روایتی از آخرین دستاورد‌های مدیریت شهری مشهد در دوازدهمین نمایشگاه تخصصی خدمات شهری | از دستگاه ریشه‌کن تا پهپاد‌های اطفای حریق + فیلم شهرداری مشهد پیشگام در استفاده از فناوری‌های نوین حاجی‌بگلو: مدیریت شهری مشهد نگین تمامی حوزه‌های مدیریت شهری در خاورمیانه است رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور: بخش خصوصی اصلی‌ترین حامی مدیریت شهری است+ویدئو پارک خطی شش‌هکتاری در محله شهرک شهید رجایی مشهد به بهره‌برداری می‌رسد + تصاویر انعقاد قرارداد مشارکت شهرداری مشهد با کمیته امداد امام خمینی (ره) معاون استاندار خراسان رضوی: برقی‌کردن قطار مشهد- تهران ۲ میلیارد دلار هزینه دارد پلمب کارگاه تولیدی لوازم آرایشی غیرمجاز در کاشمر (یکم آذر ۱۴۰۳) ناصحی: مشهد قطب دیپلماسی شهری در کشور است ورود نخستین اتوبوس برقی به مشهد تا ۴۵ روز دیگر ارتقای پرشتاب زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل بار در مشهد عزم جدی شورا و مدیریت شهری مشهد مقدس برای تقویت دیپلماسی شهری برگزاری اولین نشست شهر‌های ایرانی شرکت‌کننده در اجلاس بریکس پلاس در مشهد + فیلم (یکم آذر ۱۴۰۳) اجرایی‌شدن تنها ۳۰ درصد از پروژه‌های عمرانی مصوب شهر مشهد قطار برقی مشهد-تهران روی ریل تحقق | استاندار خراسان رضوی: با حمایت و اعتبار بودجه‌های ملی قرار است این پروژه به سرانجام برسد آغازبه‌کار دوازدهمین نمایشگاه تخصصی مدیریت شهری در نمایشگاه بین‌المللی مشهد از امروز (یکم آذر ۱۴۰۳) رونمایی از پهپاد‌های آتش نشان در نمایشگاه تخصصی خدمات شهری شهردار مشهد: تقویت دیپلماسی، از سیاست‌های اصلی مدیریت شهری است نشست رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر مشهد با احزاب سیاسی | گفتگو با فعالین اجتماعی، کلید بهبود مدیریت شهری در مشهد حضور دادپزشک در آرامستان‌های شهرداری مشهد برای تسریع خدمت‌رسانی به خانواده‌های متوفیان تقدیر فرماندار مشهد از شهردار مشهدمقدس (۳۰ آبان ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

بیش از ۸۰ درصد مردم عوارض شهرداری را پرداخت نمی‌کنند

  • کد خبر: ۱۱۸۵۷۲
  • ۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۹
بیش از ۸۰ درصد مردم عوارض شهرداری را پرداخت نمی‌کنند
رییس کمیسیون حقوقی، نظارت، بازرسی و امور اداری شورای اسلامی شهر همدان گفت: طبق آمار تنها ۱۱ الی ۱۵ درصد مردم عوارض پرداخت می‌کنند و بیش از ۸۰ درصد مردم عوارض نمی‌دهند که این مشکل بزرگی است.

به گزارش شهرآرانیوز، مرتضی کرباسیان اظهار کرد: شورای اسلامی شهر‌ها به‌عنوان نماد محلی، در نظارت مدیریت شهری به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم نقش بسزایی اجرا می‌کنند. در ماده ۸۰ قانون تشکیلات گفته‌شده انتخاب فردی اصلح، کارآمد و باتجربه، تحت عنوان شهردار، مهم‌ترین وظیفه شورا‌های اسلامی شهرهاست که می‌تواند باعث توسعه و آبادانی شهر‌ها شوند.

