نحوه اضافه کردن دوران سربازی به سوابق بیمه تامین اجتماعی اعلام شد تخلیه برخی از روستا‌های زیرکوه در خراسان‌جنوبی به‌علت سیلاب + عکس (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) فوق‌العاده حقوق معلمان حق‌التدریس از مهر ماه ۲ برابر می‌شود نارضایتی توأمان مردم و متولیان درمان از  تعرفه‌های جدید پزشکی تشکیل باند سرقت پس از آزادی از زندان | دزدی از ده‌ها خودرو پیش‌بینی هواشناسی خراسان رضوی و مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) | تداوم بارندگی‌ها تا شنبه هفته آینده خوراکی‌هایی که موجب کم‌آب شدن پوست می‌شوند تالاب کجی نمکزار نهبندان در خراسان جنوبی، ۳۰ درصد آبگیری شد همه مناطق آلوده به مواد مخدر در مشهد تا پایان سال برچیده می‌شوند اگر ضد آفتاب بزنیم آیا دچار کمبود ویتامین D می‌شویم؟ | بهترین عدد SPF برای ضد آفتاب زمان پرداخت معوقات حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی مشخص شد؟ دو کشته بر اثر حادثه رانندگی درمحور قدیم تهران-ساوه (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) تشخیص سه سرطان مرگبار با هوش مصنوعی | خون خشک شده بهتر از خون مایع است تصویب افزایش حقوق نیروهای خدماتی وزارت آموزش و پرورش در لایحه بودجه ۱۴۰۳ تامین کامل امنیت آزمون سراسری ۱۴۰۳ در مشهد | گزارشی از تقلب ارائه نشده است کشف بیش از ۷ تن برنج تقلبی در مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) ایجاد ۳۰۰ هزار طرح اشتغال‌زایی در سال ۱۴۰۳ | سقف تسهیلات اشتغال امسال افزایش نیافته است
سرخط خبرها

مروری بر انتظارات جامعه کارگری از تامین اجتماعی

  • کد خبر: ۱۱۷۱۶۶
  • ۲۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۷
مروری بر انتظارات جامعه کارگری از تامین اجتماعی
احسان سهرابی - مشاور حقوقی کانون‌عالی شورا‌های اسلامی کار کشور

ضمن گرامیداشت فرارسیدن هفته تامین‌اجتماعی و تبریک به خانواده بزرگ این مجموعه، حداقل‌ها و انتظار‌های بیمه‌شدگان به‌خصوص جامعه کارگری را به اختصار بیان می‌کنم. امروز خوشحالیم که سازمان تامین‌اجتماعی خوش‌حسابی کرده و بدهی‌های چشمگیر خود را به بانک‌ها پرداخت کرده است که نشان از پویایی معاونت حقوقی بانک‌هاست.

در این میان، نکته‌ای که تامل‌برانگیز است، بدهی حدود ۴۰۰هزار میلیارد تومانی دولت به تامین‌اجتماعی است که باید پرداخت شود. باید درنظر داشت که یکی از شروط مهم خدمات‌دهی مناسب ازسوی تامین‎‌اجتماعی، تنظیم میزان ورودی‌ها و خروجی منابع این مجموعه است، از این‌رو اگر بر پرداخت بدهی‌های دولت تاکید می‌شود، از این زاویه است.

اهمیت دادن به مشکلات و دغدغه‌های کارگران حوزه‌های سخت و زیان‌آور، از دیگر موضوعاتی است که انتظار می‌رود به آن توجه شود. برخی شرکت‌های پیمانکاری از پرداخت حق بیمه ۴درصدی مشاغل سخت و زیان‌آور امتناع می‌کنند و کارگران پس از پایان دوره بیست‌ساله خدمت، متوجه تخلف کارفرما می‌شوند.

در این مواقع، سازمان تامین‌اجتماعی که به‌عنوان نماینده دولت، مکلف به حمایت از حقوق کارگران است، از زیر بار مسئولیت خود شانه خالی می‌کند و به این بهانه که به پیمانکار دسترسی ندارد، به کارگر اعلام می‌کند چنانچه مایل به بازنشستگی در موعد بیست‌ساله است، باید حق بیمه ۴درصدی سهم کارفرما را خودش پرداخت کند.

خوشبختانه در راستای حل این مشکل در پایگاه ملی گفت‌وگوی سازمان تامین‌اجتماعی که در خراسان‌رضوی تشکیل شده، مصوباتی به تصویب رسیده است که تقاضا می‌کنیم اجرایی شود؛ به‌عنوان نمونه با اصلاح سامانه سازمان تامین، بیمه‌شدگان بتوانند عناوین شغلی ارسالی توسط کارفرمایان را ببینند.

همچنین پس از وصول لیست بیمه توسط سازمان تامین‌اجتماعی، پیامک آن برای بیمه‌شدگان ارسال شود و ترتیبی به‌کار گرفته شود که کارگرانی که مشاغل آنان در گروه ب جای گرفته است و کارفرمای آنان پیمانکاران هستند و هرسال در مناقصات تغییر می‌کنند، به مشکل برخورد نکنند و از همان ابتدا، شرایط وصول حق بیمه بر مبنای سخت و زیان‌آور گذاشته شود تا کارگران در پایان خدمت به‌دلیل وصول نکردن ۴درصد حق بیمه سهم کارفرما، بلاتکلیف نباشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->