سرخط خبرها

بیم و امید‌ها برای ساختن دیوار جدید

  • کد خبر: ۱۱۹۵۴
  • ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۰۲:۳۰
بیم و امید‌ها برای ساختن دیوار جدید
دردسر قدیمی محله اسوه‌های دفاع مقدس به نشست صمیمانه مردمی منتهی شد
انسیه شهرکی - «برداشتن دیوار هیچ نفعی برای شهرداری ندارد، بلکه هزینه هم دارد.» این سخن قاطع شهردار منطقه ۶ در جمع اهالی دو مجتمع پردیس و شهرک شهید بهشتی است که برای شنیدن حرف‌های اهالی محله در مسجد سیدالشهدا (ع) محله پردیس جمع شده‌اند.
به گزارش شهرآرامحله هفته گذشته بود که دیوار تازه‌ساز دور مجتمع پردیس شبانه دوبار توسط افراد ناشناس تخریب شد و ساخت این دیوار موجی از نگرانی برای اهالی ایجاد کرد. در پی این اتفاق، تعدادی از معتمدان در نشستی خصوصی در دفتر شهردار منطقه ۶ حاضر می‌شوند تا از آخرین تصمیم شهرداری برای دیوار قدیمی مسئله‌ساز بین دو مجتمع پردیس و بهشتی و دیوار جدید در مجتمع پردیس باخبر شوند. نشستی که جزئیات آن با عنوان «حاشیه‌های یک دیوار پرحاشیه» در شماره گذشته شهرآرامحله منتشر شده است. شهرداری منطقه ۶ برای تشریح بیشتر زوایای این مسئله، اواخر هفته گذشته دیداری صمیمانه با مردم دو شهرک شهید بهشتی و پردیس ترتیب می‌دهد تا اندک نگرانی باقی‌مانده در اذهان مردم این محله‌ها از بین برود.

عوارض شهری می‌دهیم
تقریبا دوسوم مسجد مملو از جمعیت است و تعدادی هم بعد نماز مغرب و عشا به جمعیت اضافه و ایستاده نظاره‌گر ماجرا می‌شوند.
بی‌هیچ مقدمه‌ای یکی یکی اهالی دغدغه‌های خود را با شهردار در میان می‌گذارند. یکی از شهروندان که مرد جوانی است می‌گوید: ما هم مثل همه مردم عوارض شهرداری می‌دهیم چرا باید ارائه خدمات عمومی به ما منوط به تخریب دیوار قدیمی و ساخت دیوار جدید نرده‌ای باشد؟ خانمی از انتهای مسجد از کمبود امکانات و نبود آسفالت مناسب و اگو می‌گوید. مرد سن‌وسال‌داری هم از مسئله افت قیمت خانه‌ها بعد از ساخت دیوار جدید و کاهش امنیت می‌گوید و از نبود فضای سبز مناسب گله می‌کند.

مجتمع اختصاصی و خدمات عمومی
شهردار منطقه ۶ بعد از شنیدن دغدغه و نگرانی اهالی با شاهد مثالی برای ارائه خدمات عمومی چنین پاسخ می‌دهد: من اگر یک حیاط شخصی دارم از دستگاه‌های خدمات‌رسان توقع ندارم مثلا درخت داخل حیاط خانه من را هرس کنند. بپذیریم تا وقتی این مجتمع اختصاصی است خدمات هم عمومی است. او در پاسخ به موضوع عوارض هم می‌گوید: اینکه می‌گویند ما عوارض می‌دهیم صاحبان منازل مسکونی هم عوارض می‌دهند. شهر از عوارض تغذیه می‌شود. مجتمع اختصاصی مثل یک حیاط اختصاصی است، عوارض شهری، عمومی است که بر همه واحد‌های عمومی و خصوصی تعلق می‌گیرد، اما در خدمات‌دهی شهرداری طبق قانون به خیابان‌های عمومی خدمات می‌دهد. حیدری به عوارض پرداخت‌شده از این دو شهرک اشاره می‌کند: بد نیست بدانید کل عوارضی که در سال‌های ۹۷ و ۹۸ تاکنون از مجموعه شهرک شهید بهشتی و شهرک پردیس که حدود هزار و ۷۰۰ واحد هستند اخذ شده ۱۱۹ میلیون تومان است. کل عوارض در طول کمتر از دو سال! در حالی که در همین مدت در این مجموعه‌ها بیش از ۲۰۰ میلیون تومان خدمات ارائه شده است که همه اسناد آن موجود است.

دیوار هزینه‌بردار
شهردار منطقه ۶ درباره سودمندی برداشتن دیوار قدیمی و ساخت دیوار جدید برای شهرداری به‌صراحت می‌گوید: برداشتن این دیوار هیچ نفعی برای شهرداری ندارد. در حالی که وقتی این دیوار برداشته شود بر اساس برآورد انجام شده یک‌میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز دارد. فضا‌هایی که بعد اضافه می‌شود این‌ها جای خود دارد و هزینه‌هایش مجزاست. پس این فضا هیچ آورده‌ای برای شهرداری ندارد، بلکه به‌شدت هزینه دارد. حیدری دغدغه‌مندی اهالی برای کاهش ارزش ملک و امنیت را نیز چنین پاسخ می‌دهد: سال ۱۳۹۶ قرار بر این بود که بدون این نرده‌کشی‌ها دیوار را برداریم، اما قرار بر این شد ابتدا دغدغه مردم را رفع و یک دیوار ۸۰ سانتی‌متری که این فضا را جدا می‌کند اجرا کنیم، بعد دیوار اصلی را برداریم و آیلند، آسفالت و... اجرا شود.

قیمت خانه افت نمی‌کند
وی با اشاره به اینکه ۳۱۴ میلیون تومان اعتبار این پروژه تاکنون جذب شده است، می‌گوید: قرار است در همین پیاده‌رو نرده‌گذاری کنیم تا بین مجتمع و خیابان فاصله باشد. فضای سبز این مسیر احیا شود و فضای سبز آیلندی کاشته شود. همچنین آسفالت ترمیم و تبدیل به بولوار شود.
حیدری به شهروندان اطمینان خاطر می‌دهد افت قیمت خانه اتفاق نمی‌افتد: در خانه شما به جای آنکه رو به یک دیوار باز شود رو به بولوار باز می‌شود. هر متخصصی که در این قضیه افت قیمت اعلام می‌کند من پاسخ می‌دهم.
وی در باب امنیت محله هم می‌گوید: درباره بحث دیده‌بانی که در این مسیر هست وقتی نرده‌کشی شود خودرو‌های امنیتی که گشت می‌زنند دیگر کسی نمی‌تواند در پشت دیوار پناه بگیرد. آتش‌سوزی‌هایی که توسط برخی افراد ایجاد می‌شود، به سبب یک تکه‌بودن فضا ایجاد نمی‌شود. این‌کار به امنیت کمک می‌کند و آن را سلب نمی‌کند. او تأکید می‌کند: وقتی نرده باشد آب و فاضلاب هم موظف است مشکل شما را حل و اگو را اجرا کند. او با اشاره به اینکه بحث دیوارکشی با حفظ ورودی‌های معابر انجام می‌شود، سمت و سوی حرفش را به سمت اتحاد و همدلی می‌برد و می‌گوید: نگاه ما به هر دو شهرک شهید بهشتی و پردیس، یکسان است و از شهروندان فهیم هر دو مجتمع انتظار همکاری می‌رود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->