گزارشی از ناهم‌خوانی قیمت مندرج روی کالا‌ها با مبلغ‌های پرداختی

  • کد خبر: ۱۱۸۱۴۵
  • ۰۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۴
گزارشی از ناهم‌خوانی قیمت مندرج روی کالا‌ها با مبلغ‌های پرداختی
این روز‌ها گران‌فروشی آشکار در برخی سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای در شهر، گلایه‌های شهروندان را به‌شدت افزایش داده است.

سیدمهرداد امیرکلالی | شهرآرانیوز؛ «خیلی واضح است. عدد درج‌شده با عنوان قیمت برای مصرف‌کننده ۴۸۰۰ تومان را نشان می‌دهد؛ با یک حساب سرانگشتی، هزینه پرداخت دو عدد کیک ۴۸۰۰‌تومانی معادل ۹۶۰۰ تومان می‌شود. بدون سؤال، کارت خرید را به فروشنده می‌دهم و رسید وصول دریافت می‌کنم. به عدد رسید وصول هم توجهی ندارم.

کمی جلوتر می‌روم. پیامک کسر وجه از حسابم عدد ۱۸۰۰۰‌تومان را نشان می‌دهد. این عدد افزایش حدود دو‌برابری قیمت کالای خریداری‌شده را نشان می‌دهد. با عجله به داخل سوپر‌مارکت بر‌می‌گردم و به فروشنده توضیح می‌دهم مبلغ کسر‌شده را اشتباه محاسبه کرده است. فروشنده در پاسخ به اعتراض من و در کمال خونسردی می‌گوید: این قیمت، قیمت مصرف‌کننده برای شش ماه قبل است.

با گفتن این عبارت، حدس می‌زنم تاریخ مصرف کالا باید گذشته باشد یا دست‌کم تاریخ مصرف به پایان دوره خود نزدیک باشد. وقتی تاریخ‌مصرف را بررسی می‌کنم، انقضای کالا حدود یک سال‌و نیم است. وقتی مجدد اعتراض خود را به فروشنده منتقل می‌کنم، فروشنده در پاسخ می‌گوید: خانم! همه اجناس گران شده است؛ به ما هم اجازه داده‌اند کالا را متناسب با قیمت روز و تورم بفروشیم.»
این عبارات، بخشی از گلایه‌های شهروندان است؛ گلایه‌هایی که حالا دیگر عددش از تعداد انگشتان دست فراتر رفته است و از کانال‌های مختلف به دستمان می‌رسد.

نوشیدنی گازدار با ۵‌هزار تومان اختلاف

محمدزاده، شهروند دیگری است که با ارسال تصویر فاکتور خرید خود به‌همراه قیمت مصرف‌کننده روی نوشیدنی گازدار، گلایه خود را از ناهمخوانی قیمت برای مصرف‌کننده و قیمت نهایی که فروشنده از کارت بانکی‌اش کسر کرده است، مطرح می‌کند. این شهروند می‌گوید: مبلغ قیمت برای مصرف‌کننده روی کالا ۲۲ هزار‌و‌۵۰۰‌تومان است، در‌حالی‌که فروشنده از کارت بانکی من مبلغ ۲۸‌هزار‌تومان کسر کرده است. چرا نظارتی وجود ندارد؟ زمانی هم که اعتراض می‌کنیم، عنوان می‌کنند «مجوز داریم و به ما اجازه داده شده است که قیمت‌ها را افزایش دهیم.»
این روز‌ها گران‌فروشی آشکار در برخی سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای در شهر، گلایه‌های شهروندان را به‌شدت افزایش داده است.

اختلاف قیمت ۱۰ هزار تومانی در فروش پنیر

افشار شهروند دیگری است که فهرست خرید خود را از یک فروشگاه زنجیره‌ای در بولوار پیروزی نشان می‌دهد. این شهروند با بیان اینکه در این فروشگاه زنجیره‌ای، پنیر با ۱۰ هزار‌تومان اختلاف قیمت به شهروندان فروخته می‌شود، ادامه می‌دهد: برخی فروشگاه‌ها که می‌خواهند مشتری خود را حفظ کنند، برای محصولات قیمت قدیم خود، شرط می‌گذارند.

این شهروند بیان می‌کند: به‌عنوان مثال شرط می‌گذارند که اگر از فلان محصول بیشتر از یکی می‌خواهید، باید تا مبلغ ۵۰۰ هزار‌تومان از فروشگاه خرید کنید.
او می‌افزاید: دو‌سه‌روز قبل یک فروشگاه در بولوار لادن مشهد، اجناس قیمت قدیم خود را تنها به مشتریان همیشگی خود می‌فروخت! این روش برخورد با مشتری درست نیست. مسئولان نظارتی باید به این موارد رسیدگی کنند.

هرگونه دریافت وجه مازاد تخلف است

برای پیگیری گلایه شهروندان به‌سراغ مسئول سامانه رسیدگی به شکایت‌های سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان رضوی می‌رویم. مجتبی نیک‌فرجام در توضیح این موضوع با بیان اینکه دولت برای برخی اقلام اساسی، یارانه به مردم می‌دهد، می‌گوید: ما برای چهار قلم اساسی که دولت از اردیبهشت اجازه آن‌ها را صادر کرده است، طبق مقررات پیش می‌رویم، اما بقیه اقلام مصرفی اگر افزایش قیمت داشته باشد، به‌عنوان تخلف گران‌فروشی در سیستم ثبت می‌شود. بعد از ثبت این تخلف، موضوع برای پیگیری به اتاق اصناف ارجاع داده می‌شود.

این مقام مسئول در سازمان صمت استان می‌افزاید: ممکن است در یک واحد تولیدی، قیمت شکر و روغن روی قیمت تولید یک کالا اثر بگذارد و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان افزایش قیمت را تأیید کند، اما آنچه روی کالا به‌عنوان قیمت ثبت شود، ملاک دریافت است، در‌غیر‌این‌صورت تخلف محسوب می‌شود.

رسیدگی ظرف ۴۸ ساعت

مسئول سامانه پاسخ‌گویی رسیدگی به شکایات سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان رضوی تأکید می‌کند: در حال حاضر، ملاک فروش کالا به مشتریان، قیمت مصرف‌کننده نهایی است که عموما روی اقلام درج شده است. فروشندگان باید بر‌اساس آن، کالا را به شهروندان بفروشند.

نیک‌فرجام درباره نحوه رسیدگی به اعتراض‌ها و شکایت‌های مردمی درخصوص تخلفات دریافت وجه کالا ازسوی فروشندگان اضافه می‌کند: مردم گزارش چنین تخلفاتی را به سامانه ۱۲۴ اعلام کنند.
او بیان می‌کند: بعد‌از اعلام گزارش تخلف به سامانه‌۱۲۴، یک پیامک حاوی لینک سایت برای شاکی ارسال می‌شود و فرد می‌تواند ازطریق سایت مربوطه، مسیر شکایت خود را بررسی کند.

مسئول سامانه پاسخ‌گویی رسیدگی به شکایات سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان رضوی بیان می‌کند: گزارش‌های رسیده به‌صورت روزانه برای اتاق اصناف ارسال می‌شود و ممکن است که اتاق اصناف طی ۲۴ تا ۴۸‌ساعت بعد به آن ترتیب اثر دهد.
البته نیک‌فرجام در پایان می‌گوید: در چند استان، کالا‌های یارانه‌ای مشخص شده‌اند و امیدوایم تا آخر مرداد، این اقدام برای استان ما نیز اجرا شود. قطعا با اجرای این طرح وضعیت بهتر خواهد شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->