رهایی ۲ تبعه عراقی ربوده شده در اهواز (۴ بهمن ۱۴۰۳) ساخت و ساز‌های بی کیفیت و مسئولیت کیفری! | چه کسی باید پاسخگوی خسارت در ساخت و ساز‌ها باشد؟ جراحی تومور مغزی از طریق چشم برای اولین بار در دنیا ۲ تا ۳ میلیون نفر در ایران درگیر بیماری‌های نادر هستند درباره سرطان پروستات شایع‌ترین و مرگ‌بار‌ترین سرطان در بین مردان | غده‌ای خارج از مدار سلامت وزارت آموزش‌وپرورش: تشکیل سازمان خدمات رفاهی فرهنگیان در حال بررسی است چگونگی حذف تأثیر معدل در پایه دهم به شورای عالی آموزش و پرورش واگذار شد حناچی: محله «بستکی» دبی را معماران هرمزگانی ساخته‌اند ثبت تصویر یک قلاده پلنگ در پارک ملی کرمان + فیلم هم‌اکنون هیچ مددجویی پشت نوبت دریافت جهیزیه از کمیته امام‌خمینی (ره) خراسان رضوی نیست غریب‌آبادی: جمهوری اسلامی ایران دستاوردهای خود را در شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه خواهد کرد نوشیدنی‌های شیرین، ناسالم‌ترین خوراکی‌ها هستند خسارت دو میلیاردی درپی آتش‌زدن بنای تاریخی در گیلان | خاطی با وثیقه فعلاً آزاد شد با فواید و مضرات سیاه‌دانه آشنا شوید هشدار درخصوص محتویات دارو‌های کاهش وزن کشف بیش از ۲ هزار قلم محصولات آرایشی و بهداشتی قاچاق در نیشابور کدام دارو‌ها مشمول افزایش قیمت شدند؟ کشف بیش از ۲۹ هزار لیتر سوخت قاچاق در مرز‌های خراسان رضوی ۱۲۰ هزار بیمار «ام‌اس» در کشور وجود دارد پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (پنجشنبه، ۴ بهمن ۱۴۰۳) | هوای مشهد گرم می‌شود آخرین وضعیت و محدودیت ترافیکی در جاده‌های کشور (۴ بهمن ۱۴۰۳) معاون رئیس کل دادگستری: فروش زمین به نفع شکات پرونده کثیرالشاکی کینگ مانی زلزله ۴.۶ ریشتری جم را لرزاند (۴ بهمن ۱۴۰۳) ویتامین D چگونه ریسک ابتلا به سرطان پستان را کاهش می‌دهد؟ درباره سرطان چشم بیشتر بدانید فقط ۲ درصد ایرانی‌ها خون اهدا می‌کنند بررسی وضعیت عدالت آموزشی در جلسه شورای آموزش و پرورش خراسان رضوی | فاصله ۸ هزار کلاسی تا نقطه مطلوب ۴۷۰ بیمار مبتلا به سل در خراسان رضوی تحت درمان هستند علت ارتکاب قتل، همسرم قربان‌صدقه‌ام نمی‌رفت و طلاق می‌خواست! هوای کلانشهر مشهد امروز در شرایط پاک قرار دارد (۴ بهمن ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

عفت و حیا مرزبان زندگی سالم

  • کد خبر: ۱۱۵۲۰۱
  • ۱۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۱
عفت و حیا مرزبان زندگی سالم
غلامرضا بنی‌اسدی - روزنامه‌نگار

قانون شکنی یک چیز است و تظاهر به قانون شکنی و قبح شکنی از پاگذاشتن روی قانون چیز دیگر. گناه یک چیز است و از آن پرچم درست کردن و به دوش کشیدن چیز دیگر. آنچه این روز‌ها درباره حجاب می‌بینیم، از قسم دوم است. نوعی هماوردی آشکار با قانون و شرع است. اگر نخواهیم به زبان شریعت هم سخن بگوییم و حکم فقط ترازوی قانون باشد، باز آنچه در کف جامعه می‌بینیم، قانون شکنی آشکار است.

آنچه چند بچه در شیراز رقم زدند نیز می‌شود مصداق همان سنگی که دیوانه‌ای به چاه می‌اندازد که هزار عاقل نمی‌توانند بیرون آورند. من به حریم خصوصی و حرمت آن باور دارم. کرامت آدمیان را می‌ستایم، اما به «حریم عمومی» و قانون هم معتقدم و برایش حریمی واجب الحرمه قائلم.

برای حفظ این حریم کم هزینه نداده ایم، کم از پا نیفتاده ایم تا شهروندان محترم در کمال آرامش سرپا باشند. این جغرافیای اجتماعی باید محترم بماند. این هم اقتضا می‌کند کسانی که باور دینی هم حتی ندارند، التزام قانونی را رعایت کنند.

همین التزام، پوشش را دارای مرزی خواهد کرد که همه باید بدان پای بند باشیم. بخواهیم یا نخواهیم، بدحجابی تظاهر آشکار دارد و تیغ آخته در برابر قانون است، حتی اگر بسیاری از مرتکبان آن چنین قصدی نداشته باشند که به باور من چنین هم هست. قطعا قصد خیلی از آنان تبرج و تشبه به کافران نیست، قطعا سر عناد با قانون و لجاجت با ارزش‌های جامعه را ندارند، اما عملا در نگاه، به سان پرچم افراشته مخالفت و گاه حتی معاندت تلقی می‌شوند.

اینکه بسیاری از بزرگان دغدغه مندانه برای رعایت حجاب تلاش می‌کنند و به سخن مرزبان حریم می‌شوند، به این معنا نیست که با گناهان و جرایمی، چون دروغ و تهمت و ربا و ریا و اختلاس و ارتشا و... از در صلح درآمده و بر آن چشم پوشیده اند. هرگز کسی قصد ندارد با گفتن و انتقاد از بدحجابی فرصت هجوم به ریا و ربا و اختلاس و فساد‌های بنیان برانداز را بگیرد، بلکه نقد فضای بدحجابی، نقد فضای تعرض به حریم قانون است.

مبارزه قاطع و بی امان با دروغ و اختلاس و ارتشا و ربا و کم کاری و نابلدکاری و اعتمادسوزی و امیدکشی و... مطالبه به حق شرع و قانون و مردم است و باید به جد پیگیری شود، اما این مطالبه آشکار هرگز به معنای تعارض مقابله با حجاب ستیزی و پلشت پوشی و برخورد با سایر جرایم نیست. این‌ها را نباید خلط کرد، بلکه به واقع باید مو را از ماست کشید و در همه ساحت‌ها مرزبان حدود شرعی و قانون بود.

این گونه است که می‌شود با سالم سازی اجتماعی، امید به فردای بهتر را در دل‌ها زنده کرد. با توسعه تعریف عفت در همه حوزه‌ها می‌شود به روز‌های سراسر حلال پیش رو باور داشت. با حیای اجتماعی می‌توان به محفوظ ماندن نهاد زندگی از گزند حوادث اندیشید. برای تحقق این باور و امید به فردای بهتر تلاش کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->