معاون وزیر کار: مشهد الگوی موفق توسعه حمل‌و‌نقل ریلی در سایر کلانشهر‌هاست ۱۰۰ قطعه زمین در بینالود به خانواده‌های دارای ۴ فرزند اختصاص یافت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) شهردار مشهد: سیاست ما واگذاری اجرای برنامه‌های مناسبتی به مردم است به دنبال پذیرش سالانه ۴۰ هزار مددجوی زائر هستیم اصل ۴۳ قانون اساسی مورد غفلت قرار گرفته است «زائرسرای کرامت ۲» در مشهد افتتاح شد پیشرفت فیزیکی ۱۵ درصدی احداث رینگ سلامت بوستان بجمهن مشهد شهرداری مشهد ۴ نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند استقرار نیرو‌ها و تجهیزات خدمات شهری همزمان با شروع بارندگی در مشهد امسال مشهد به صورت ویژه به استقبال دهه کرامت می‌رود | خیابان امام رضایی‌ها نقطه عطف برنامه‌های دهه کرامت ۱۴۰۳ است+ فیلم باران بهاری هوای کلانشهر مشهد را پاک کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعلام برنامه‌های صدا وسیمای خراسان رضوی جهت برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی اعمال قانون ۱۷۴۹ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۵۹ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) خودرو پراید در صدر جدول خودرو‌های آلاینده مشهد قرار دارد ترافیک پر حجم مشهد در مسیر حوزه‌های امتحانی کنکور سراسری ۱۴۰۳ (۶ اردیبهشت۱۴۰۳) ساعت کار مترو مشهد در روز برگزاری کنکور تغییر کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش باران بهاری درجاده‌های خراسان رضوی | مه‌گرفتگی در محور درگز-قوچان (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود شورای شهر مشهد تحقیق و تفحص از مساجد تخریب شده منطقه ثامن را کلید زد
سرخط خبرها
ابلاغ مصوبه شورای شهر به شهرداری مشهد درباره تشویق افشاگران فساد در شهرداری

حمایت شورا از سوت‌زنی

  • کد خبر: ۱۱۵۵۱
  • ۲۱ آذر ۱۳۹۸ - ۰۷:۲۵
حمایت شورا از سوت‌زنی
روزنامه شهر امید و زندگی در راستای رسالت اطلاع رسانی خود، علاوه بر انتشار گزارش رویداد‌های جلسات علنی شورای شهر، با هدف تنویر هر چه بیشتر افکار عمومی و افزایش مجاری اطلاع رسانی، مصوبات قطعی و لازم الاجرای شورای شهر را نیز منتشر می‌کند. در این راستا، امروز نیز بخشی از مصوبات شورا که به تازگی برای اجرا به شهرداری مشهد ابلاغ شده است، در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.
آیین نامه حمایت و تشویق اعلام کنندگان مفاسد اداری در شهرداری مشهد، یکی از مصوبات جنجالی شورای شهر طی ۲ ماه اخیر بود. بر این اساس و طبق ماده واحده این مصوبه، آیین نامه حمایت و تشویق اعلام کنندگان مفاسد اداری در شهرداری مشهد به شرح پیوست ممهور به مهر شورای اسلامی شهر با رعایت تبصره‌های زیر تصویب شد؛ تبصره ۱- شهرداری مشهد مکلف است، آثار مالی این مصوبه را در لوایح بودجه سنواتی پیش بینی و منعکس کند، تبصره ۲- شهرداری مشهد مکلف است، در راستای آگاهی عموم شهروندان و ایجاد شفافیت در اقدامات انجام شده درباره مقابله با مفاسد اداری، به اطلاع رسانی عمومی و مستمر نتایج این مصوبه، از طریق سامانه فاش، اقدام کند.

تغییر نام میادین منطقه سپاد
یکی از مصوبات شورای شهر در دوره اخیر، نام گذاری میدان‌های واقع در منطقه سپاد بود. بر طبق ماده واحده این لایحه، به شهرداری مشهد مقدس اجازه داده می‌شود تا به نام گذاری تعداد ۵ میدان واقع در منطقه سپاد به شرح زیر اقدام نماید؛ نام گذاری میدان اول به نام خیام نیشابوری، نام گذاری میدان دوم به نام عطار نیشابوری، نام گذاری میدان سوم به نام مولوی بلخی، نام گذاری میدان چهارم به نام شمس تبریزی و نام گذاری میدان پنجم به نام اسدی طوسی، ضمن اینکه اعضای شورا با تغییر نام میدان لاله واقع در تقاطع بولوار شهید فکوری و بولوار لادن به نام آتش نشان مخالفت کردند.

