سرخط خبرها
معاون مهندسی و توسعه شرکت آب‌و‌فاضلاب مشهد خبر داد

سال ۱۴۰۰؛ پایان طرح اگو مشهد

  • کد خبر: ۳۱۲۱۲
  • ۰۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۵
  • ۸
سال ۱۴۰۰؛ پایان طرح اگو مشهد
طرح اگو دربرگیرنده ۲ طرف، یعنی شرکت آب‌وفاضلاب و مالکان ساختمان‌هاست.

فاطمه سیرجانی خبرنگار شهرآرا محله - یکی از دستاورد‌های مهم شبکه‌های هدایت، جمع‌آوری و دفع آب‌های سطحی شهرها، امکان‌پذیر شدن استفاده دوباره از آب‌های بازیافتی و جلوگیری از آلودگی منابع آبی است. طرح اگو دربرگیرنده ۲ طرف، یعنی شرکت آب‌وفاضلاب و مالکان ساختمان‌هاست. این در حالی است که در برخی از محله‌ها بعضی خانه‌ها و واحد‌های مسکونی به اتصال به این سیستم فاضلاب اقدام نکرده‌اند. نحوه اجرایی شدن و به درازا کشیدن این پروژه در برخی محلات برای خیلی‌ها جای پرسش دارد. از همین‌رو سراغ مهندس مهدی حاجی‌آبادی، معاون مهندسی و توسعه شرکت آب‌وفاضلاب مشهد، رفتیم و جویای نحوه اجرای کار شدیم. این اطلاعات به کار شما هم خواهد آمد.

• لطفاً درباره طرح اگو و ضرورت اجرای آن در مناطق شهری توضیح دهید.
اجرای طرح شبکه جمع‌آوری فاضلاب برای جلوگیری از ورود فاضلاب و پساب‌های صنعتی به آب‌های زیرزمینی، همچنین استفاده بهینه فاضلاب تصفیه‌شده در کشاورزی برای صرفه‌جویی در مصرف آب و کود حاصل از آن انجام می‌شود. در مناطق پیرامونی خروج پساب‌های خانگی و مغازه‌ها به کانال و جوی‌ها مشکلات متعددی را برای مناطق به دنبال دارد که با اجرای طرح آب وفاضلاب در مشهد از بروز برخی مشکلات جلوگیری می‌کند.

• اولویت اجرای این طرح بر چه اساس است و در منطقه ۴ این طرح در چه محلاتی اجرایی شده است؟
در ابتدای اجرای طرح شبکه جمع‌آوری فاضلاب، کلکتور‌هایی برای هدایت فاضلاب به تصفیه‌خانه‌ها نصب شد. پس از اجرای این قسمت، خطوط اجرایی و فرعی فاضلاب در مرکز اصلی شهر اجرا می‌شود. این طرح در شهر مشهد ۷۸ درصد پیشرفت داشته است. در سال‌های اخیر اجرای شبکه فاضلاب حاشیه و خارج از رینگ صدمتری در اولویت اجرایی شرکت آب‌وفاضلاب شهر مشهد قرار گرفته است. در این منطقه، در بخش داخلی رینگ صدمتری ۹۹ درصد کار انجام شده است و در محلاتی، چون آوینی، پنجتن و طبرسی‌شمالی پروژه در حال اجراست. در محدوده بولوار پنجتن، حدفاصل ابتدای این بولوار تا پنجتن ۴۷ و در محدوده طبرسی‌شمالی، از ابتدا تا طبرسی ۱۶ به‌طور کامل این پروژه اجرا شده است. قسمت‌های باقی‌مانده نیز در سال ۱۴۰۰ اجرایی خواهد شد. بر اساس برنامه‌ریزی‌های شرکت آب‌وفاضلاب مشهد، ادامه شبکه فاضلاب محدوده پنجتن ۴۸ تا ۵۵ و طبرسی‌شمالی ۲۳ تا ۳۸ برای سال آینده در نظر گرفته شده است.

• گویا یکی از مشکلات فنی اجرای طرح اگو وضعیت انتهای بولوار پنجتن است. در این‌باره چه تدبیری لحاظ می‌شود؟
در محدوده انتهایی بولوار پنجتن کمی اختلاف ارتفاع وجود دارد. همین امر اجرای طرح اگو را سخت می‌کند. در ابتدا برای این منطقه باید تصفیه‌خانه‌ای احداث شود و بعد عملیات اجرایی طرح اگو اجرایی شود.

