آخرین وضعیت آب‌و‌هوای کشور | رگبار پراکنده و وزش باد در مناطقی از غرب و شمال غرب (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) هشدار جدی به شکارچیان برای خروج از منطقه کوهسرخ تردد روان در تمام محور‌های مواصلاتی کشور | محور‌های شمالی بدون محدودیت (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) زلزله ۴.۲ ریشتری، «روداب» خراسان‌رضوی را لرزاند (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳ طبیعت‌گردان گرفتار در قوچان امدادرسانی شدند (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) جان باختن ۶ نفر براثر انفجار کپسول گاز در ترمینال شرق تهران (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) وضعیت مطلوب واکسیناسیون دام در خراسان‌رضوی طی سال گذشته تنهایی خطر مرگ را دو برابر افزایش می‌دهد دستگیری متهمان سایبری کنکور که ۱۰۰ هزار «تتر» از داوطلبان دریافت کرده بودند ویدئو | اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
سرخط خبرها

مسمومیت ۲۲۴ نفر در پاییز

  • کد خبر: ۱۱۸۴۶
  • ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۴
مسمومیت ۲۲۴ نفر در پاییز
گازگرفتگی‌های امسال حکایت از افزایش آمار سیاه خراسان رضوی در تعداد مسمویت‌ها دارد
سهیل دیبا - نه توان راه رفتن داشت و نه می‌توانست حرف بزند. تلفن همراهش چند قدم آن طرف‌تر بود. دستش را دراز کرد، اما اختیار دستش را هم نداشت. سرش گیج می‌رفت، نیم نگاهی به همسر و فرزندانش انداخت، کوچک‌ترین تحرکی نداشتند. خودش هم نفهمید که بعد چه شد تا اینکه داخل آمبولانس چشم هایش را باز کرد؛ این‌ها را زمانی برای کارشناس اورژانس می‌گفت که در بیمارستان بستری شده بود و پس از ۲ ساعت دست و پنجه نرم کردن با مرگ، توانسته بود یک بار دیگر زندگی را درک کند، اما هنوز نمی‌دانست که دیگر زندگی اش طعم خوش گذشته را نخواهد داشت و ۲ فرزند خردسال و همسرش را در حادثه گازگرفتگی از دست داده است.
این حادثه دیروز در روستای قلعه‌آقا حسن از توابع شهرستان زاوه رخ داد و با اعلام موضوع به ۱۱۵ و حضور تکنیسین‌های اورژانس بر بالین ۴ عضو یک خانواده مشخص شد مادر بیست وپنج ساله و دوفرزندش به دلیل مسمومیت بالا جان خود را از دست داده اند و پدر خانواده پس از اقدامات اولیه درمانی و اکسیژن رسانی به بیمارستان منتقل شد. طبق برآورد‌های اولیه احتمال نشت گاز به دلیل خرابی آب گرم کن علت حادثه بوده است.

ثبت یک رکورد سیاه
روز گذشته اورژانس کشور در گزارش‌های فصلی خود اعلام کرد که خراسان رضوی از ابتدای مهرماه تاکنون بیشترین آمار مسمومان اعزامی بر اثر گاز گرفتگی را داشته است.
این آمار درحالی اعلام می‌شود که پیش از این و در فصول گرم سال نام خراسان رضوی پس از استان‌های تهران، فارس و آذربایجان شرقی در این فهرست سیاه دیده می‌شد.
اینکه یک عده زندگی خود را به دلیل بی احتیاطی به خطر می‌اندازند، داستان غریبی است که ریشه آن را باید در آموزش و فرهنگ سازی جست و جو کرد.

مسمومیت ۲۲۴ خراسانی
پیرحسین کولیوند، رئیس سازمان اورژانس کشور در جدیدترین گزارش خود در حوزه گازگرفتگی‌ها اعلام کرده است که از ابتدای مهر ۹۸ تا روز جمعه، ۲۳۲۸ نفر در کشور دچار گازگرفتگی و مسمومیت شده اند که بیشترین مسمومان اعزامی مربوط به استان خراسان رضوی بوده اند.
بر این اساس از ابتدای مهرماه تا روز جمعه، ۱۷۰۰ نفر از مسمومان با گاز مونوکسیدکربن با آمبولانس‌های اورژانس پیش بیمارستانی به مراکز درمانی کشور انتقال داده شده اند که بیشترین آن‌ها در استان‌های خراسان رضوی با ۲۲۴ نفر، تهران با ۲۲۲ نفر، آذربایجان شرقی با ۱۶۹ نفر و فارس با ۱۶۰ نفر بوده است.

خاموشی زود هنگام چراغ عمر ۱۰۶ نفر
بیشترین میزان فوتی مربوط به استان‌های آذربایجان شرقی با ۱۳ نفر، اصفهان با ۱۲ نفر و فارس با ۱۰ نفر بوده است.
«چه باید کرد؟» مهم‌ترین سؤالی است که ذهن بسیاری از شهروندان برای گذر از زمستان سرد مشهد و استان نقش بسته است که باید جواب آن را در ادامه صحبت‌های پیرحسین کولیوند، رئیس سازمان اورژانس کشور جست و جو کرد که هشدار‌های بجایی به شهروندان ارائه داده است.
بیشترین جا‌هایی که گازگرفتگی‌ها در آنجا رخ می‌دهد، حمام، کابین وسایل نقلیه و مکان‌های سرپوشیده و بدون تهویه مناسب است.
گاز مونوکسیدکربن گازی بدون رنگ و بو است و عمده‌ترین منبع تولید آن، سوختن ناقص نفت و گاز است، اما در اثر احتراق هر نوع ماده سوختنی به ویژه در محیط‌های بسته و بدون اکسیژن ممکن است تولید شود. همچنین استفاده از آب گرم کن یا بخاری‌های مستعمل یا دارای نقص فنی وبدون دودکش یا دارای دودکش بدون عملکرد مناسب در منزل، بیشترین موارد ابتلا به مسمومیت را تشکیل می‌دهند.
عــلائم مسمومــیت با گــاز مونوکسید کربن شامل سردرد، سرگیجه، حالت تهوع و استفراغ و احتمالا درد شکمی و سپس حالت بیهوشی، تشنج، اغما، سفتی عضلات، افزایش تعداد تنفس، کاهش فشار خون و در برخی موارد تنگی مردمک چشم است. باید توجه کرد که اگر فردی در اثر ابتلا به مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن جان خود را از دست ندهد، ممکن است دچار نواقص عصبی و روانی پیشرفته مانند فلج عضوی یا اختلال قوای مغزی شود.
در صورت برخورد با موارد مسمومیت با گاز مونوکسید کربن باید مصدومان را به سرعت از محیط گازگرفته خارج کرد، پس از خارج کردن مصدوم از محیط آلوده، به سرعت با اورژانس ۱۱۵ تماس گرفت و علائم حیاتی مصدوم یا مصدومان را کنترل و از باز بودن راه هوایی، اطمینان حاصل کرد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->