سرخط خبرها

درخواست تعیین تکلیف اراضی رهاشده

  • کد خبر: ۱۱۵۸۳
  • ۲۱ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۵
درخواست تعیین تکلیف اراضی رهاشده
در آخرین جلسه شورای اجتماعی محله وکیل‌آباد مطرح شد
حسین برادران‌فر - در آخرین جلسه شورای اجتماعی محله وکیل‌آباد که با حضور دبیر و اعضای شورا در مسجد امام زمان (عج) این محله برگزار شد، اعضای شورا بر تعیین تکلیف زمین‌ها و خانه‌های ویرانه و خالی رهاشده که بستری برای گردهم‌آمدن افراد معتاد و کارتن‌خواب‌ها فراهم کرده است، تأکید کردند.

مشکل زمین‌ها و خانه‌های خالی
نماینده تشکل‌ها در شورای اجتماعی محله با اشاره به وجود زمین‌های بایر و خانه‌های رهاشده در محله وکیل‌آباد گفت: از حدود ۲۰ سال قبل با مطرح‌شدن طرح فریز محله وکیل‌آباد، شهرداری و سازمان مسکن و شهرسازی اقدام به خرید خانه‌ها و زمین‌هایی با ابعاد و متراژ مختلف کرد که این اراضی بعد از گذشت دو دهه همچنان به امان خدا رها شده است و تعیین تکلیف نمی‌شوند.
علی گلستانی‌نژاد با اشاره به ناامنی ایجادشده به سبب این ویرانی‌ها افزود: نبود نظارت بر املاک خریداری شده باعث ناامنی در محله وکیل‌آباد شده است و برخی  افراد معتاد، اراذل و اوباش در این خانه‌ها ساکن و آنجا را به پاتوق خود تبدیل کرده‌اند. اراذل و اوباشی که بیشترشان از محلات دیگر هستند، شب‌ها در محله جولان می‌دهند و محله را به‌قدری ناامن کرده‌اند که زن و بچه مردم جرئت بیرون آمدن از خانه حتی در ساعات اولیه شب را ندارند. وی ادامه داد: این ناامنی در کوچه پس‌کوچه‌های فرعی و دورافتاده محله بیشتر است و ساکنان این کوچه‌ها بار‌ها و بار‌ها مورد تهدید وآزار و اذیت اراذل و اوباشی قرار گرفته‌اند که هرازگاهی به خانه اهالی دست‌درازی نیز می‌کنند. سازمان مسکن و شهرسازی موظف است پاسخ‌گوی مشکلات به وجودآمده باشد و در گفت‌وگوی رودررو با مردم محله باید تکلیف این زمین‌ها و خانه‌های رهاشده را مشخص و تعیین کند.

مشکلات بهداشتی، حیوانات و سالک
نماینده ساکنان محله با اشاره به مشکلات بهداشتی این خانه‌ها و زمین‌های رهاشده گفت: بعد از گذشت ۲ دهه از خرید املاک، اغلب این خانه‌ها به صورت نیمه‌ویران و کلنگی درآمده است. رطوبت و انباشت مصالح فروریخته قدیمی این خانه‌ها را به محیط مناسب برای نشو و نمای حشرات و حیوانات موذی مانند: موش، سگ، سوسک و پشه‌ها تبدیل کرده است، وجود بیماری سالک که دلیل اصلی آن همین خانه‌های متروک است، محله وکیل‌آباد را به یکی از کانون‌های پشه سالک در مشهد تبدیل کرده است و هر سال تابستان با گرم شدن هوا، تعدادی از اهالی محله به‌ویژه کودکان معصوم به بیماری سالک مبتلا می‌شوند.
مرتضی فضائلی افزود: زمین‌های خالی خریداری شده نیز به محلی برای رهاکردن و تجمع نخاله و آشغال تبدیل شده و با وجود تلاش نیرو‌های خدماتی شهرداری در جمع‌آوری این نخاله‌ها باز هم شاهد رهاسازی و ریختن نخاله و آشغال دراین زمین‌ها هستیم، نخاله‌هایی که علاوه‌بر نمای زشت محله، باعث آلودگی‌های بهداشتی و زیست محیطی نیز شده است.

