عمان: ایران می‌تواند نقش موثری در ایجاد آتش‌بس در غزه ایفا کند ​​​​​​​بورل: اتحادیه اروپا بر سر تحریم شهرک‌نشینان افراطی صهیونیست به توافق رسید وزیران صهیونیست تهدید به ترک کابینه نتانیاهو کردند صحت انتخابات مجلس در تمامی حوزه‌ها تایید شد دریادار تنگسیری: گذشت زمانی که آمریکا و انگلیس بتوانند نفت این ملت را بدزدند آمریکا، خواستار توضیح اسرائیل درباره اسارت خبرنگار الجزیره شد آمریکا به پیروزی پوتین در انتخابات روسیه واکنش نشان داد تماس تلفنی بایدن و نتانیاهو در میانه تنش‌ها در مورد غزه سازمان ملل: قحطی قریب الوقوع در شمال غزه بحرانی بی‌سابقه است حمله‌های هوایی شدید آمریکا و انگلیس به الحدیده یمن (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) نماینده منتخب مسجدسلیمان در مجلس تغییر کرد + فیلم گوترش: گزارش‌ها درباره ناامنی غذا در غزه تکان دهنده است شهادت مدیر عملیات پلیس نوار غزه پس از هلاکت یک صهیونیست مجلس شهرداری‌ها را مکلف به صدور مجوز حفاری فیبر نوری در معابر کرد آیا مرگ چارلز سوم، پادشاه انگلستان صحت دارد؟ + بیانیه کاخ باکینگهام معاون وزیر کشور: ۲۷ شهرستان در ایام انتخابات ظرفیت بروز ناآرامی را داشت | داعش هم انتخابات را هدف گرفت مرحله دوم انتخابات مجلس ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود نخستین اظهار نظر انتخاباتی ترامپ درباره ایران تایید صحت انتخابات مجلس در ۱۸۹ حوزه انتخابیه دیگر (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) رئیس‌جمهور: سوداگری در حوزه غذا پذیرفتنی نیست | کسانی که با جان مردم بازی می‌کنند، به قانون سپرده شوند فرماندار مشهد: دغدغه مسئولان پابرجا ماندن سرمایه اجتماعی است طالبان: مواضع مرزی پاکستان را زیر آتش گرفتیم + فیلم
سرخط خبرها

مردم بلخاب می‌گویند که طالبان ده‌ها غیرنظامی را به شهادت رسانده‌اند + لیست شهدا

  • کد خبر: ۱۱۴۸۱۵
  • ۰۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۴
  • ۱
مردم بلخاب می‌گویند که طالبان ده‌ها غیرنظامی را به شهادت رسانده‌اند + لیست شهدا
منابع مردمی در ولسوالی بلخاب لیستی از مردم محلی را منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد در جریان جنگ در این ولسوالی، ده‌ها غیرنظامی جان خود را از دست داده‌اند. در همین حال مسئولان امارت اسلامی با رد آن می‌گویند که در درگیری بلخاب، به افراد ملکی هیچ آسیبی نرسیده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ پس از گذشت چهار روز از پایان جنگ بلخاب، منابع مردمی این ولسوالی امروز چهارشنبه، ۸ سرطان-تیرماه گفته‌اند که اوضاع در بلخاب رو به عادی شدن قرار دارد. مردم زیادی از کوه‌ها به خانه‌هایشان بازگشته و به کشت و کارشان ادامه می‌دهند.


بیشتر بخوانید: همه چیز درباره جنگ بلخاب و «مولوی مهدی مجاهد»


خبرگزاری صدای افغان در این باره نوشته است که مسئولان امارت اسلامی نیز هر روز مردم را جمع و تبلیغ می‌کنند که سایر خانواده‌های بی جاشده نیز به خانه‌هایشان برگردند و به کشت و کارشان برسند.

اما آنان گفتند که در جریان نبردهای سه روزه و هنگام تصرف این ولسوالی، علاوه از خسارات مالی، ده ها غیرنظامی نیز کشته شده‌اند.

گفته می‌شود که درحال حاضر مشکل خاصی برای مردم بلخاب وجود ندارد، نظامیان زیادی در این ولسوالی حضور دارند، اما به مردم ملکی کاری ندارند و در جستجوی افراد مربوط به مولوی مهدی هستند.

منابع محلی با ارسال لیستی به رسانه‌ها تاکید کرده‌اند که اجساد ۳۱ غیرنظامی شناسایی و طی دو روز اخیر به خاک سپرده شده‌اند، اما پیکرهای ۲۲ فرد ملکی دیگر هنوز شناسایی و دفن نشده‌اند.

لیست شهدای شیعه منطقه بلخاب که از سوی طالبان به شهادت رسیده و تا امروز شناسایی شده‌اند:

