وقتی همه خوبیم! | درباره هیاهوی بی‌مورد برای مدیریت انجمن سینمای جوان مشهد  بهرام رادان رسماً از داوری چهل وسومین جشنواره فیلم فجر خارج شد جزئیات تصادف آرمان امیدی، خواننده مسجدسلیمانی برنامه عصر جدید اکران ۳ فیلم کوتاه مشهدی راه‌یافته به فجر در سینما مهر کوهسنگی شهاب آسمان بازیگری | درباره شهاب حسینی، بازیگر نام‌آشنای سینمای ایران جست‌و‌جو در دنیای امپرسیونیسم | گزارشی از نمایشگاه گروهی نقاشی در نگارخانه آسمان مشهد نگاهی به مسیر هنری میترا حجار، به بهانه سالروز تولدش آموزش داستان نویسی | این شانزده نفر که به من زل زده اند (بخش دوم) پسرى که پاره تن رسول خدا بود | روایت «الفتوح» از تولد امام حسین(ع) که پروردگار هم‌زمان آن را تهنیت و تسلیت گفت جدول اکران فیلم‌های جشنواره فجر ۱۴۰۳ در سینما آفریقا مشهد + تاریخ و ساعت نشست خبری بیست‌ودومین جشنواره فجر مشهد برگزار شد | اکران ۳۲ فیلم سینمایی و انیمیشن در سینما‌های آفریقا، هویزه و سیمرغ + فیلم صفحه نخست روزنامه‌های کشور - یکشنبه ۱۴ بهمن ۱۴۰۳ آغازبه‌کار نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب هنرمندان تایباد و هرات افغانستان انتقاد انیمیشن‌سازها در جشنواره فجر: نه داوری درست داریم نه نگاه درست گفتگو با مهتاب ناظری، برنده جایزه برترین بازیگر بخش دیگرگونه‌های اجرایی تئاتر فجر برای نمایش تلقین درخشش هنرمندان مشهدی در جشنواره تئاتر فجر | تندیس برترین اثر بخش دگرگونه‌های اجرایی به نمایش «تلقین» رسید اعلام اسامی برگزیدگان چهل و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر (۱۳ بهمن ۱۴۰۳) ۹ فیلم فجر به سانس فوق‌العاده رسید (۱۳ بهمن ۱۴۰۳) مطالبات کتابفروشی‌ها تسویه شد جدول اکران فیلم‌های جشنواره فجر ۱۴۰۳ در سینما سیمرغ مشهد + تاریخ و ساعت
سرخط خبرها

ادبیات کهن و نیازهای کودک و نوجوان

  • کد خبر: ۱۱۶۲۰۴
  • ۱۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۸
ادبیات کهن و نیازهای کودک و نوجوان
لیلا خیامی- شاعر کودک و‌ نوجوان

مجموعه کتاب‌های‌ «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» جزو اولین کتاب‌هایی بود که در دوران کودکی داشتم و خیلی مورد علاقه‌ام بود و بارها و بارها آن‌ها را خوانده بودم. دوستشان داشتم نه به این دلیل که گمان می‌کردم هرکسی این مجموعه را بخواند، حتما بچه‌ خوبی خواهد بود -البته این مجموعه قطعا می‌توانست کودکانی خوب تربیت کند- بلکه به‌دلیل زیبایی کتاب و قصه‌های خوبش بود که این مجموعه را با جان و دل دوست داشتم.

قصه‌هایی پر از حرف و نکته‌های جالب که در قالب کتاب‌هایی زیبا با جلدی متفاوت تولید شده بودند. جلد هر مجموعه رنگی متفاوت داشت؛ صورتی، سبز، آبی، بنفش و... هر زمان که این کتاب‌ها را دوروبرم می‌چیدم و می‌خواندم، حس می‌کردم در میان رنگ‌های رنگین‌کمانی زیبا نشسته‌ام. این مجموعه با قصه‌های قشنگ و رنگ‌های قشنگ و دوست‌داشتنی‌اش آن‌قدر خوب است که هنوز هم مورد علاقه‌ خیلی از بچه‌هاست و با همان شکل و رنگ و طرح قدیم، البته با قطعی کوچک‌تر منتشر می‌شود و یکی از مجموعه‌های پرفروش بین کتاب‌های حوزه‌ کودک و نوجوان است.

