پادگان جذاب است. پیش از این، منطقه نظامی بوده و اکنون برایشان جالب است که بدانند چه موقعیت و شرایطی داشته است. خود من نیز وقتی برای نخستین بار پادگان را دیدم، برایم جذاب بود.
این برنامه حدود شش روز است که اجرا شده است و در صورت استقبال تا ۱۵ روز آینده ادامه خواهد یافت. بامشکی درباره نحوه ثبت نام شهروندان می‌گوید: شهروندانی که علاقه‌مند به بازدید از پادگان هستند، می‌توانند با ۱۳۷ تماس بگیرند و از این طریق به نزدیک‌ترین محل برای نام نویسی راهنمایی خواهند شد.

سرپرست معاونت گردشگری و زیارت شهرداری مشهد، درباره بازدید گروه‌های مختلف از پادگان نیز می‌گوید: جالب است بدانید در حاشیه بازدید‌های مردمی، اقشار خاص مانند تاکسی ران‌ها نیز ثبت نام کرده اند و امکان حضور آن‌ها نیز فراهم شده است. در همین جا از سازمان ها، تشکل‌ها و مجموعه‌ها دعوت می‌کنیم که در صورت امکان سامان دهی گروهی برای بازدید از پادگان، اعلام کنند. سازمان فرهنگی و اجتماعی، معاونت‌های فرهنگی مناطق و ۱۳۷ آمادگی دارند این پیشنهاد‌ها را ثبت کنند و با فرستادن وسیله نقلیه و روایتگر، خدمات بازدید از پادگان را در اختیارشان قرار دهند. کارکنان ۱۳۷ جزو نخستین گروه‌هایی بودند که درخواست بازدید دادند و بازدید گروهی برایشان فراهم شد.

وی می‌افزاید: برنامه دیگری که اجرا خواهیم کرد، حضور سربازان قدیمی پادگان لشکر ۷۷ است. اگر ثبت نام به حد نصاب برسد، سربازان قدیمی را نیز به این پادگان خواهیم برد تا خاطرات خود را در محل بگویند. تماس‌های ۱۳۷ برای این موضوع هنوز به اندازه کافی نیست. این برنامه نیز ممکن است در روز‌های آینده برگزار شود.
بامشکی درباره آینده‌ای که برای گردشگری پادگان لشکر ۷۷ متصور است، می‌گوید: در بلند مدت، یک خط گردشگری برای شهر مشهد راه اندازی خواهیم کرد که بین هفت تا ده ایستگاه خواهد داشت؛ یکی از ایستگاه‌ها می‌تواند داخل پادگان و مجموعه‌های تاریخی آن باشد.
مجموعه‌های تاریخی پادگان نیاز به مرمت دارند؛ سرپرست معاونت گردشگری و زیارت شهرداری مشهد با اشاره به این موضوع می‌گوید: میراث فرهنگی باید برای ثبت و مرمت بنا‌های تاریخی پادگان اقدام کند و این کار به مرور انجام خواهد شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->