حمل و نقل رایگان برای معلولان
«ارائه خدمات حمل و نقل عمومی رایگان برای معلولان» دیگر مصوبه شورای شهر بود که در مهرماه سال جاری به تصویب شورای شهر رسید. بر این اساس، شهرداری مشهد مکلف است، در راستای اجرای تبصره ۲ ماده ۵ قانون حمایت از حقوق معلولان، بند ۲۷ منشور حقوق و مسئولیت‌های شهرنشینی شهر مشهد، ایجاد رفاه برای معلولان جسمی، حرکتی و تسهیل در ارائه خدمات حمل و نقل عمومی درون شهری (اتوبوس و قطارشهری) به آن ها، برای هر فرد با معلولیت درجه شدید و خیلی شدید، تعداد ۶۰ سفر رایگان در هر ماه منظور کند.
بر اساس تبصره یک این مصوبه، سفر‌های رایگان اختصاص یافته برای معلولان در هر ماه، قابلیت ذخیره و انتقال به ماه‌های دیگر را ندارد. در تبصره ۲ این مصوبه نیز آمده است: در صورت استفاده افراد غیرمشمول از تسهیلات این مصوبه، در نوبت اول برای مدت ۶ ماه و در نوبت دوم، اعطای تسهیلات به صورت دائمی لغو خواهد شد. در تبصره ۳ این مصوبه نیز آمده است: شهرداری مشهد مکلف است، در پیگیری دریافت اعتبارات لازم از دولت، مطابق مفاد تبصره ۲ ماده ۵ قانون حمایت از حقوق معلولان، اقدام و گزارش آن را هم زمان با ارسال لوایح تفریغ بودجه، به شورای اسلامی شهر ارائه کند. بر اساس تبصره ۴ نیز شهرداری مکلف است، بار مالی اجرای مصوبه را در لایحه اصلاح بودجه سال ۱۳۹۸ و لوایح بودجه سنواتی منعکس کند. بر اساس تبصره ۵ نیز شهرداری مکلف است، به اطلاع رسانی جامع درباره مصوبه اقدام و گزارش آن را حداکثر ظرف مدت ۳ ماه از تاریخ ابلاغ قانونی این مصوبه، به شورای اسلامی شهر ارسال نماید.

ارائه خدمات حمل و نقل به دانش آموزان استثنایی
اعضای شورای شهر امید، در یکی دیگر از مصوبات خود، پرداخت هزینه ارائه خدمات حمل و نقل دانش آموزان استثنایی نیازمند را تصویب رساندند. بر اساس ماده واحده این مصوبه، به شـهرداری مشـهد اجازه داده می‌شود، به منظور کمک به خانواده‌های نیازمند و محـروم دارای فرزند با معلولیت جسمی حرکتی و ذهنی و فراهم کردن زمینه ادامه تحصیل و آموزش این گونه از دانش آموزان در مدارس استثنایی، هزینه‌های مربوط به خدمات رفت و آمد دانش آموزان مذکور را، که از سوی شرکت‌های خصوصی تحت پوشش و نظارت سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی رانی شهرداری ارائه می‌شود، تا سقف مبلغ (پانزده میلیارد ریال، از محل اعتبارات کمک به اقشار آسیب پذیر مندرج در بودجه سال ۱۳۹۸ شهرداری پرداخت کند.
بر اساس تبصره یک این مصوبه، شهرداری مشهد مکلف است، ضمن پیش بینی آثار مالی این مصوبه در اصلاح بودجه سال ۱۳۹۸، ردیفی را برای این منظور در آلبوم بودجه سنواتی خود پیش بینی و اعتبار مربوط را به سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی رانی پرداخت کند. در تبصره ۲ نیز آمده است؛ شهرداری مشهد مکلف است، درباره پیگیری دریافت اعتبارات لازم از دولت مطابق مفاد ماده ۵ قانون حمایت از حقوق معلولان اقدام و گزارش آن را هم زمان با ارسال لوایح تفریغ بودجه، به شورای اسلامی شهر ارائه کند. بر اساس تبصره ۳ این مصوبه، هرگونه پرداخت خدمات رفت و آمد دانش آموزان مدارس استثنایی از محل این مصوبه، منوط به بررسی و تأیید صورت وضعیت سرویس مدارس مربوط، توسط شهرداری مشهد مقدس (سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی رانی) است.
اعضای شورا همچنین با اصلاح یک مصوبه به قرار زیر و بر اساس این ماده واحده به توافق رسیدند؛ در راستای اجرای تبصره ماده واحده مصوبه شماره ۵/۹۸/۱۷۹۷/ش مورخ ۱۰ اردیبهشت سال ۹۸ شورای شهر درباره اطلاع رسانی عمومی بازنگری مواد ۲۴ و ۲۵ دفترچه ضوابط محاسبات درآمدی، ضمن تذکر به شهرداری درباره اطلاع رسانی ناکافی، مهلت مقرر در ماده واحده مصوبه، از «ابتدای مهرماه ۱۳۹۸» به «ابتدای آذرماه ۱۳۹۸» اصلاح شد. بر اساس تبصره یک این مصوبه محاسبه و دریافت بدهی‌های مشمول مواد ۲۴ و ۲۵ دفترچه مزبور، از ابتدای مهرماه سال ۱۳۹۸ تا ابتدای آذرماه ۱۳۹۸، بدون اعمال مصوبه شماره ۵/۹۸/۱۷۹۷/ش مورخ ۱۰ اردیبهشت سال ۹۸ خواهد بود. در تبصره ۲ نیز آمده است؛ شهرداری مشهد مکلف است، از ابتدای آذرماه سال ۱۳۹۸ تا حداکثر ۱۵ دی ماه سال ۱۳۹۸، محاسبه نهایی جدول بند ۱ مصوبه شماره ۵/۹۸/۱۷۹۷/ش مورخ ۱۰ اردیبهشت ۹۸ را با لحاظ ضریب ۰.۸ برای حوزه ۱ و ۲ درآمدی، ۰.۷۵ برای حوزه ۳،  ۴ و ۵ درآمدی و عوارض موضوع تبصره بند ۱ آن را برای تراکم مجاز مسکونی با ضریب ۰.۵، در محاسبه نهایی اعمال کند.