همه‌ این‌ها پیامد تلاش‌های شبانه‌روزی نویسنده‌ خوب این کتاب‌هاست؛ نویسنده‌ای که بچه‌ها را دوست داشت. نویسنده‌ای که ادبیات کهن را دوست داشت و دلش می‌خواست بچه‌های این سرزمین را با ادبیات کهن آشنا کند؛ از مثنوی گرفته تا گلستان، بوستان، مرزبان‌نامه و حتی کتاب آسمانی ما قرآن کریم.

جمع‌آوری داستان‌های مناسب از ادبیات کهن برای کودکان و نوجوانان کاری سخت و پرزحمت است، چراکه محتوای همه داستان‌های کهن برای مخاطبان کودک و نوجوان مناسب نیست و این گزینش نویسنده‌ای آگاه می‌طلبد. نویسنده‌ای که ادبیات کهن و مخاطب کودک و نوجوان، توانایی‌ها، علایق و نیازهای او را بشناسد. آذر‌یزدی این توانایی را داشت.

در دوره‌ای که اقتباس در ادبیات کودکان و نوجوان اندک و بیشتر بی‌کیفیت بود، او به این کار روی آورد و با پشتکار و توانایی توانست مجموعه‌ای زیبا بیافریند. او بی‌شک به ظرفیت ادبیات کهن به‌خوبی آگاه بود و نیاز‌های مخاطب کودک و نوجوان را می‌شناخت؛ نیاز به آشنایی با فرهنگ و هویت ملی و ادبیات کهن و نیاز به آموختن و تجربه‌کسب‌کردن و لذت‌بردن.

از آنجا که ادبیات کهن ما سرشار از نکات اندرزی‌اخلاقی است، بستر مناسبی برای آموزش به کودکان و نوجوانان است. ضمن اینکه بیشتر داستان‌های ادبیات کهن از مرزبان‌نامه گرفته تا کلیله‌ودمنه و مثنوی‌معنوی برگرفته از ادبیات شفاهی و عامیانه‌اند که گنجینه‌ای از داستان‌های جذاب است. داستان‌هایی که از میان مردم برخاسته است و با دل و جان آن‌ها ارتباطی تنگاتنگ دارد. داستان‌هایی که گاه شخصیت‌های آن حیوانات هستند و گاه موجودات افسانه‌ای مثل دیو و پری و گاه انسان‌هایی که زندگی، رفتار و گفتارشان سرشار از عبرت‌آموزی است. چنین بستری بی‌گمان فضای مناسبی برای آموختن ایجاد می‌کند؛ فضایی سرشار از تخیل و آگاهی و لذت. به همین دلیل در دوران‌ گذشته در مکتب‌خانه‌ها این آثار به کودکان و نوجوانان تدریس می‌شد و جزو کتب مکتب‌خانه‌ای بود. البته آن زمان توجه زیادی به توانایی و علایق کودکان و نوجوانان نمی‌شود و تنها هدف، آموزش و تربیت‌کردن نسلی خوب و آگاه بود.

کودک و نوجوان آن دوران ناچار بود زبان کهن و دشوار این آثار را بخواند و حفظ کند، بدون اینکه به معانی نهفته در آن‌ها پی ببرد و بدون اینکه از خوانش آن‌ها لذت کافی ببرد. اما امروزه نویسندگان حوزه‌ کودک و نوجوان به این مسائل آگاه هستند و تلاش می‌کنند آثار ادبیات کهن با زبان مناسب و در قالبی مناسب به مخاطب عرضه شود. نمونه این تلاش کاری است که مهدی آذر‌یزدی انجام داد. و چه خوب و درست روز یاد‌بود ایشان به‌عنوان روز ملی ادبیات کودک و نوجوان نام گرفته است. البته پسندیده‌تر می‌بود اگر زادروز این مرد بزرگ به‌عنوان روز ملی ادبیات کودک نام‌گذاری می‌شد، نه سالگرد وفات ایشان. روزی که به ادبیات اختصاص دارد آن هم از نوع کودکانه‌اش، باید روزی شاد باشد و دلیلی شادی‌بخش داشته باشد و این با زایش مناسبت بیشتری دارد تا سوگ.

به هر صورت، روز ملی ادبیات کودک روز بزرگداشت این بزرگ‌مرد عرصه‌ ادبیات کودک و نوجوان است؛ روزی که ما را به‌یاد فرهنگ و ادبیات و گذشته‌‌‌ای پربار می‌اندازد و به ما یادآور می‌کند که کودکان و نوجوانان، گذشته، هویت و ادبیات کهن سرزمینمان را فراموش نکنیم و با الهام از آموزه‌های گذشتگان و با توجه ویژه به کودکان و نوجوانان برای آموزش و آگاهی و هدایت این نسل گام برداریم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->