وی ادامه داد: شورا با تصویب بودجه شهرداری، می‌تواند بر تقسیم عادلانه هزینه‌ها در همه مناطق و محلات شهر نظارت، پیگیری و اجرا کند لذا تنظیم و تصویب عادلانه بودجه بر عهده شورای شهر است و می‌تواند تاثیر بسیار زیادی داشته باشد.

رییس کمیسیون حقوقی، نظارت، بازرسی و امور اداری شورای اسلامی شهر همدان افزود: قوانین و اقدامات شهرداری‌ها پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و، چون با مردم در ارتباط است، قوانین جای تفسیر دارد و برداشت‌های مختلفی می‌شود.

کرباسیان بیان کرد: در رابطه با درآمد پایدار شهری دو مشکل اساسی داریم. اول اینکه بسیاری از املاک در حاشیه شهرها، منازل مسکونی و. سند قولنامه‌ای دارند و عوارض سالیانه را پرداخت نمی‌کنند. املاک سنددار نیز تنها موقع نقل‌وانتقال پرداخت می‌کنند که در این رابطه باید تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت دارایی و وزارت کشور انجام شود تا بنگاه معاملات املاک را موظف کنند مثل دفاتر اسناد رسمی، صرفا با نامه شهرداری‌ها قولنامه را تنظیم و اقدام کنند.

وی عنوان کرد: در کسب و پیشه نیز متاسفانه بسیاری از بازاری‌ها به بهانه گرانی و تورم البته درست نیز می‌گویند، عوارض کسب و پیشه پرداخت نمی‌کنند و در نقل‌وانتقال پرداخت می‌کنند. وقتی فردی عوارض هفت سال پیش را پرداخت می‌کند دیگر ارزشی ندارد. وزارت کشور بهتر است متمرکز عمل کند و این عوارض را به‌صورت مبلغی خرد، ماهیانه روی فیش آب، برق و گاز بیاورد تا پرداخت شود.

رییس کمیسیون حقوقی، نظارت، بازرسی و امور اداری شورای اسلامی شهر همدان اضافه کرد: طبق آمار تنها ۱۱ الی ۱۵ درصد مردم عوارض پرداخت می‌کنند و بیش از ۸۰ درصد مردم عوارض نمی‌دهند که این مشکل بزرگی است.
کرباسیان گفت: کمیسیون ماده پنج، تغییر کاربری‌ها و طبقات اضافه‌ای که می‌دهند، باعث ارزش‌افزوده ملک می‌شود و بار مالی به همراه دارد؛ اما متاسفانه همه این موارد مفسده دارد و راه پیشگیری این است که دستورالعمل خاصی طرح و مشخص‌شده تا فساد محدود شود. همچنین برای تخلف احتمالی اعضای کمیسیون ماده پنج نیز مجازات شدیدی در نظر گرفته شود تا ارتکاب جرم به حداقل برسد. متاسفانه هر جا مسایل مالی مطرح می‌شود رانت و سواستفاده نیز وجود دارد.

وی ادامه داد: هر چهار سال یک‌بار با پایان یافتن دوره شورای قبلی، معمولا ۷۰ الی ۸۰ درصد اعضا تغییر می‌کنند و رییس کمیسیون حقوقی عوض می‌شود؛ گاهی نیز قبل از دوره چهارساله روسای کمیسیون‌ها تغییر می‌کنند و ثابت نیستند به همین دلیل تجربیات کسب‌شده قابل‌استفاده نیست. باید قانون داخلی بگذاریم تا رئیس کمیسیون حقوقی مثل مرکز مطالعات شورا، هر دو سال یک‌بار انتخاب شود.

رییس کمیسیون حقوقی، نظارت، بازرسی و امور اداری شورای اسلامی شهر همدان اظهار کرد: مصوبات دبیرخانه دائمی باید لازم‌الاجرا باشد تا وحدت رویه پیدا کنیم. سایر دستگاه‌های قضایی و اجرایی نیز باید از این مصوبات حمایت کنند، زیرا اگر این حمایت اتفاق نیفتند، نمی‌توان روی این دبیرخانه حساب باز کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->