تدفین رایگان خانواده ایثارگران و شهدا
با هدف تکریم اجتماعی بیشتر ایثارگران، آزادگان، جانبازان و خانواده شهدا، شورای شهر با لایحه «معافیت خانواده شهدا، آزادگان و جانبازان و خانواده ایشان و رزمندگان از هزینه‌های تدفین» موافقت کرد. بر اساس ماده واحده این مصوبه، شهرداری مشهد (سازمان‎ فردوس) مکلف است، در راستای اجرای جزء ۴ بند «ث» ماده ۸۸ قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، به کفن و دفن والدین، همسران و فرزندان شهدا، آزادگان و همسران و فرزندان آنان، جانبازان و همسران و فرزندان جانبازان بیست و پنج درصد و بالاتر و رزمندگان با سابقه حضور ۶ ماه و بالاتر در جبهه، بدون اخذ بهای خدمات استفاده از سردخانه در روز اول، انتقال از داخل شهر به سالن‌های معراج، تدفین در قبور بلوک‌های عمومی یک یا دوطبقه، امور اداری و تشکیل پرونده، تغسیل و تدفین عمومی، تسطیح و بتن ریزی بلوک‌های عمومی و نگهداری و ترمیم قبور به مدت ۳۳ سال، با رعایت تبصره‌های زیر اقدام کند. بر اساس تبصره یک این مصوبه، شهرداری مشهد مکلف است به پیگیری دریافت اعتبارات لازم برای اجرای جزء ۴ بند «ث» ماده ۸۸ قانون مزبور از دولت اقدام و گزارش آن را در زمان ارسال لوایح تفریغ بودجه، به شورای اسلامی شهر ارائه کند. در تبصره ۲ نیز آمده است؛ شهرداری مشهد مکلف است بار مالی اجرای این مصوبه را در لایحه اصلاح بودجه سال جاری و لوایح بودجه سنواتی منعکس کند.

مجوز شورا برای قرارداد پروژه ابرار ۴
اعضای شورای امید، در یکی دیگر از مصوبات خود با لایحه «مجوز انعقاد قرارداد مشارکتی پروژه ابرار ۴» موافقت کردند تا بر این اساس و طبق ماده واحده این مصوبه به شهرداری مشهد مقدس اجازه داده شود، مستند به بند ۲۱ ماده ۵۵ قانون شهرداری، پروژه مشارکتی ابرار ۴ واقع در بولوار پنجتن، پنجتن ۴۸، شهید قربانی ۳ را با مشارکت مجمع خیران مسکن ساز خراسان در زمین‌های متعلق به شهرداری به مساحت عرصه ۳۰۱۳ مترمربع و با مساحت کل زیربنای ۹۳۷۸ مترمربع و مبلغ کل سرمایه گذاری معادل ۲۷۴‌میلیارد و ۸۳ ریال بر اساس مستندات و قرارداد پیوست ممهور به مهر شورای اسلامی شهر و با رعایت تبصره‌های زیر اجرا کند.
بر اساس تبصره یک این مصوبه، سهم الشرکه شهرداری در این پروژه مشارکتی معادل ۳۱.۱۳ درصد از ارزش کل پروژه و سهم الشرکه سرمایه گذار معادل ۶۹.۸۶ درصد از ارزش کل پروژه تعیین و تقسیم منافع (عرصه و اعیان) پروژه مذکور نیز باید بر همین مبنا صورت پذیرد. در تبصره ۲ این مصوبه نیز آمده است؛ در متن قرارداد باید آماده سازی پیاده رو‌های اطراف پروژه، محوطه سازی و ایجاد فضای سبز (قسمت مربوط به هزینه‌های ساخت) در تعهد سرمایه گذار لحاظ شود.

