Safe Search گوگل چطور کار می‌کند و چه کسانی می‌توانند آن را قفل کنند؟

  • کد خبر: ۱۱۶۸۴۳
  • ۲۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۳
  • ۳
Safe Search گوگل چطور کار می‌کند و چه کسانی می‌توانند آن را قفل کنند؟
از روز گذشته قابلیت «جستجوی ایمن» (Safe Search) گوگل برای همه مشتریان اینترنت اپراتورهای «همراه اول» و «ایرانسل» فعال شده است؛ قابلیتی که امکان تغییرش برای کاربر وجود ندارد.

شهرآرانیوز - گوگل برای جستجوی محتوا در وب و منابع دیگر از سیستم‌های مشخصی استفاده می‌کند. ازآنجاکه جستجو در این موتور تریلیون‌ها صفحه وب، تصویر، ویدیو، و محتوای دیگر را دربرمی‌گیرد، برخی از نتایج ممکن است حاوی مطالبی باشد که ازنظر برخی قابل‌اعتراض، توهین‌آمیز یا مشکل‌ساز باشند. پس گوگل برای نمایش یا عدم نمایش برخی محتواها یک خط‌مشی مشخص دارد. «جستجوی ایمن» یا Safe Search یکی از قابلیت‌های گوگل برای فیلتر نتایج جستجوست.

Safe Search چطور کار می‌کند؟

وقتی «جستجوی ایمن» را در گوشی‌مان روشن می‌کنیم این قابلیت کمک می‌کند محتوای خشونت‌آمیز یا جنسی در نتایج جستجوی گوگل برای تصاویر، ویدیوها، و وب‌سایت‌ها فیلتر شود؛ پس وقتی «جستجوی ایمن» خاموش است، مرتبط‌ترین نتایج برای جستجویی که انجام داده‌ایم نمایش داده می‌شود و با روشن‌کردن آن این نتایج نمایش داده نمی‌شوند.

چه کسی می‌تواند تنظیم «جستجوی ایمن» شما را مدیریت کند؟

در راهنمای گوگل برای شیوه مدیریت این قابلیت آمده است که فقط این افراد می‌توانند آن را برای کاربر روشن یا خاموش کنند:

1. اگر خودتان «حساب Google» خود را مدیریت می‌کنید می‌توانید «جستجوی ایمن» را روشن یا خاموش کنید.

2. والدین شما مثلا با Family Link می‌توانند تنظیم «جستجوی ایمن» را مدیریت کنند.

3. ممکن است محل تحصیل یا سازمانتان «جستجوی ایمن» را تنظیم کرده باشد.

4. ارائه‌دهندگان شبکه‌ هم می‌توانند با قفل کردن «جستجوی ایمن» آن را همیشه روشن نگه دارند. این تنظیمات می‌توانند از پارامترهای نشانی وب، مثل safe=active، برای روشن یا خاموش کردن اجباری آن استفاده کنند.

اما نکته مهم «جستجوی ایمن» این است که این قابلیت فقط در نتایج جستجوی Google کار می‌کند. یعنی در دیگر موتورهای جستجو یا در وب‌سایت‌هایی که مستقیماً به آن‌ها می‌رویم کارایی ندارد.

چطور بفهمیم Safe Search برایمان قفل است یا نه؟

در google.com بنویسید SafeSearch. اگر این قابلیت قفل باشد، در بخش «وضعیت جستجوی ایمن شما» علامت «روشن» با تیک آبی می‌بینید.

چطور حالت Safe Search گوگل را غیرفعال کنیم؟

در روزهای اخیر چه اتفاقی برای Safe search کاربران داخل ایران افتاده است؟

اتفاقی که در رزوهای اخیر برای کاربران اینترنت در ایران افتاده است احتمالا به این صورت بوده است که ارائه‌دهنده اینترنت (همراه اول یا ایرانسل یا نهادی بالاتر از آن) جستجوی ایمن را با SafeSearch VIP قفل کرده باشد تا همه کاربران شبکه مجبور باشند در «جستجوی گوگل» از «جستجوی ایمن» استفاده کنند. مخفف VIP در SafeSearch VIP به معنی «IP مجازی» است یعنی یک نشانی IP که می‌تواند به‌صورت داخلی به چندین سرور Google مسیردهی شود. به این شکل نتایج «جستجوی ایمن» برای همه درخواست‌هایی که در این VIP دریافت می‌شود فیلتر خواهد شد. این نتایج شامل مواردی مثل «جستجوی Google»، جستجوی تصویر، و ویدیو می‌شود.

Safe Search گوگل چطور کار می‌کند و چه کسانی می‌توانند آن را قفل کنند؟

تصویر بالا جستجویی در اینترنت همراه اول است. در این مورد کل نتایج «عکس» و «ویدئو» برای کلمه جستجوشده فیلتر شده است.


در ادامه حتما بخوانید

چطور حالت Safe Search گوگل را غیرفعال کنیم؟


 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
0
1
سلام چندروزه جستجوی ایمن برای من فعال وقفل شده هرکارمیکنم بازنمیشه حتّی باغیر گوگل وآدرس مستقیم وبافیلتر شکن لطفاّبگین چطور غیرفعالش کنم من 40 سال سن دارم خودم سرپرستم کی میخاد من رو کنترل کنه ممنون از سایت خوبتون همشهریبازم ممنون میشم راهنمایی کنید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۴:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
0
2
الی متشگر
جهان
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
0
0
برای دوستمون که پرسیدن. نوشته اپراتورها فعال کردند. و نمیشه کاریش کرد. از هیچ طریقی باز نمیشه. نوشته همراه اول و ایرانسل ولی برا من که رایتل هم هست قفل شده
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->