سرخط خبرها
در گفتگو با رئیس ناحیه ۳ شهرداری منطقه:

‌می‌توان از تهدید‌ها فرصت ساخت

  • کد خبر: ۱۱۸۶۷
  • ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۳
‌می‌توان از تهدید‌ها فرصت ساخت
فیضی - ناحیه ۳ شهرداری منطقه ما در منطقه شمال شهر مشهد واقع‌شده است و محلات بلال، بهمن، خواجه ربیع و مهر مادر را در بر می‌گیرد. در این شماره به سراغ محمد خورشاهی، رئیس به نسبت جوان ناحیه ۳ رفتیم و با وی گفتگو کردیم.

خودتان را بیشتر معرفی کنید و از چه سالی وارد مجموعه شهرداری شدید؟
۴۳ سال سن دارم. سال ۱۳۸۳ با مدرک لیسانس عمران در شهرداری مشغول به کار شدم. در این ۱۵ سال کارشناس اداره نظارت برساخت و ساز مناطق ۶ و ثامن و مدتی هم رئیس اداره نظارت برساخت و ساز مناطق ۹ و یک بوده‌ام. قبل از اینکه رئیس ناحیه ۳ شهرداری منطقه ۳ بشوم رئیس ناحیه ۲ و یک شهرداری
منطقه ۵ بودم.

مهم‌ترین مشکلات ناحیه ۳ ازنظر شما چیست؟
ازآنجایی‌که ناحیه ۳ در منطقه کم‌برخوردار واقع‌شده است مهم‌ترین مشکلی که خودنمایی می‌کند اراضی بایر و رها در میان بافت مسکونی شهر است که بخش زیادی از آن‌ها متعلق به آستان قدس رضوی و همچنین موقوفات است و بخش دیگری از اراضی مالکیت نامشخص و غیررسمی (قولنامه‌ای) دارد که شناسایی مالک یا مالکان این اراضی کار دشواری است.
مشکل دیگری که شهروندان با آن روبه‌رو هستند فرسوده بودن زیرساخت معابر و کوچه‌های ناحیه است که نیازمند اعتبار عمرانی برای کاهش مشکلات عبور و مرور و ارائه خدمات بهتر شهری برای مشکلات محلات ازجمله تعویض جوی، آسفالت و... به اداره فنی عمران منطقه ارسال‌شده است تا در بودجه سال ۱۳۹۹ اعتباری برای حل این مشکلات در نظر گرفته شود.
رهاسازی فاضلاب خانگی یکی دیگر از مشکلات است که باعث تخریب جوی‌های سیمانی و بتنی می‌شود که امیدوارم با اجرای طرح اگو این مشکل حل شود.

برای حل مشکلات اراضی بایر و رها چه اقدامی از سوی شما صورت گرفته است؟
برای حل این مشکل ابتدای کار شروع به شناسایی اراضی بزرگ مقیاس کردیم جلسات مختلفی با مسئولان ارشد حفاظت املاک آستان قدس برگزار کردیم مشکلاتی که شهروندان به دلیل وجود همین اراضی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند به اطلاع آن‌ها رساندیم و خواستار تعیین تکلیف یا محصور شدن این اراضی هستیم.
درباره اراضی موقوفه‌ای نیز با رئیس اداره ناحیه ۴ اوقاف جلسه برگزار کردیم موقوفه‌های منطقه هویتشان شناسایی شد و مذاکراتی با آن‌ها برگزار کردیم تا اراضی بزرگ‌مقیاس سامان‌دهی شوند.

فرصت‌ها و ظرفیت‌های ناحیه شما چیست؟
به نظر من همین زمین‌های بایر و رها را می‌توان به‌عنوان فرصت به آن نگاه کرد که قابلیت ساخت مجتمع‌های مسکونی ارزان‌قیمت با مشارکت سرمایه‌گذاران یا توسعه فضای سبز شهری با احداث بوستان و ... را
دارد.

برنامه‌ها و پیش‌بینی‌های شما در ارتباط با ارتقای فرهنگ عمومی و شهروندی چیست؟
یکی از مشکلات موجود که معمولاً در همه طبقات جامعه به چشم می‌خورد شناخت‌نداشتن شهروندان از مسائل و قوانین شهری و شهرنشینی است که در قالب حقوق شهروندی و فرهنگ عمومی جامعه آمده است. مثلاً بعضی شهروندان وقت زیادی می‌گذارند به شهرداری مراجعه می‌کنند و مطالباتی از شهرداری دارند که اصلاً جزو وظایف شهرداری نیست و مربوط به شرکت‌های خدماتی همچون آب و فاضلاب، شرکت برق و... است. به نظر من شکل‌گیری شورای اجتماعی محلات در چند سال گذشته که اعضای آن از بدنه خود مردم در محلات است و همچنین وجود دفاتر تسهیلگری که به تازگی با هدف پیگیری و شناسایی مشکلات محلات راه‌اندازی شده است گام خوبی است این نهاد‌های مردمی قابلیت این را دارند که سازمان‌های مختلف را برای حل مشکلات شهروندان با یکدیگر همسو کنند درمجموع می‌توان امیدوار بود که حضور شورای اجتماعی محلات و دفاتر تسهیلگری محلات بازویی برای افزایش فرهنگ عمومی و شهروندی در محلات است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->