• پس این موضوع هم حل‌شدنی است؟
البته با توجه به بحث تأمین اعتبارات و اصلاح زمین و... اجرایی شدن این موضوع زمان‌بر است.

• بزرگ‌ترین مشکل اجرای این پروژه چیست؟
یکی از بزرگ‌ترین معضلات در بحث اجرای اگو در مناطق حاشیه‌ای ازجمله برخی محلات منطقه ۴ وجود کوچه‌هایی با عرض کم، وجود کانیو در معابر که برای پساب خانگی تعبیه شده است و امکان مسدود کردن آن‌ها نیست، بافت فرسوده و قدیمی و... است که مشکلاتی را بر سر راه اجرایی شدن شبکه جمع‌آوری فاضلاب شهری پیش می‌آورد. همچنین وجود تأسیسات زیر‌زمینی مرتبط با شرکت‌های خدماتی، چون مخابرات، برق، گاز و... سبب کندی انجام کار می‌شود.

• از گله‌های شهروندان برخی محلات موش‌های بزرگ و سوسک‌های چاهی است. این ۲ موضوع تا چه حد به اجرای طرح اگو بستگی دارد؟
وجود موش در کانال‌های شبکه جمع‌آوری آب‌های شهری را منتفی می‌دانیم. زیرا گاز‌هایی که در این کانال‌ها وجود دارد، امکان زیست موش را غیر‌ممکن می‌کند. درباره حشراتی، چون سوسک باید بگویم در کل مشهد ۴۸ هزار منهول (در سیستم فاضلاب برای آنکه چندین خط لوله فاضلاب را به یکدیگر متصل کنند و به یک مسیر هدایت کنند، از منهول استفاده می‌شود.) قرار دارد که در سال ۲ نوبت شرکت آب‌وفاضلاب مشهد به سم‌پاشی آن‌ها اقدام می‌کند. اگر شهروندان مواردی در این‌باره مشاهده می‌کنند، می‌توانند با اتفاقات آب (۱۲۲) تماس بگیرند و موضوع را گزارش دهند. بعد از اطلاع گروه‌های شرکت برای سم‌پاشی به محل مراجعه می‌کنند.

• سرانجام این آب‌ها چه می‌شود؟
درباره سرانجام آب‌هایی که به شبکه فاضلاب شهری سرازیر می‌شوند، باید بگویم برای این موضوع ۵ تصفیه‌خانه در بیرون شهر مشهد احداث شده است. در این تصفیه‌خانه‌ها پس از انجام فرایند تصفیه، فاضلاب تصفیه‌شده در اختیار بخش کشاورزی قرار داده خواهد شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۱
0
0
در خصوص طرح اگو منطقه طبرسی شمالی ۲۸به چه شکل است کی انجام میشه خسته شدیم از نجاستش و پر شدن چاه های سرویسس بهداشتی
مجید
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
0
0
وضعییت هیچ جایی بدتر از منطقه ی کشاورز نیست
ساختمان هایی تا 10 واحد هفته ای دوبار اقدام به تخلیه ی چاه می‌کنند...
زهرا
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
0
0
باسلام وضعیت این کوچه های طبرسی شمالی ۲۸ و۳۸ خیلی بده چاه فاضلاب زود پرمیشه واقعا بااین هزینه های و بوگند خسته شدیم رسیدی کنید زودتر راحت شیم ممنون از شما شرکت آب فاضلاب
مریم
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۷
0
0
سال ۱۴۰۰ تموم شد چرا طرح اگو مشهد تموم نشددددد لطفا طرح اگوی خواجه ربیع خیابان یوسف زاده رو وصل کنید
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
0
0
سلام آیا فاضلاب زیر زمین به طرح اگو وصل می‌شود ؟
سارا
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
0
0
انتهای توس ۳۳..کشف..طرح اگو کی وصل میشه؟
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
0
0
انتهای توس ۳۳ کشف...طرح اگو چه تاریخی وصل میشه؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
0
0
طرح اگو قراره کی بیاد چراغچی 49 یاس 2 خسته شدیم لطفا رسیدگی کنید
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->