شعرخوانی نجیب بارور، شاعر افغانستانی در حضور رهبر انقلاب + فیلم (۶ فروردین ۱۴۰۳) شعرخوانی حکیم بینش، شاعر افغانستانی در حضور رهبر انقلاب + فیلم (۶ فروردین ۱۴۰۳) شعرخوانی محمدکاظم کاظمی در حضور رهبر انقلاب + فیلم (۶ فروردین ۱۴۰۳) طالبان: ایران کمی دیگر حضور مهاجران را تحمل کند واکنش سفیر سابق ایران در کابل به موضع دوگانه طالبان به حادثه تروریستی کرمان و مسکو افزایش سه برابری ابتلا و ۱۰ برابری مرگ بر اثر بیماری تب کنگو در افغانستان (۳ فروردین ۱۴۰۳) وقوع انفجار شدید در پایتخت افغانستان (۲ فروردین ۱۴۰۳) داعش عامل انفجار قندهار است (۲ فروردین ۱۴۰۳) انفجار در قندهار افغانستان ( ۲فروردین ۱۴۰۳) سرمربی تیم ملی فوتسال افغانستان: ما در جام ملت‌های آسیا تازه واردیم افغانستان، تولیدکننده عمده «شیشه» | قاچاق موادمخدر از افغانستان کاهش محسوسی نداشته است کرزی خطاب به طالبان: مدارس را به روی دختران باز کنید یک روزنامه اسپانیایی: اگر افغانستان خشخاش کشت نکند هزاران نفر در اروپا می‌میرند نمایندگان جامعه‌ تشیع افغانستان پیشنهادات خود را به‌صورت کتبی به طالبان سپردند ابراز نگرانی گزارشگران بدون مرز درباره تاثیر منفی محدودیت‌های طالبان بر چشم‌انداز رسانه‌های افغانستان لحظه افطار بازیکنان تیم ملی کریکت افغانستان + فیلم افزایش ۳۸ درصدی کودکان کار در افغانستان هشدار‌ها درباره احتمال جاری شدن سیل در ۱۵ استان افغانستان امضای تفاهمنامه میان سازمان ملی مهاجرت و بیمه سلامت برای اتباع خارجی باران شدید در هرات (۲۲ اسفند ۱۴۰۲) + فیلم
سرخط خبرها

همه چیز درباره جنگ بلخاب و «مولوی مهدی مجاهد»

  • کد خبر: ۱۱۴۸۶۰
  • ۰۹ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۰
  • ۲
همه چیز درباره جنگ بلخاب و «مولوی مهدی مجاهد»
مولوی مهدی مجاهد از جمله فرماندهان هزاره طالبان و غیرپشتون است. پس از آنکه طالبان او را از استخبارات بامیان کنار گذاشتند به سرزمین پدری خود آمد و برعلیه طالبان به پا خواست.

محمد زمان حسینی | شهرآرانیوز؛ شهرستان «بلخاب»، مرکز استان سرپل، در روز‌های گذشته صحنه جنگ میان طالبان و شبه‌نظامیان فرمانده ناراضی طالبان بود. گفته می‌شود حالا این شهرستان تحت کنترل نیرو‌های طالبان است و «مهدی مجاهد»، فرمانده ناراضی طالبان، بعد از شکست نیروهایش از طالبان به کوه‌های منطقه فرار کرده است.

همه چیز درباره جنگ بلخاب و «مولوی مهدی مجاهد»

موقعیت جغرافیایی بلخاب

شهرستان بلخاب در ولایت سرپل در شمال افغانستان قرار دارد. براساس آمار منتشرشده در سال ۱۳۹۶ این ولسوالی (شهرستان) بیش ۱۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.

ترکیب جمعیتی و زبانی بلخاب

ترکیب جمعیتی این منطقه عمدتا از سه قوم هزاره، تاجیک و سادات تشکیل شده است. از دهه ۵۰ شمسی به این طرف سرشماری دقیق از میزان جمیعت افغانستان انجام نشده است، اما طبق آمار رسمی ریاست احصاییه افغانستان، در این منطقه شیعیان متشکل از سادات و هزاره در اکثریت قرار دارند و به زبان فارسی سخن می‌گویند.

وضعیت سیاسی و اجتماعی بلخاب

بلخاب از جمله مناطقی است که در تاریخ افغانستان نقشی ویژه داشته است. علت آن هم عمدتا عالمان دینی و چهره‌های سیاسی بوده‌اند که در این منطقه متولد شده و زیسته‌اند.

بلخاب در دوره جمهوریت

در دوره جمهوریت چهره‌های مطرحی در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی از منطقه بلخاب ظهور کردند، اما این منطقه در این دوره شاهد رشد چندانی نبود و مانند سایر مناطق مرکزی و هزاره‌نشین افغانستان از توسعه باز ماند.

همه چیز درباره جنگ بلخاب و «مولوی مهدی مجاهد»

مولوی مهدی مجاهد و بلخاب

مولوی مهدی مجاهد از جمله فرماندهان هزاره طالبان و غیرپشتون است. با سقوط حکومت اشرف غنی، طالبان او را به‌عنوان رئیس اداره استخبارات ولایت بامیان که ولایتی هزاره‌نشین است، انتخاب کردند.