مجوز شورا برای پروژه توحید
مجوز انعقاد قرارداد مشارکتی اجرای پروژه توحید (AT۱۹) نیز مدتی قبل به تصویب شورای شهر رسید. در ماده واحده این مصوبه آمده است؛ به شهرداری مشهد اجازه داده می‌شود، به اجرای پروژه مشارکتی توحید (AT۱۹) واقع در میدان شهدا، ابتدای خیابان توحید با مشارکت شرکت بتن ساز تربت با مدیر عاملی آقای علی اکبر حسینعلی زاده، در زمین متعلق به شهرداری مشهد به مساحت ۷۹۰۲ متر مربع با مساحت کل زیربنای ۱۲۰۵۸۴.۵۲ مترمربع با مبلغ کل سرمایه گذاری معادل ۶۳۴۶  میلیارد  و  ۶۵۷ ریال با رعایت بند‌های زیر اقدام کند. سهم الشرکه شهرداری در پروژه مشارکتی مذکور معادل ۳۰.۶۶ درصد از ارزش کل پروژه و سهم الشرکه سرمایه گذار معادل ۶۹.۳۳ درصد از ارزش کل پروژه تعیین می‌شود و تقسیم منافع (عرصه و اعیان) پروژه نیز باید بر همین مبنا صورت پذیرد. بهای عوارض و حقوقات شهرداری به عنوان مبلغ نهایی عوارض پروانه ساختمانی پروژه توحید، با عنایت به فرسوده بودن بافت مرکزی شهر، لزوم افزایش و تأمین سرانه پارکینگ عمومی در بافت مذکور و نیز ترغیب و ایجاد مشوق سرمایه گذاری، حقوق شهرداری با لحاظ جهات تخفیفی، معادل (یک هزار  و یکصد و بیست و دو میلیارد و هفتصد میلیون و چهارصد و پنجاه و هفت هزار و دویست و نود و پنج ریال است که به عنوان آورده شهرداری در قرارداد، منظور می‌شود. بر این اساس، شهرداری مشهد مکلف است، سطوح مربوط به پارکینگ عمومی (طبق بند ۱۴ صورتجلسه مورخ ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ کمیسیون ماده ۵ استان و کمیته فنی مورخ ۱۸ اسفند ۱۳۹۴)، علاوه بر پارکینگ اختصاصی مورد نیاز کاربری‌های پیشنهادی را بر اساس ضوابط این پروژه و کسری آن را در سایر پروژه‌های طرح میدان شهدا، تأمین کند.

مجوز واگذاری برای سهام پسماند
مجوز واگذاری سهام سازمان مدیریت پسماند به سهامدار حقوقی طرف مشارکت شرکت پلیمر پلاست بارثاوا (شرکت چالشان شرق) نیز با رأی اعضای شورا، تأیید شد تا بر طبق ماده واحده این مصوبه، به شهرداری مشهد اجازه داده شود نسبت به فروش کل سهام سازمان مدیریت پسماند معادل ۹۴۸۶۰۰ سهم از ۲۷۹۰۰۰۰ سهم معادل ۳۴ % کل سهام شرکت سهامی خاص پلیمر پلاست بارثاوا به شماره ثبت ۲۶۵۰۷، به شرکت چالشان شرق سهامدار حقوقی طرف مشارکت شرکت مذکور، با تعیین قیمت پایه از طریق ارزیابی ارزش هر سهم توسط کارشناس رسمی دادگستری عضو جامعه حسابداران رسمی کشور، با رعایت تبصره‌های زیر اقدام کند.
بر اساس تبصره یک این مصوبه، شهرداری مشهد (سازمان مدیریت پسماند) باید به منظور ایجاد نظم و انسجام در فعالیت‌های مربوط، نسبت به تنظیم و انعقاد قرارداد ۳ ساله اجاره ابنیه و تأسیسات موجود متعلق به شهرداری با قابلیت تمدید حداکثر تا ۲ دوره (جمعا تا ۹ سال مشروط به انجام تعهدات قراردادی طرف مقابل) و همچنین قرارداد واگذاری امتیاز جمع آوری مواد قابل بازیافت از محل‌های دفن زباله برای مدت ۳ سال با قابلیت تمدید حداکثر تا ۲ دوره، (پس از اخذ تأییدیه کمیسیون‌های خدمات شهری و حقوقی شورای اسلامی شهر)، با شرکت پلیمر پلاست بارثاوا برابر نظریه کارشناس رسمی دادگستری اقدام کند. بر اساس تبصره دوم نیز در قرارداد منعقده باید، شرکت پلیمر پلاست بارثاوا موظف شود، ضایعات پلاستیکی جمع آوری شده را، صرفاً به عنوان مواد اولیه در خط تولید کارخانه، مورد استفاده قرار دهد.

