روایتی از آخرین دستاورد‌های مدیریت شهری مشهد در دوازدهمین نمایشگاه تخصصی خدمات شهری | از دستگاه ریشه‌کن تا پهپاد‌های اطفای حریق + فیلم شهرداری مشهد پیشگام در استفاده از فناوری‌های نوین حاجی‌بگلو: مدیریت شهری مشهد نگین تمامی حوزه‌های مدیریت شهری در خاورمیانه است رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور: بخش خصوصی اصلی‌ترین حامی مدیریت شهری است+ویدئو پارک خطی شش‌هکتاری در محله شهرک شهید رجایی مشهد به بهره‌برداری می‌رسد + تصاویر انعقاد قرارداد مشارکت شهرداری مشهد با کمیته امداد امام خمینی (ره) معاون استاندار خراسان رضوی: برقی‌کردن قطار مشهد- تهران ۲ میلیارد دلار هزینه دارد پلمب کارگاه تولیدی لوازم آرایشی غیرمجاز در کاشمر (یکم آذر ۱۴۰۳) ناصحی: مشهد قطب دیپلماسی شهری در کشور است ورود نخستین اتوبوس برقی به مشهد تا ۴۵ روز دیگر ارتقای پرشتاب زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل بار در مشهد عزم جدی شورا و مدیریت شهری مشهد مقدس برای تقویت دیپلماسی شهری برگزاری اولین نشست شهر‌های ایرانی شرکت‌کننده در اجلاس بریکس پلاس در مشهد + فیلم (یکم آذر ۱۴۰۳) اجرایی‌شدن تنها ۳۰ درصد از پروژه‌های عمرانی مصوب شهر مشهد قطار برقی مشهد-تهران روی ریل تحقق | استاندار خراسان رضوی: با حمایت و اعتبار بودجه‌های ملی قرار است این پروژه به سرانجام برسد آغازبه‌کار دوازدهمین نمایشگاه تخصصی مدیریت شهری در نمایشگاه بین‌المللی مشهد از امروز (یکم آذر ۱۴۰۳) رونمایی از پهپاد‌های آتش نشان در نمایشگاه تخصصی خدمات شهری شهردار مشهد: تقویت دیپلماسی، از سیاست‌های اصلی مدیریت شهری است نشست رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر مشهد با احزاب سیاسی | گفتگو با فعالین اجتماعی، کلید بهبود مدیریت شهری در مشهد حضور دادپزشک در آرامستان‌های شهرداری مشهد برای تسریع خدمت‌رسانی به خانواده‌های متوفیان تقدیر فرماندار مشهد از شهردار مشهدمقدس (۳۰ آبان ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

گلایه شهروندان ساکن محله مهرگان مشهد از رواج انباشت بازیافت در منازل

  • کد خبر: ۱۱۸۶۵۱
  • ۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۲
گلایه شهروندان ساکن محله مهرگان مشهد از رواج انباشت بازیافت در منازل
پیگیری برای حل مشکلات شهروندان ساکن این محلات، گزارشگر «صدای مردم» را به دو محله کم‌برخوردار قرقی و مهرگان در حاشیه شهر مشهد کشاند.

هانیه فیاض | شهرآرانیوز؛ «صدایمان به شهر نمی‌رسد. برای دسترسی به یک خط اتوبوس باید دو‌سه محله پایین‌تر برویم تا به ایستگاه اتوبوس برسیم. انبار‌های ضایعات و تردد زباله‌گردها، امانمان را بریده است. مشکل زمین‌های رها‌شده و گرد‌وخاک همچنان بیماری‌های پوستی برایمان ایجاد کرده است. تردد کارتن‌خواب‌ها و معتادان متجاهر هم در کوچه‌پس‌کوچه‌های محله به یک برنامه همیشگی تبدیل شده است. مسئولان انتظامی، نظارتی و بهداشت! آیا قرقی و مهرگان را هم جزو محلات حاشیه شهر به شمار می‌آورید؟!»

همه این مشکلات طی یک ماه اخیر با ثبت ۱۸‌پیامک، تماس تلفنی و حضوری شهروندان در مراجعه به روزنامه شهرآرا ثبت شده است. پیگیری برای حل مشکلات شهروندان ساکن این محلات، گزارشگر «صدای مردم» را به دو محله کم‌برخوردار قرقی و مهرگان در حاشیه شهر مشهد کشاند.

تبدیل انبار به خانه ضایعات

همان ابتدای ورود به محله، چند زن و مرد که گویا منتظرمان هستند، به‌سمت ما می‌آیند. یکی از مردان حاضر در جمع، سر صحبت را باز می‌کند و با گلایه می‌گوید: از حضور ضایعات جمع‌کن‌ها طاقتمان تمام است. با گزارش همسایه‌ها، هراز‌گاهی می‌آیند و انبارهایشان را پلمب می‌کنند، اما دوباره روز از نو، روزی از نو! قبلا نهایتا دو‌سه‌خانه ضایعاتی در این محله بود، اما هر‌چه می‌گذرد بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود و هر‌روز بیشتر می‌شوند.

او ادامه می‌دهد:، چون انبار‌های ضایعات بر‌اساس قانون باید خارج از شهر باشد، این روز‌ها شبکه‌های زباله‌گردی، خانه‌های مسکونی را به‌صورت زیرزمینی اجاره می‌کنند و درست در همسایگی شهروندان، ضایعات را جمع می‌کنند. بوی تعفن و تردد سوسک و موش امانمان را بریده است.