مجاهد تا قبل از سقوط حکومت اشرف غنی به‌عنوان ولسوال (فرماندار) نام‌نهاد طالبان برای منطقه بلخاب فعالیت می‌کرد. مردم محلی می‌گویند که مهدی مجاهد در زمان جمهوریت در این منطقه اقدام به گرفتن مالیات از معدن‌کاران در این منطقه و ربودن افراد محلی‌ای می‌کرد که در ساختار دولت بودند.

اختلاف مولوی مهدی مجاهد زمانی با طالبان آغاز شد که طالبان او را به کابل فراخواندند و در واقع از ریاست اداره استخبارات بامیان کنار گذاشته شد.

افراد نزدیک به مهدی مجاهد ادعا می‌کنند که تأمین حقوق هزاره‌ها و شیعیان دلیل اختلاف مجاهد با حکومت طالبان است، اما گفته می‌شود روحانیان سندی را امضا کرده‌اند که از او به‌عنوان مسئول عمومی شیعیان افغانستان و هزاره‌ها یاد شده و این ادعا از علل اصلی اختلاف وی با حکومت طالبان است؛ عنوانی که بنا به تعبیر دیگر می‌تواند امیر شیعیان افغانستان تلقی شود.

علت اختلاف دیگر مجاهد ظاهرا حمایت او از آموزش دختران بوده است، به نحوی که وی ادعا کرده بود هیچ‌کس حق مخالفت و جلوگیری از آموزش دختران را ندارد. این در حالی است که طالبان هنوز پس از گذشت ۱۱ ماه از تصرف کابل مانع بازگشایی مدارس دخترانه شده‌اند؛ اقدامی که با انتقاد‌های جدی کشور‌های همسایه و جامعه بین‌المللی همراه شده است. به نحوی که به‌تازگی وزیر تحصیلات عالی طالبان و یک مقام دیگرشان از فهرست معافیت سفر‌های بین‌المللی مقامات طالبان حذف شده‌اند.

در همین حال، اما منابع نزدیک به مهدی مجاهد گفته‌اند که حقوق هزاره‌ها در گفتگو‌های اخیر او و طالبان مطرح شده است و طالبان بحث مشارکت را نپذیرفته‌اند. گفته می‌شود طالبان از مهدی مجاهد خواسته‌اند که بنا بر ساختار حکومتی، امیر و مأمور طالبان باید به‌عنوان یک فرد عضو طالبان در این چهارچوب فعالیت کند.

ظاهرا معاونت وزارت شهرسازی پیشنهاد طالبان به او برای پایان‌دادن به غائله بلخاب بوده که با مخالفت او روبه‌رو شده است. مهدی مجاهد از حمایت چهره‌هایی مثل ملا برادر، معاون دولت طالبان، برخوردار است، اما ظاهرا جریان دیگر این گروه یعنی شبکه حقانی با افراد غیرپشتون طالبان چندان میانه مناسبی ندارند و در تلاش‌اند آنان را از بدنه طالبان حذف کنند.

بعد از شکست مذاکرات مهدی مجاهد با هیئت‌های طالبان که از کابل به بلخاب آمده بودند، او از سوی حکومت طالبان به‌عنوان فردی که از دستورات حکومت طالبان تمرد کرده، یاد شده و از وی و افرادش با تعابیری مانند باغی نبر یاد شده است.

عملیات نظامی در بلخاب

طالبان در نهایت روز پنجشنبه ۲ تیر عملیات نظامی را به فرماندهی «قاری فصیح الدین فطرت»، رئیس ستاد ارتش، علیه مهدی مجاهد آغاز کرد و پس از سه روز پایان یافت. آمار دقیقی از تلفات جنگ بلخاب در دست نیست، اما منابع میدانی تلفات ساکنان بلخاب را نزدیک به ۶۰ تن اعلام کرده‌اند که از سوی طالبان کشته شده‌اند.

سرانجام بعد از دو ماه کشمکش‌های مهدی مجاهد در بلخاب با طالبان، این اختلاف ظاهرا با عملیات نظامی طالبان پایان یافت، اما مسئله‌ای که در این بین مهم است، این است که مهدی مجاهد اولین فرمانده غیرپشتون طالبان نیست که مورد غضب حکومت طالبان قرار گرفته است.

در زمستان سال گذشته نیز مخدوم عالم، از فرماندهان ازبک‌تبار این جریان، با حکومت طالبان اختلاف پیدا کرد که به دستگیری وی از سوی طالبان منجر شد. جریانی که بیانگر این نکته است که هرچه از روز‌های استقرار حکومت طالبان می‌گذرد، این گروه از تشکیل دولت و حکومت فراگیر فاصله بیشتری می‌گیرد و ماجرای مهدی مجاهد آخرین اتفاق از این دست نخواهد بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
1
0
بیچاره ترازملت ایران ملت افغانستان حیف ازاین ملتهای مسلمان که سالهاست درگیرضلم وستم هستند دردنیا زحمت کشترین انسانهای جهان هستند ودلیرباغیرت هرنفریشون ازهرلحاظ قویترازدهانفرازدیگرکشورهاهستند خدایارونگهدارانسانهای خوبوقدردان ،،،دراخرحیف ازاین دوملت همسایه فقرزده لعنت برامریکاوانگلیس مکار
داریوش
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۸
1
0
بیچاره توی ابله که ایران قدرت جدید منطقه رو با افغانستان ی جور میبینی
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->