اختصاص خانه‌ها به خدمات عمومی
نماینده بانوان در شورای اجتماعی محله وکیل‌آباد نیز با اشاره به کمبود فضا‌های فرهنگی و آموزشی در محله گفت: بسیار جای تعجب دارد که در محله وکیل‌آباد این همه خانه خالی و بلااستفاده رها شده، ولی هیچ کدام از آن‌ها برای اختصاص به محیط‌های فرهنگی و آموزشی قرار نمی‌گیرند. شهرداری می‌تواند چند عدد از این خانه‌ها را در اختیار فعالان فرهنگی و هنری قرار داده و این مراکز گردآوری معتادان را به مراکز گردآوری فرهنگیان و نخبگان محله تبدیل کند.
زهرا غلامی افزود: در محله وکیل‌آباد بانوان هنرمندی زندگی می‌کنند که قادرند هنر خود را بدون چشمداشت و رایگان در اختیار دیگران قرار دهند، اما از آنجایی که فضای آموزشی مناسب در محله وجود ندارد، بیشتر طرح‌های آموزش شهروندی و فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی به بن‌بست می‌رسد.

نصب کیوسک پلیس و دوربین
امام جماعت مسجد محله نیز با اشاره به درخواست اهالی برای حضور بیشتر پلیس در محله گفت: در شورای قبلی که بنده هم به‌عنوان نماینده ائمه جماعت حضور داشتم، یکی از درخواست‌های اصلی اعضای شورا حضور پررنگ‌تر پلیس در محله بود، حتی دوره پیشین شورا طرح درخواست و نصب یک کیوسک پلیس در ابتدای ورودی محله وکیل‌آباد مطرح و با آن موافقت شد، قرار براین بود که هرچه سریع‌تر از طریق گفتگو با فرماندهی انتظامی مشهد، کیوسک پلیس در محله نصب شود، اما با گذشت بیش از ۲ سال هنوز خبری از این کیوسک پلیس نیست، نماینده نیروی انتظامی هم تاکنون در جلسات شورا حاضر نشده است که دلیل این تأخیر را توضیح دهد.
سیدجواد ذاکر تصریح کرد: برای افزایش امنیت محله پیشنهاد نصب دوربین در ورودی‌های محله را دارم، با نصب دوربین همه رفت وآمد‌های مشکوک به محله رصد و ورود افراد مشکوک ضبط و ثبت خواهد شد.

مشکل بیکاری جوانان محله
در ادامه نصیریان، رئیس شورا، با اشاره به مشکل بیکاری جوانان در محله گفت: یکی از مشکلات محله ما جوانانی هستند با وجود تحصیلات دانشگاهی بیکارند، این مسئله به دغدغه بزرگ خانواده‌ها تبدیل شده است.
وی افزود: دلیل اصلی این بیکاری نداشتن بازار و بودجه کافی برای راه‌انداختن یک کسب و کار مناسب است. می‌توانیم با استفاده از ظرفیت‌های موجود در محله، از طریق استعدادیابی و آموزش‌های دقیق درحوزه استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکار‌های نوین فعال شویم. همچنین با پیگیری از طریق قرض‌الحسنه و فراهم‌کردن تسهیلات بانکی با سود‌های کم چند درصدی مشکلات مالی جوانان محله را نیز برطرف و شغل‌آفرینی‌کنیم. در پایان جلسه شورای اجتماعی محله وکیل‌آباد مقرر شد جلسه‌ای با حضور امیر جباری، مدیرکل املاک شهرداری مشهد و اعضای شورای اجتماعی محله وکیل‌آباد برگزار شود تا اعضا بتوانند سؤالات خود درباره این خانه‌ها و زمین‌های رهاشده را مطرح کنند. همچنین قرار شد سامانه پیامکی محله برای مشارکت بیشتر اهالی برای شناسایی و معرفی مشکلات محله راه‌اندازی شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->