جزئیات جدید از افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی تحویل ۳۰۱ فضای آموزشی جدید در خراسان رضوی طی یک سال گذشته تربت‌جام و تایباد دارای بیشترین افراد فاقد مدارک هویتی در خراسان‌رضوی هستند اعمال‌قانون ۱۴۲۰ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۱۴ دستگاه خودروی متخلف توقیف شدند (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) برای دکتر محمدتقی صراف شیرازی، چشم امید مادران مشهدی درباره چگونگی آموزش سواد مالی به فرزندان و لزوم آن ترافیک سنگین در بزرگراه‌ها و هسته مرکزی شهر مشهد | فوت راکب موتور سیکلت در تصادف با کامیونت (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (شنبه یکم اردیبهشت ١۴٠٣) | افزایش ابرناکی و وزش باد شدید طرح دغدغه‌های شهروندان با فرماندار مشهد برای تهیه مسکن ملی حریق در یک مهمان‌پذیر اطراف حرم رضوی اطفا شد (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) قرعه‌کشی زمین برای خانه‌دار‌شدن ۵۰۰ خانواده روستایی در شهرستان مشهد سرطان روده بزرگ به لحاظ تعداد مبتلا در جایگاه سوم قرار دارد زیرمیزی در کار حقوقی جزئیاتی تازه از کشف نیم‌تن مواد مخدر در تایباد بیمارستان‌های کودک در مشهد خدمات درمانی رایگان به کودکان زیر ۷ سال ارائه می‌دهند به‌صدا‌درآمدن زنگ‌خطر شیوع آبله‌مرغان، سرخک و آنفلوانزا در خراسان‌رضوی افزایش دوبرابری زندانیان مهریه و پرونده‌های قضایی در پی گران‌شدن سکه
سرخط خبرها
رییس دانشگاه فردوسی مشهد:

برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی نحوه تعامل افکار گوناگون را امکان‌پذیر می‌کند

  • کد خبر: ۱۱۶۱۳
  • ۲۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۶
برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی نحوه تعامل افکار گوناگون را امکان‌پذیر می‌کند
رییس دانشگاه فردوسی مشهد گفت: مناسب‌ترین نحوه تعامل افکار گوناگون به ویژه در میان جامعه متفکران و دانشگاهیان، در قالب برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی امکان‌پذیر است.
به گزارش شهرآرانیوز، دکتر محمد کافی روز پنجشنبه همزمان با برپایی «دومین جشنواره ملی کرسی‌های آزاداندیشی» در مشهد افزود: برپایی کرسی آزاداندیشی دارای ضوابطی مشخص است. افرادی که به دنبال حقیقت هستند در این چارچوب نظرات خود را طرح می‌کنند و متناسب‌ترین نظری که با عقل و منطق هماهنگ باشد مورد انتخاب قرار می‌گیرد.
وی ادامه داد: زمینه و شرایط برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در همه دانشگاه‌های کشور به‌طور کامل فراهم است و قوانین موجود از برگزاری این کرسی‌ها حمایت می‌کند. دانشگاهیان و دانشگاه‌ها نیز تمایل دارند این نشست‌ها به بهترین نحو ممکن برگزار شوند.
رییس دانشگاه فردوسی گفت: بیشتر برنامه‌های کرسی‌های آزاداندیشی در قالب پرسش و پاسخ، گفتمانی و مناظرات صورت می‌گیرد.
وی افزود: از زمانی که ضوابط اجرایی کرسی‌های آزاداندیشی از سوی وزارت علوم ابلاغ شده، دانشگاه‌ها نیز برای اجرای آن دست به کار شده‌اند.
دکتر کافی همچنین پیرامون تاخیر نسبی در اجرای توصیه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی ظرف دو دهه اخیر اظهارداشت: به‌‍طور کلی مقولاتی مانند کرس‌های آزاداندیشی تا ایجاد زمینه مناسب، فرهنگ‌سازی و گفتمان‌سازی زمانبر است لذا دانشگاه فردوسی با برگزای این همایش امیدوار است تا در این زمینه نیز پیش قدم باشد.
«دومین جشنواره ملی کرسی‌های آزاداندیشی» به همت معاونت فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد و همکاری معاونت، فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری طی روز‌های ۲۰ و ۲۱ آذر ماه در مشهد برپا شد. این جشنواره شامل بخش‌های گفت‌وگوی آزاد دانشجویی، مناظره دانشجویی، میزگرد دانشجویی، کرسی نقد و نظر و کرسی مطالبه‌گری است.

نخستین جشنواره ملی کرسی‌های آزاداندیشی آذر ماه ۱۳۹۵ در دانشگاه علامه طباطبایی تهران برگزار شد.

دانشگاه مشهد فردوسی مشهد ظرف سال‌های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ در این چارچوب ۴۱ کرسی آزاد اندیشی با موضوعات سیاسی برگزار کرد. طی سال تحصیلی ۹۷- ۹۸ نیز دانشگاه فردوسی پیرامون مسائل فرهنگی ۱۰ کرسی آزاداندیشی برپا نمود. توجه بیشتر به حوزه فرهنگی اجتماعی و پرهیز از سیاست‌زدگی، اولویت‌های کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌های مستقر در مشهد است.

پیشینه کرسی آزاداندیشی

ایده ایجاد «کرسی آزاداندیشی در مراکز علمی دانشگاهی و حوزوی» نخستین بار از سوی رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در نامه دی ماه ۱۳۸۱ ایشان به جمعی از دانش‌آموختگان حوزه علمیه و سپس به صورت موکد در بیانات معظم‌له در دیدار با نخبگان علمی کشور با مضمون ضرورت راه‌اندازی کرسی‌های مناظره، نقد، نظریه‌پردازی و آزاداندیشی در دانشگاه‌ها و مووسسات آموزش عالی مطرح شد.

به منظور اجرای منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی در این زمینه و نیز مستند به ماده ۲ نظامنامه هیات حمایت ازکرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی «آیین نامه کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی» تدوین و ابلاغ شد.

بر این اساس «کرسی آزاداندیشی» نشستی در محیط‌های دانشگاهی است که در آن به صورت آزاد نظام‌مند، محترمانه، عقلانی، منطقی و شجاعانه در باب موضوعی معین و از پیش اعلام شده، به اظهار نظر، پرسش و پاسخ عمیق، گفتگو، تبادل و تضارب آراء، همراه با استدلال و ارائه مستندات در قالب "کرسی مناظره، کرسی نقد و نظر و همچنین کرسی پرسش و پاسخ پرداخته می‌شود.

همچنین سیاستگذاری و نظارت کلان بر حسن انجام کرسی‌های آزاداندیشی بر عهده «شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی» گذاشته شده و وظیفه پیگیری امور اجرایی آن بر عهده «هیات نظارت، هیات نظارت بر فعالیت‌های تشکل‌های اسلامی و نیز دبیرخانه هیات نظارت بر تشکل‌های اسلامی در هریک از دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور است.

بر این اساس مجموعه‌ها و اشخاصی شامل تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان (دانشجویی و استادی)، گروه‌های علمی و آموزشی، انجمن‌های علمی، کانون‌های فرهنگی و شورا‌های صنفی، حداقل سه نفر از دانشجویان و نیز هر یک از اعضای هیات علمی دانشگاه‌های کشور می‌توانند کرسی آزاداندیشی را با موضوع مشخص در محیط دانشگاهی برگزار کنند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->