آزمون تعیین رشته مجدد، برای کدام دانش‌آموزان برگزار می‌شود؟ کاهش نسبی دمای هوای برخی مناطق کشور از اواسط هفته آینده (۲ مرداد ۱۴۰۳) متن دقیق آیین‌نامه اجرایی متناسب سازی حقوق بازنشستگان چیست؟ | واریز مبلغ ماهانه یک میلیون تومان به حساب بازنشستگان کشوری و لشکری و صندوق فولاد انتقال زائران اربعین از شلمچه با ناوگان ایرانی امکان پذیر شد هوای کشور گرم‌تر می‌شود (یکم مرداد ۱۴۰۳) افزایش ۱.۳ درجه‌ای میانگین دمای هوای ایران در تیرماه تعطیلی و کاهش ساعت کاری ادارات و بانک‌های قم از دوم مرداد ۱۴۰۳ + جزئیات دستمزد عجیب سوادآموزی هر بیسواد در کشور خراسان‌رضوی پیشگام در واکسیناسیون دام نمرات امتحان نهایی چه زمانی اعلام می‌شود؟ بی‌اختیاری ادرار، یکی از علائم اصلی اختلال در کف لگن است بهره‌مندی ۵ هزار دانش‌آموز مشهدی از خدمات بهزیستی پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (دوشنبه یکم مرداد ۱۴۰۳) | تداوم وزش باد در استان تا پایان هفته برای اولین بار در خراسان‌رضوی؛ افتتاح مرکز نگهداری شبانه‌روزی موقت اوتیسم تجویز آنتی‌بیوتیک در ایران ۱۰ درصد بیشتر از میانگین جهانی قاچاق معکوس دخانیات به دلیل قیمت پایین در ایران توصیه‌هایی در خصوص خشکی چشم | زائران اربعین مبتلا به خشکی چشم، اشک مصنوعی همراه داشته باشند کشف و ضبط ۱۳۰ قبضه سلاح جنگی غیر مجاز در شادگان خوزستان تغذیه و تحرک کافی از عوامل اثر گذار در حفظ سلامت استخوان و مفاصل است علت تأخیر در واریز حقوق تیرماه ۱۴۰۳ بازنشستگان تأمین‌اجتماعی | تعطیلات رسمی بهانه تأخیر در واریز حقوق و مستمری نشود! چرا مدیریت مصرف آب در تابستان امسال ضرورت دارد؟ | مراقب گرمای غیر طبیعی تابستان امسال باشید ابلاغ بیش از ۶۱ هزار میلیارد ریال از اعتبارات سرمایه‌ای خراسان رضوی
سرخط خبرها

گرمای شدید هوا پدیده غالب ایران | تصعید شدیم!

  • کد خبر: ۱۱۴۴۱۸
  • ۰۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۷
گرمای شدید هوا پدیده غالب ایران  | تصعید شدیم!
گزارش‌ها از آب شدن کنتور برق اهالی شهرستان دهلران در استان ایلام خبر می‌داد و دمای هوا به بیشتر از ۵۱ درجه رسیده بود، طوری که بیش از ۵۰ نفر در همین شهرستان به علت گرمازدگی راهی مراکز درمانی شدند.

عروجی | شهرآرانیوز؛ حالا همه دارند از گرمای هلاک‌کننده این روز‌ها توئیت می‌زنند و با آن شوخی می‌کنند. کاربران فضای مجازی نوشته‌اند: دارند از گرما تصعید می‌شوند. جامد بیرون می‌‍‌روند و مایع به خانه برمی‌گردند. بدتر اینکه گرمای این روز‌ها با رطوبت همراه است و این یعنی نفس‌کشیدن و راه رفتن توی ظل گرما مشقت‌بار است. چند روز پیش کارشناسان هواشناسی مشهد خبر دادند که دمای شهر به حدود ۴۰درجه و در نقاط گرمسیری استان به ۴۵درجه بالای صفر می‌رسد و این در حالی است که گرمای هوا تا روز‌های پایانی هفته آینده در تمام خراسان ادامه دارد. از طرفی، این گرمای طاقت‌فرسا حتی در غرب کشور به اوج خودش رسیده است.

گزارش‌ها از آب شدن کنتور برق اهالی شهرستان دهلران در استان ایلام خبر می‌داد و دمای هوا به بیشتر از ۵۱ درجه رسیده بود، طوری که بیش از ۵۰ نفر در همین شهرستان به علت گرمازدگی راهی مراکز درمانی شدند. از آن طرف، گرمای زیادی باعث مسمومیت غذایی، مصرف مواد غذایی فاسد شده یا آب آلوده می‌شود. این موضوع از سوی باکتری‌ها، ویروس‌ها، سموم و مواد شیمیایی گسترش می‌یابد. این عوامل بیماری‌زا پس از ورود به بدن انسان، باعث شروع درد معده، حالت تهوع، اسهال یا استفراغ می‌شود.

گوشت نیمه پخته، غذا‌هایی که در کنار جاده‌ها به فروش می‌رسند و آب آلوده، ناقلان اصلی این بیماری میکروبی هستند. در تابستان، اما هوا گرم‌تر است و گسترش این بیماری‌ها راحت‌تر انجام می‌شود. به نظر می‌رسد اگر در فصل تابستان سبک زندگی سالم‌تر و بهتری را در پیش بگیریم کمتر دچار بیماری می‌شویم. نوشیدن به‌موقع و مداوم آب و بهداشت مناسب یکی از همین راه‌هاست. حتی در صورت امکان، باید در خانه بمانیم تا بدن آرام شود و در معرض گرمای متلاطم خارج از منزل قرار نگیریم.

تابستان فصل گرمی است؛ ولی چرا سال‌به‌سال این گرما شدیدتر می‌شود؟ مطالعه بیش از ۱۳هزار شهر جهان نشان می‌دهد که شمار روز‌هایی که در آن ساکنان شهر‌ها در معرض تلفیق گرما و رطوبت بی‌نهایت زیاد قرار می‌گیرند از دهه ۱۹۸۰ سه برابر شده است و وضعیتی که اکنون حدود یک چهارم جمعیت جهان درگیر آن هستند، نتیجه افزایش دما و رشد بی‌رویه جمعیت شهری است. آنچه باعث شده زمین گرم‌وگرم‌تر شود تغییرات اقلیمی است. پژوهشگران می‌گویند اگر موفق نشویم انتشار گاز‌های گلخانه‌ای را محدود کنیم، یک‌سوم از جمعیت جهان تا سال ۲۰۷۰ ناگزیر هستند با اقلیمی مواجه شوند که تنها در صحرای بزرگ آفریقا یافت می‌شود.

کارشناسان مطالعات جوی در گزارشی که مدتی پیش منتشر کردند هشدار دادند در صورتی‌که رهبران جهان در دستیابی به توافق برای کاهش در خور توجه انتشار گاز‌های گلخانه‌ای تا سال ۲۰۳۰ ناکام بمانند، ۱۰میلیون نفر بر اثر «افزایش شدید دما» جان خود را از دست خواهند داد. همچنین محققان نیز تأکید می‌کنند که در این شرایط ممکن است تولید محصولات کشاورزی تا سال ۲۰۵۰ حدود ۳۰درصد کاهش یابد و این درحالی است که میزان مواد غذایی موردنیاز جمعیت در حال گسترش ۵۰ درصد افزایش می‌یابد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->