اصلاح پروژه حریر
اعضای شورا در یکی دیگر از مصوبات خود، اصلاح بند ۱-۳ ماده ۳ صلح نامه پروژه مشارکتی حریر را از تصویب گذراندند. بر اساس ماده واحده این مصوبه، بند ۱-۳ ماده ۳ صلح نامه پروژه مشارکتی حریر به شماره ۲۱/۹۷/۲۴۳۴۷۳ مورخ ۱۳ اسفند ۱۳۹۷، شرح زیر اصلاح و یک تبصره به بند مزبور الحاق می‌شود. سایر مفاد صلح نامه به قوت خود باقی بوده و شهرداری باید به تنظیم اصلاحیه صلح نامه اقدام کند. تعداد ۲ پروژه مذکور در بند ۱-۳ (که به موجب آن شرکت نوین پالار می‌تواند ۲ پروژه برای دریافت امتیاز پروانه به شهرداری معرفی کند)، به ۶ پروژه افزایش یافت. بر همین اساس یک تبصره به بند ۱-۳ بدین شرح الحاق شد؛ تبصره- شرکت نوین پالار مکلف است حداکثر تا پایان اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۹ جهت اخذ امتیاز پروانه ساختمانی اقدام کند.

اصلاح آیین نامه حمایت از ورزش قهرمانی
اصلاح قسمت الف بند ۵-۱-۱ آیین نامه حمایت از ورزش قهرمانی نیز در مهرماه سال جاری به تصویب اعضای شورا رسید. بر این اساس و طبق ماده واحده، عبارت «۲ نفر عضو شورای اسلامی شهر به انتخاب اعضای شورا (عضو)» مندرج در بند ۵-۱-۱ قسمت الف ماده ۵ آیین نامه حمایت از ورزش قهرمانی به شماره مصوبه ۵/۹۸/۹۸۴۶/ش مورخ ۳۰ مرداد ۱۳۹۸، به این شرح اصلاح شد؛ رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت، گردشگری و رسانه شورا و ۲ نفر از اعضای شورای اسلامی شهر به انتخاب اعضای شورا (عضو)
یکی دیگر از مصوبات این دوره، لغو بند ۲-۲ بخش دوم شیوه نامه نحوه تأمین کسری پارکینگ بود که بر اساس ماده واحده این مصوبه، بند ۲-۲ بخش دوم پیوست مصوبه شماره ۴/۹۵/۳۸۶۵/ش مورخ ۴ خرداد ۱۳۹۵، (شیوه نامه نحوه تأمین کسری پارکینگ) درباره روش تفویض در مرحله صدور پایانکار بهره برداری، از تاریخ ابلاغ قانونی این مصوبه، لغو شد.

ضوابط و مقررات طراحی و جانمایی پارکینگ
ضوابط و مقررات طراحی و جانمایی پارکینگ یکی دیگر مصوبات شورای شهر بود. بر اساس ماده واحده این مصوبه، شیوه نامه طراحی و جانمایی فضا‌های پارکینگ به شرح پیوست ممهور به مهر شورای اسلامی شهر و با رعایت تبصره زیر تصویب شد. در تبصره این مصوبه نیز آمده است؛ شهرداری مشهد مکلف است، حداکثر ظرف مدت ۲ ماه از تاریخ ابلاغ قانونی این مصوبه، شیوه نامه الزامات ایجاد انواع سامانه‌های پارکینگ مکانیزه در ساختمان‌های با کاربری‌های مختلف اعم از مسکونی، تجاری، اداری و ... را، برای تصویب به شورای اسلامی شهر ارائه کند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->