۱- سید حسین ولد سید عباس ۵۸ ساله چوپان از قعله‌گک

۲- سید عظیم ولد سیدنور ۸۲ ساله غریبکار از تخشار

۳- سید علی‌آقا ولد سیدمحمد حسین ۲۲ ساله غریبکار از تخشار

۴- سید علی ولد سید رضا ۲۱ ساله غریبکار از تخشار

۵- خلیفه مقدم ولد عبدالرحیم ۶۳ ساله آهنگر از چایله

۶- جبار ولد مقدم ۳۲ ساله آهنگر از چایله

۷- حسین ولد علی محمد ۲۸ ساله دهقان از ایل‌ترکک

۸- مسلم ولد علی ۱۷ ساله غریبکار از ایل‌ترکک

۹- نادر ولد رحیم ۱۷ ساله چوپان از چنارک

۱۰- ابراهیم ولد عبدالحسین ۳۴ ساله دهقان از چنارک

۱۱- یعقوب ولد اسماعیل ۲۲ ساله چوپان از چنارک

۱۲- میر ولد دیوانه ۳۵ ساله غریبکار از بازار کهنه

۱۳- احمد ولد خادم ۳۱ ساله دهقان از شیر قلعه

۱۴- سید حمید بلخی ولد سید اسماعیل ۲۷ ساله دانشجو از پروشان

۱۵- امان الله ۴۰ ساله غریبکار از هوش

۱۶- غلام نبی ۴۵ ساله غریبکار از هوش

۱۷- محمد امین برادر مولوی عطا ۵۰ ساله غریبکار از تخشار

۱۸ محمد علی شوهر خواهر مولوی عطا ۳۵ ساله غریبکار از تخشار

۱۹- بی‌بی نازکه خانم خانه از کُشکک

۲۰- غلام سخی فرزند غلام نبی، 72 ساله غریبکار از گلورز

۲۲- جواد فرزند جمعه علی، 65 ساله، غریبکار از گلورز

۲۳- مجید فرزند محمد علی، 28 ساله، غریبکار از گلورز

۲۴- غلام علی فرزند عوض، 23 ساله از گلورز

۲۵- شهید شناسایی نشده که به تاریخ ۵ سرطان در خوال‌سیاه‌گک دفن شده است.

۲۶- شهید شناسایی نشده که به تاریخ ۵ سرطان در خوال‌سیاه‌گک دفن شده است.

۲۷- شهید شناسایی نشده که به تاریخ ۵ سرطان در خوال‌سیاه‌گک دفن شده است.

۲۸ شهید شناسایی نشده که به تاریخ ۷ سرطان در خوال‌سیاه‌گک دفن شده است.

۲۹- شهید شناسایی نشده که به تاریخ ۷ سرطان در خوال‌سیاه‌گک دفن شده است.

۳۰- نصرالله جوان غریبکار از ترخوج

۳۱- محمد رضا جوان غریبکار از ترخوج

به گفته منابع مردمی، افراد کشته شده از روستاهای قعله‌گک، تخشار، چایله، ایل‌ترکک، چنارک، بازار کهنه، شیر قلعه، پروشان، گلورز، خوال‌ سیاه‌گک، ترخوج، دهنه، هوش، گرو، لرکرد و توغی بوده اند که تمامی شان مردمان غربیکار، چوپان و دهقان بوده‌اند.

آنان گفتند که شمار زیادی از افراد کشته شده در گورستان‌های دسته جمعی با پا درمیانی محاسن سفیدان و با اجازه مکتوب والی امارت اسلامی به خاک سپرده شده، اما با آن هم اجازه تشییع و تکریم داده نشده است.

اما مسئولان حکومتی در ولایت سرپل تلفات غیرنظامیان در جریان جنگ در بلخاب را رد می‌کنند.

«دین محمد نظری»، سخنگوی فرماندهی پولیس ولایت سرپل به آوا گفت: «کشته شدن غیرنظامیان دروغ محض و افترای دشمنان‌ مردم افغانستان است وهیچ حقیقت ندارد. مردم در فضای امن به‌ سر می‌برند و در جریان تصرف بلخاب، به افراد ملکی هیچ آسیبی نرسیده است».

این در حالی است که پس از دو ماه تنش میان مولوی مهدی مجاهد، رئیس پیشین استخبارات امارت اسلامی در بامیان که اصالتا باشنده ولسوالی بلخاب است، پنجشنبه هفته گذشته، دوم تیرماه جنگ میان دو طرف آغاز شد که سه روز ادامه داشت.

در نهایت شنبه، چهارم تیرماه ولسوالی بلخاب از سوی نیروهای امارت اسلامی تصرف شد و مولوی مهدی به کوه های این ولسوالی فرار کرد و جنگ سه روزه پایان یافت.

هنوز علت تنش ها میان مولوی مهدی و دولت معلوم نیست، اما والی امارت اسلامی در ولایت بامیان روز گذشته در گفت‌وگویی اختصاصی با خبرنگار آوا در این ولایت تأکید کرد: ما صحبت‌های زیادی با مولوی مهدی انجام دادیم، اما اصل حرف زهیر(والی پیشین بامیان) است که مردم بلخاب را فعلا به مشکل و جنگ انداخته است.

به گفته مولوی عبدالله سرحدی، جنگ بلخاب نه جنگ مذهبی است و نه جنگ قومی است، صرفاً چند فرد فراری سمت مولوی مهدی رفته و او را بی‌راه کرده‌اند. اگر او تسلیم شود، امارت با او هیچ مشکلی ندارد.

اما این جنگ تنها شماری از خانواده های بلخاب را به کوه های اطراف و ولایات بامیان، بلخ و جوزجان آواره کرده است. خانواده‌های بیجاشده در ولایت‌های همجوار بلخاب هنوز به خانه‌هایشان بازنگشته‌اند، اما مردمی که در کوه‌های این ولسوالی آواره شده بودند، دوباره به خانه‌هایشان برگشته‌اند.

منبع: صدای افغان- رسانه‌های مجازی

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
محمد هزاره
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
0
0
چقدر مظلوم و فراموش شده هست شیعیان افغانستان یا مهدی ما فقط ترا داریم
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->