افت ۲۰۰ هکتاری سطح زیر کشت مزارع گل محمدی در خراسان رضوی چه دارایی‌هایی شامل مالیات می‌شوند؟ | مصوبه جدید مجلس درباره مالیات بر عایدی سرمایه (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) پاداش ۴۷ میلیونی برای مشترکان خانگی | گران‌ترین پاداش صرفه جویی در مصرف برق مشخص شد مراحل ثبت رایگان قرارداد اجاره بها در سامانه خودنویس چگونه است؟ + لینک و راهنما آغاز دومین طرح فروش فوق‌العاده ایران خودرو + نوع خودرو، قیمت و زمان تحویل (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) پیش‌بینی قیمت طلا و سکه در روز‌های آینده (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) افزایش چراغ خاموش قیمت خودرو‌های داخلی در بازار (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) افزایش ۵۰ درصدی پژوپارس ایران خودرو اشک مشتریان را در آورد رنو پی کی ۴۰۰ میلیون شد | انفجار قیمت خودروی نوستالژیک! + عکس قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) بورس قرمزپوش شد | دیدگاه مثبت کارشناسان درباره روند آتی بازار سرمایه (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) میزان رهن و اجاره ملک در منطقه آبکوه مشهد چقدر است؟ + جدول (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۱۵۰۰کیلو زعفران فردا (۵ اردیبهشت) در بورس کالا عرضه می‌شود افزایش احتمالی حقوق و دستمزد کارگری منوط به استقرار مجلس جدید | ۶۵ درصد واحد‌های صنعتی خراسان‌رضوی به طرح طبقه‌بندی مشاغل پیوستند تورم در خراسان رضوی افزایشی شد + علت طلای سرخ در سیطره دلال‌ها آیا سقف برداشت از حساب‌های بانکی کاهش یافت؟ هدف سازمان امور مالیاتی، شناسایی بدون‌پرونده‌ها و زیرزمینی‌هاست | شناسایی ۱۰۰ مؤدی جدید و مطالبه  بیش از  ۳۰۰۰ میلیارد تومان مالیات + فیلم کاهش قیمت و افزایش حباب سکه به دنبال گران‌شدن دلار + جدول (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) بخش املاک «دیوار» و «شیپور» مسدود می‌شود + علت توضیحات دستیار ویژه معاون اول رئیس‌جمهور درباره واردات خودرو تامین زمین ۱.۸ میلیون واحد نهضت ملی مسکن کاهش حقوق کارگران در صورت تعطیلی پنج‌شنبه تخلف است مدل قیمت‌گذاری گواهی اسقاط خودرو دستخوش تغییر می‌شود زمان پایان اعتبار مجوز‌های کاغذی اعلام شد پاسخ معاون وزیر کار به درخواست افزایش حقوق کارگران
سرخط خبرها

بررسی الزامات حمایت از صنعت برق

  • کد خبر: ۱۱۶۷۵۵
  • ۲۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۳
بررسی الزامات حمایت از صنعت برق
محسن شادمان - رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی استان

در سال‌های اخیر بحث راهکار‌های حمایت از صنعت برق به‌ویژه برای دسترسی پایدار به این انرژی بسیار مطرح شده است. با این حال بررسی روند سال‌های گذشته نشان می‌دهد که مسئله حمایت از صنعت برق مقداری به بیراه رفته است.

اینک فعالان صنعت برق بیش از اینکه خواهان حمایت باشند، متقاضی انجام تعهدات دولتی هستند. پرسش این است؛ اکنون که واحد‌های صنفی زیادی در حوزه‌های مختلف خدماتی و تولیدی در مشهد فعال هستند یا کارخانه‌های زیادی در اطراف شهر مستقرند، آیا حمایت می‌شوند؟

یا بستر اقتصادی برای فعالیت این بنگاه‌ها در شهر فراهم است؟ طبیعی است که ابتدا بستر اقتصادی برای فعالیت این بنگاه‌ها فراهم بوده است که توانسته‌اند در مشهد فعالیت کنند. در حوزه صنعت برق نیز ابتدا باید بستر‌های فعالیت بخش خصوصی در این حوزه فراهم شود و حمایت‌ها در مرحله ثانویه قرار گیرد.

اکنون در تولید برق چند مشکل اساسی داریم. نخست اینکه قیمت خرید برق در مقایسه با خرید تجهیزات آن تناسبی ندارد و سرمایه‌گذاری در آن به بازگشت مناسب سرمایه منجر نمی‌شود. دوم اینکه بروکراسی یکی دیگر از موانع حضور بخش خصوصی در صنعت برق است که باید اصلاح شود. برای نمونه اگر بخواهید نیروگاه «سی‌اچ‌پی» راه بیندازید باید از شرکت برق و گاز و چند نهاد دیگر مجوز بگیرید.

در حوزه نیروگاه بادی و خورشیدی نیز مشکلات اداری زیادی وجود دارد که باید برطرف شود. موضوع دیگری که در صنعت برق نیازمند توجه ویژه است، تسویه بدهی‌های انباشت‌شده دولت است. این بدهی‌ها، علاوه بر آنکه بخش خصوصی این صنعت را تضعیف کرده، مانعی برای جذب سرمایه‌های بخش خصوصی به صنعت شده است.

اینک پرداخت مطالبات بخش خصوصی با تأخیر صورت می‌گیرد و همین مسئله فعالان این حوزه را با مشکل مواجه کرده است. تعلل در پرداخت مطالبات تولیدکنندگان برق و موانعی که بر سر راه آن‌ها وجود دارد سبب شده است بخشی از آن‌ها رغبت خود را برای سرمایه‌گذاری در این حوزه از دست بدهند.

از این رو تأکید می‌شود اگر خواهان ورود بخش خصوصی به این حوزه هستیم، ابتدا باید دولت تعهدات خود را در این حوزه انجام دهد تا رغبت سرمایه‌گذاری در صنعت برق بیشتر شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->