سرخط خبرها

شورای محله و رسالت شهری

  • کد خبر: ۱۱۵۷۲
  • ۲۱ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰
شورای محله و رسالت شهری
سید مصطفی بهشتی دبیر شهر آرا محله
شورای اجتماعی محلات از حدود ۷ سال قبل با هدف همیاری بیشتر شهروندان در اداره امور شهر و بهره‌گیری بیشتر از ظرفیت‌های شهری از سوی شهرداری مشهد در بیش از ۱۵۰ محله شهر مشهد آغاز به کار کرد. این روند با نقاط ضعف و قوت متفاوت تا انتهای سال ۹۷ طی مسیر کرد. ابتدای امسال بود که طبق مصوبه شورای اسلامی شهر مشهد و ابلاغ به شهرداری مشهد تصمیم بر این شد تا شورای اجتماعی محلات در مجامع داوطلبی مختلف و با رأی شهروندان انتخاب شود و شکل بگیرد.
همین یک ماه قبل هم بود که آخرین انتخابات مجامع داوطلبی در منطقه ۱۱ برگزار شد تا ۹ محله منطقه ۱۱، اعضای خود را بشناسند و یک کار محلی و داوطلبانه را با هدف پیگیری مشکلات محله و همچنین ایده‌پردازی شهری در ابعاد محله پیش ببرند.
اما آنچه هم در شکل قبلی شورای اجتماعی محله و هم در شکل فعلی آن مغفول مانده است، بهره‌گیری از ۲ ویژگی هم‌زمان شورای محله است. ابتدا ایده‌پردازی و بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و در مرحله دوم مطالبه‌گری از مسئولان در حوزه مسائل مختلف شهری.
شورای اجتماعی محله و اعضای آن باید در گذر زمان به نهاد و افرادی تبدیل شوند که به بهترین شکل ظرفیت‌ها و محدودیت‌های محله را بدانند و در همین مسیر بتوانند برای حل بسیاری از مشکلات منطقه اقدام کنند.
آنچه در گذر چند ماه شروع به کار شورای اجتماعی محلات در سال ۹۸ سپری شده است، حاکی از آن است که شورای اجتماعی محلات در محله‌های مختلف این دو مورد را از یکدیگر تفکیک کرده یا در پیشبرد هم‌زمان در هر دو مورد موفق نبوده است. برخی محلات تمرکز خود را بر بهره‌گیری از ظرفیت‌های محله قرار داده‌اند و برخی دیگر مطالبه‌گری را در نوک پیکان اهداف خود می‌بینند. در این بین نکته‌ای که وجود دارد این است که ظرفیت‌های محلی و پیگیری مشکلات از طریق مطالبه‌گری زمانی نتیجه پایدار و خروجی مثبت خواهد داشت که هر دو مورد را با هم پیش برد.
اما آنچه باید در ادامه به آن اشاره کرد این است که یک شهر در چه ابعادی و با نظارت و اجرای چه نهاد‌ها و سازمان‌هایی پیش می‌رود؟ آیا این فقط مجموعه شهرداری است که باید در برابر مسائل مختلف شهر پاسخ‌گو باشد؟ و آیا شهری که در آن زندگی می‌کنیم فقط با مشکلات عمرانی روبه‌رو است؟ پاسخ این سؤالات به نظر مشخص است، یک کلان‌شهر همانند مشهد فقط از سوی شهرداری اداره نمی‌شود، نظم و امنیت شهر را سازمانی دیگر تأمین می‌کند، انرژی شهر را سازمانی دیگر مهیا می‌کند و ...، اما تفکر اشتباهی که در شورای اجتماعی محلات شکل گرفته، این است که همواره مطالبه‌گری از سازمان شهرداری انجام می‌شود، در حالی که باید توجه داشت زمانی که چنین ظرفیت قانونی در قالب جمع و شورای محله شکل گرفته است می‌تواند مطالبه‌گری از دیگر نهاد‌های خدمات‌رسانی شهری را نیز پیگیری و انجام دهد.
در پایان باید اشاره کرد که شورای اجتماعی محله نهادی است که باید برای خود رسالت شهری تعریف کند و این رسالت شهری رقم زدن شرایطی است تا شکل زندگی در محله به صورت مطلوب‌تری انجام شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->