قصه پر‌غصه سرقت کابل تلفن

مادری مسن و نگران طوری که صدایش می‌لرزد، به حضور معتادان در کوچه‌پس‌کوچه‌های محله قرقی اشاره می‌کند. او ما را با خود همراه می‌کند تا مواردی از آن‌ها را نشان دهد. وضعیت اسفناک‌تر از آن چیزی است که فکرش را می‌کردیم. زمین‌های خالی داخل کوچه‌های خلوت، محل تجمع معتادانی است که در روز روشن مواد مصرف می‌کنند، آتش روشن می‌کنند و حتی می‌خوابند.

فروزانی عنوان می‌کند: حضور معتادان متجاهر سبب شده است در محله امنیت نداشته باشیم؛ کابل‌های مخابرات را می‌دزدند، از مغازه‌ها و خانه‌ها سرقت می‌شود، حتی به درپوش چدنی کنتور آب رحم نمی‌کنند.

درخواست خط اتوبوس و مینی‌بوس

کمی آن‌طرف‌تر، چند زن جوان مشغول صحبت هستند. به گفته خودشان، ساکن محله بهمن هستند، اما با شنیدن حضور ما در این محله برای بازگو‌کردن مشکل اتوبوس و مینی‌بوس در محله خودشان، به این مکان آمده‌اند. یکی از آن‌ها می‌گوید: از وقتی اتوبوس‌های اتوبوس‌رانی را حذف و مینی‌بوس‌ها را جایگزین آن‌ها کردند، زن و مرد در فضایی کوچک کنار هم قرار می‌گیرند. برای ما که توان استفاده روزانه از تاکسی یا خودرو شخصی را نداریم، تحمل این وضعیت مختلط نیز سخت است.

عزتی پیشنهاد دیگری را هم مطرح می‌کند و می‌افزاید: آیا می‌توان مینی‌بوس‌های زنانه و مردانه در محله بهمن و مهرگان گذاشت که این برخورد‌ها به صفر برسد؟ برای دختر دانشگاهی من رفت‌وآمد عذاب‌آور شده است و هرروز با توجه‌به محیط اینجا، با مشکلات بسیاری مواجه هستیم.

ضایعاتی‌ها باید مجوز داشته باشند

شهردار منطقه‌۳ مشهد درباره جمع‌آوری معتادان متجاهر می‌گوید: بار‌ها معتادان و متکدیان محلات منطقه توسط اکیپ‌های شهرداری تحویل دستگاه‌های مربوطه شده‌اند، اما متأسفانه به این محدوده بازمی‌گردند.

مهدی خداشناس با بیان اینکه قرار است معاونت فرهنگی شهرداری منطقه ۳ با هماهنگی دستگاه‌های ذی‌ربط، برای جمع‌آوری معتادان از محلات اقدامات جدیدی انجام دهد، می‌افزاید: این طرح با تضمین اینکه فرد بیمار، شش‌ماه به مجموعه شهری بازنگردد، اجرایی خواهد شد.

او به پیگیری‌های متعدد برای سامان‌دادن ضایعاتی‌ها اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: در این راستا جلسات مشترکی با سازمان میادین برگزار شده است که موضوع ضایعاتی‌ها را از آن‌طریق پیگیری می‌کنیم. ضایعاتی‌هایی که تمایل به فروش ضایعات دارند، باید مجوز‌های قانونی را اخذ کنند. افرادی که مجوز‌های لازم را دریافت نکرده‌اند و مشغول فعالیت هستند، شناسایی می‌شوند و آن‌ها را به دستگاه‌های قضایی معرفی می‌کنیم و انبارهایشان پلمب می‌شود.

پلمب ۱۲ انبار غیرمجاز ضایعات

شهردار منطقه ۳ مشهد بیان می‌کند: به‌دنبال پیام‌های مردمی و گزارش‌های کارشناسان منطقه، ۶۵‌اخطاریه برای انبار‌های غیرمجاز ضایعات صادر شده و بر همین اساس ۱۲‌انبار ضایعات پلمب شده است؛ همچنین از تعدادی خودرو و زباله‌گرد، میزان ۱۲هزار‌و۴۷۰کیلوگرم ضایعات توقیف و تحویل سازمان مدیریت پسماند شد.

شهروندان در‌صورت بروز هر مشکلی گزارش دهند

مسئول روابط عمومی سازمان اتوبوس‌رانی مشهد نیز درباره درخواست شهروندان مبنی‌بر جایگزینی اتوبوس به‌جای مینی‌بوس در خیابان بهمن‌۴ بیان می‌کند: به‌دلیل کم‌عرض‌بودن این خیابان و وجود مشکلات در تردد خودرو‌های سواری و حتی عابران، امکان رفت‌وآمد اتوبوس‌های اتوبوس‌رانی در این مسیر وجود ندارد. به‌همین‌دلیل ۱۴ دستگاه مینی‌بوس با فاصله زمانی هر هشت‌دقیقه در این مسیر خدمت‌رسانی می‌کنند.

عباس اتحادی ادامه می‌دهد: موضوع جداسازی مینی‌بوس خانم و آقا عملا ممکن نیست؛ زیرا در این‌صورت بسیاری از شهروندان که خانوادگی قصد استفاده از این خدمات را دارند، گلایه خواهند کرد.

راه‌اندازی اولین خط ۱۰۰‌تومانی در مهرگان

مسئول روابط عمومی سازمان اتوبوس‌رانی مشهد در پاسخ به درخواست دیگر شهروندان مبنی‌بر لحاظ خط اتوبوس یا ون ارزان‌قیمت در محله مهرگان می‌گوید: اولین خط صدتومانی برای اهالی شهرک‌های قرقی و مهرگان با عنوان خط‌۴۳۱ راه‌اندازی شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->